Hur formatera C: i XP

XP har du på C: antar jag, blir svårt att formatera den disk du själv är på för tillfället, det går inet ens.
DOS finns inte, men install skivan för XP brukar ju fråga om allt sånt där när man startar på den, dvs om man vill ha nya partitioner och radera allt på den o den hårddisken.
 
Silwer har rätt. Släng i XP-skivan, boota om och välj att formatera disken/partitionen innan installation.
 
walste skrev:

Annars om du har en gammal start diskett till Win 98 eller nått & stoppar i den & stártar om datorn så kommer du ut i DOS
 
R1 Uffe skrev:
Annars om du har en gammal start diskett till Win 98 eller nått & stoppar i den & stártar om datorn så kommer du ut i DOS

Hjälper inte om du använder NTFS som filsystem, endast FAT32.
Du behöver en bootdiskett skapad av partition magic för att kunna ta bort partitionen och formatera om disken.
 
Boota (starta) på XP-skivan (ändra i bios så den botar på cd-romen först) sen märker du :)
 
Deadmetal skrev:
Hjälper inte om du använder NTFS som filsystem, endast FAT32.
Du behöver en bootdiskett skapad av partition magic för att kunna ta bort partitionen och formatera om disken.

Win98-bootdisk funkar bra. Fdisk finns på den och om jag inte missminner mig ser den NTFS som "opartitionerat utrymme" så det är bara att fdiska den och köra format c:
 
Deadmetal skrev:
Hjälper inte om du använder NTFS som filsystem, endast FAT32.
Du behöver en bootdiskett skapad av partition magic för att kunna ta bort partitionen och formatera om disken.

Det går visst med en Win 98 start disk
 
Jag brukar alltid installera partition magic och formatera genom den..

Funkar klockrent.. :tummenupp
 
R1 Uffe skrev:
Det går visst med en Win 98 start disk
Är du säker? Om filsystemet är FAT32 funkar det helt säkert, men med NTFS? :va

*går och provar*




Edit: Windows 98 has detected that drive C does not contain a valid FAT or FAT32 partition. There are several possible causes.

Det går inte.
 
Last edited:
JoS skrev:
Är du säker? Om filsystemet är FAT32 funkar det helt säkert, men med NTFS? :va

*går och provar*




Edit: Windows 98 has detected that drive C does not contain a valid FAT or FAT32 partition. There are several possible causes.

Det går inte.

fdisk/3. Ta bort partition eller logisk enhet/4.Ta bort icke DOS partition/Välj siffra på den icke FAT32 partitionen= KLART
 
Last edited:
R1 Uffe skrev:
fdisk/3. Ta bort partition eller logisk enhet/4.Ta bort icke DOS partition/Välj siffra på den icke FAT32 partitionen= KLART
Jo, för det är ju samma sak som:
R1 Uffe skrev:
Annars om du har en gammal start diskett till Win 98 eller nått & stoppar i den & stártar om datorn så kommer du ut i DOS
:rolleyes:

Skall man bara döda en partition funkar ju även delpart.exe.
Frågan var väl hur walste formaterar om sin redan existerande partition? :va
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top