Hur formatera???

jiGGa

Fegis - Nu med nya ögon!
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
Retta
Hur formaterar man en hårddisk i NTFS-format??
Det enda sättet jag klarar av är att sätta den som slave på en annan dator och sedan gå in i "cmd" /format o.s.v.
Men sedan när jag ska installera OP system så säger den: NTLDR.... :kocko

jiGGa skrev:
Hur formaterar man en hårddisk i NTFS-format??
Det enda sättet jag klarar av är att sätta den som slave på en annan dator och sedan gå in i "cmd" /format o.s.v.
Men sedan när jag ska installera OP system så säger den: NTLDR.... :kocko
Kan du inte högerklicka på hårddisken i utforskaren när den sitter som slave, välja Format, sen NTFS o formatera?

Annars starta med windows skivan i datorn (starta installationen alltså) där inne kan du köra en formatering också, formatera inte c: bara ;)

Mark skrev:
Kan du inte högerklicka på hårddisken i utforskaren när den sitter som slave, välja Format, sen NTFS o formatera?
Nej. Den säger ifrån. Det är en annan dator och jag VILL "nolla" den

Hinkas skrev:
Annars starta med windows skivan i datorn (starta installationen alltså) där inne kan du köra en formatering också, formatera inte c: bara
Kommer inte så långt då den säger bara:"NTLDR saknas. Tryck ner ctl+alt..... "så fort den startar

Last edited:
Aha, den har helt enkelt tappat boot sectorn...
Hmm, hru fan var det man gjorde nu då... är det fdisk man ska starta med, från diskett alltså, och sedan köra "fdisk /mbr" elelr något sådant, bör kunna googla efter hur man fixar det.

jiGGa skrev:
Nej. Den säger ifrån. Det är en annan dator och jag VILL "nolla" den

Kan du inte skyffla ur HD'n, skicka in den i nån annan burk som funkar, starta upp o sen NTFS'a den?

Iofs svårt om man bara har en dator. :va

Mark skrev:
Kan du inte skyffla ur HD'n, skicka in den i nån annan burk som funkar, starta upp o sen NTFS'a den?

Iofs svårt om man bara har en dator. :va
Har gjort det men den vill inte formatera så. Den säger att den använder program eller nåt och därför inte. Ska prova en gång till

Hinkas skrev:
Aha, den har helt enkelt tappat boot sectorn...
Hmm, hru fan var det man gjorde nu då... är det fdisk man ska starta med, från diskett alltså, och sedan köra "fdisk /mbr" elelr något sådant, bör kunna googla efter hur man fixar det.
Har ingen diskett :näsblod

Så här säger den

Bifogat

• namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    58.4 KB · Visningar: 73
Hmmm, det ska gå att tvinga fram en formatering i msdos prompten, ska ta reda på hur fasiken det var man gjorde... Du får svar snart igen....

Testa göra det att du kör "format f: /q /u" i msdosprompten alltså. q'et är till för att den ska göra en quick... Tror det ska fungera... Kan räcka med bara: format f: /q

Hinkas skrev:
Testa göra det att du kör "format f: /q /u" i msdosprompten alltså. q'et är till för att den ska göra en quick... Tror det ska fungera... Kan räcka med bara: format f: /q
Ja det funkade. Formaterade fort. Men gjorde den det i NTFS- format?
Sätter in HD och kollar. Återkommer

jiGGa skrev:
Ja det funkade. Formaterade fort. Men gjorde den det i NTFS- format?
Sätter in HD och kollar. Återkommer

Jag är inte helt hundra på om det är NTFS, men du bör sedan kunna formatera den i windows IAF. Så man kan lösa problemet så om det blev så att den blev fat32 istället. Men NTFS är väl inte ett måste, eller vad ska du ha den till?
Ska du ha filer större än 4.1 gig behöver du såklart NTFS...

Jaja, hoppas det fungerar bättre nu IAF :tummenupp

:mad: :mad: :kocko :kocko
Vill inte. Säger fortfarande att NTLDR saknas

Hinkas skrev:
Jag är inte helt hundra på om det är NTFS, men du bör sedan kunna formatera den i windows IAF. Så man kan lösa problemet så om det blev så att den blev fat32 istället. Men NTFS är väl inte ett måste, eller vad ska du ha den till?
Ska du ha filer större än 4.1 gig behöver du såklart NTFS...

Jaja, hoppas det fungerar bättre nu IAF :tummenupp
Jag kollade på Google vad NTLDR saknas betyder. Fick fram att den ej är NTFS formaterat

Vad ska du ha disken till, du ska köra den som system disk? För när jag fick detta felet så gjorde jag helt enkelt det att jag formaterade den på ungefär samma sätt som du nu gjorde, körde i windows skivan, bootade från den, installerade windows, det ska funka, eller ska, gjorde det för mig IAF ;)

Edit: Du KAN ju testa det att du kopplar in den i den andra datorn också formaterar du den med NTFS i windows där, men kör då inte en snabb för då gör den ingen felkontroll på hdd'n.

Hinkas skrev:
Vad ska du ha disken till, du ska köra den som system disk? För när jag fick detta felet så gjorde jag helt enkelt det att jag formaterade den på ungefär samma sätt som du nu gjorde, körde i windows skivan, bootade från den, installerade windows, det ska funka, eller ska, gjorde det för mig IAF ;)

Edit: Du KAN ju testa det att du kopplar in den i den andra datorn också formaterar du den med NTFS i windows där, men kör då inte en snabb för då gör den ingen felkontroll på hdd'n.
Jag har två datorer. Vill formatera den gammla och byta till mig en playstation. Nu när jag kollar på disken som slave så finns den en fil i den som heter Recycler. Kan den påverka att den inte formaterar? Hur får jag bort den isåfall?

Recycler ska inte spela någon roll, det är där den lägger borttagna filer tills dess att du ttömt papperskorgen. Men gör det att du testar på den nya burken att du formaterar den med NTFS, och sedan försöker du boota med windows skivan i den gamla, kan behöva gå in i BIOS och ändra boot följden så att den väljer CD'n först.

Nu är det fixat.
Det var djävla kabeln till HD:n som inte fungerade korrekt.
Tack för hjälpen :tummenupp

jiGGa skrev:
Nu är det fixat.

Lugna puckar vettu =). Glad att kunna hjälpa till även om det inte var mina tips som ledde till lösningen :rolleyes:

jiGGa skrev:
Nu är det fixat.

klassiker :)
enkla hårdvarugrejer som gör att skiten inte fungerar

var för nått år sedan när ja köpte nytt moderkort.. satte ihop allt.. tryckte på on... hände inte ett skit.. FAN..
kollade runt å grejade... satte ihop en nödlösningsdator så ja kunde surfa lite... fick av en händelse tag på en polare, så vi snackade lite om det.. han surrrade nått om att prova å flytta kontakten till CPU fläkten till en annan kontakt på moderkortet.. okej.. låter ju troligt tyckte jag..
men tro på fan att det va de felet... :hihi

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...