Hur fixar jag svingen?

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Fästet för bobinen i svingen är rejält böjt efter marksyningen och jag undrar om den går att räta ut-böja tilbaks utan att det spricker?
Jag värmde fotpinnefästena och bromspedal idag med varmluftpistol och rätade ut dom utan att det sprack, men har jag samma tur med svingen? (fästet är i kraftigare mtrl) Är det ngn som provat? Ska man värma ännu mer, med gassvets tex?
Om ngn vet vad det är för aluminium så har nog en flygmekaniker jag känner svaret om det är segt eller vad.

Näpp,

Bockar du tillbaks detta så kommer det garanterat att spricka, oavsett om du värmer el ej.

För bästa effekt såga av fästet, justera med fil samt få ngn duktig alusvetsare att få dit det igen. DVS om det inte funkar som det är.

/Eric

Erics 1000s skrev:
Näpp,

Bockar du tillbaks detta så kommer det garanterat att spricka, oavsett om du värmer el ej.

Oftast bättre att kallrikta. Men vissa alusorter går att knäcka tillbaka rätt många ggr innan det spricker. Nytt är ju alltid bäst dock.

Då låter det ju lättare att svetsa fast en hylsa eller motsv. som du kan fästa en ny bobbin i.

Gixxer 1000 skrev:
Fästet för bobinen i svingen är rejält böjt efter marksyningen och jag undrar om den går att räta ut-böja tilbaks utan att det spricker?
Jag värmde fotpinnefästena och bromspedal idag med varmluftpistol och rätade ut dom utan att det sprack, men har jag samma tur med svingen? (fästet är i kraftigare mtrl) Är det ngn som provat? Ska man värma ännu mer, med gassvets tex?
Om ngn vet vad det är för aluminium så har nog en flygmekaniker jag känner svaret om det är segt eller vad.

det är bättre att köpa en ny sving av mig för 1500:- :)

Jag gjorde det på min GSXR750 och det sprack och trillade av men en tigsvets fixar problemet lätt.

Gixxer 1000 skrev:

*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger