Hur formatera c: med XP ?

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
Problemet är att "skapa startdiskett" inte finns som på gamla win98 i lägg till_/ta bort program.

Om man startar med en MS-DOS startdisk så står det att det är nåt invalitd bla bla. och alla kommandon är ogiltiga.

Jag vill göra:

Rensa c: & d: och bara lägga in XP igen.

HUR ???? HILFE BITTE

Johan (er IT expert :huvet )

Ändra CD-driven till primär boot i bios, starta sedan upp med XP-skivan.
Annars så kan du faktiskt skapa startdisketter.... Tanka hem dem från windows.com..

sismo skrev:
Ändra CD-driven till primär boot i bios, starta sedan upp med XP-skivan.
Annars så kan du faktiskt skapa startdisketter.... Tanka hem dem från windows.com..

hur kommer jag in i bios vid uppstart?

Det brukar stå, men prova med F2 först...

sismo skrev:
Det brukar stå, men prova med F2 först...

F2 startar XP direkt, ESC ger en dos-skärm med massa text om att xp inte kunde startas normalt.........

datorjävel.

nu då? :va :confused: :3freak

edit: hittade på en sida att AMD har F1, ska testa,

Last edited:
finns ju tusen olika sätt att komma in i bios. Brukar stå vilken knapp/ar du ska trycka på precis när datorn startar.

Jag har på min ena F10, på den andra F1.

Det stod angivet endast F1 men det var delete som fungerade. :va
Nu är allting fixat och donat med...

...men nu fungerar inte ljudkortet som är integrerat med moderkortet. Den hittar ingen ljudenhet, den letar inte ens. (Det fungerade igår)

// JohanRehn80

(just nu är vi inte alltför imponerade av datorernas värld)

....och nu har jag funderat ut hur man grejar med ljudkortet, jisses vad bra jag är! :)

(och den här gången är det inte Johan som har skrivit på min inlogg)

Tack för hjälpen

va ska du i bios o göra ? om du inte har kunskaper så skulle jag avråda dig att pilla i bios.... .... stoppa i Xp skivan och kör den, läs vad som står....

ambulans skrev:
va ska du i bios o göra ? om du inte har kunskaper så skulle jag avråda dig att pilla i bios.... .... stoppa i Xp skivan och kör den, läs vad som står....

Det krävs väl att den inte startar direkt från hårddisken för att det ska funka?

Dryga svar undanbedes vänligt.

Bara i med XP skivan, starta om med skivan i. Så startar det automatiskt, Eller det kommer upp så "Tycker på valfri tangent inom bla bla om du vill starta med skivan".

Padde skrev:
Bara i med XP skivan, starta om med skivan i. Så startar det automatiskt, Eller det kommer upp så "Tycker på valfri tangent inom bla bla om du vill starta med skivan".

Tackar för alla råd om att starta med xp-skivan. Men mitt problem var att den bootade direkt från hårddisken och det som fanns angivet för att komma in i bios "F1" stämde inte. Men nu är allt klart.

/Johan

Padde skrev:

beror lite på.. för i BIOSen så går de ställa in i vilken ordning den ska leta efter operativsystem på olika enheter... tex. floppy, HDD, CD-rom, nätverk etc.. så de går å kasta om ordningen, så den måste söka på CD innan HDD annars så går de inte boota med CD

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8