Hur felsöker jag en torktumlare på bästa sätt?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag märkte precis att vittvätten i tumlaren var lika blöt som när jag tog ur den ur tvättmaskinen även fast det hade tumlats i ca 90 minuter.
Den blåser ingen varmluft ut heller=trasig på nåt vis.
Det är en väldigt enkel whirlpool-modell (awz 851) som är ca 2 år gammal.

Så, vad kan det vara för fel?

Fråga nummer två: Min tvättmaskin, en Indensit ca 2 år gammal, mår inget bra när den centrifugerar. Den vobblar med tunnan=ett löphjul som är kass?
Jag är händig och kan skriva men har inte skruvat med sådant här tidigare men tänkte börja riva imorgon, vad ska jag kolla efter?
Jag har garanti på skiten men vill inte stå utan prylarna i flera veckor för något man kan laga själv.

:D Du har fått vitvaruvirus :D Härom veckan vare la en frys eller kyl ... :confused:

Stackare :pannkyss

Men du har la gott om stål om jag inte missminner mig :tummenupp

Tvättmaskinen har iofs varit dålig ett tag men det stämmer nog som du säger, ett virus! :mad:
Gott om pengar har vi väl alla, annars skulle vi inte ha råd att åka hoj :D

(nej, jag har inte gott om pengar. Faktiskt riktigt dåligt om dem för tillfället, jag kunde inte betala handpenningen kontant på min nya Aston martin i förrgår, pinsamt för fan!)

Jag är händig och kan skriva...
Åh fan?! Jag är mycket imponerad! Fast med tanke på att alla på detta forum kan skriva (men inte stava) blir nog de flesta inte lika imponerade som jag.

Lycka till med torktumlaren i alla fall. Du kommer nog att kunna fixa den med tanke på att du kan skriva.

Åh fan?! Jag är mycket imponerad! Fast med tanke på att alla på detta forum kan skriva (men inte stava) blir nog de flesta inte lika imponerade som jag.

Lycka till med torktumlaren i alla fall. Du kommer nog att kunna fixa den med tanke på att du kan skriva.

:mad: :kulspruta

Jag har en likadan tumlare, med samma symptom. I mitt fall var det termostaten som var kass, sotig och jävlig var den...

Så här ser de ut, sitter på värmeelementet, lättåtkomligt om man tar bort bakstycket på maskinen.

Jag köpte ett termostat kit på nätet för typ 300 kr.

Lycka till! /Anders

Jag har en likadan tumlare, med samma symptom. I mitt fall var det termostaten som var kass, sotig och jävlig var den...

Så här ser de ut, sitter på värmeelementet, lättåtkomligt om man tar bort bakstycket på maskinen.

Jag köpte ett termostat kit på nätet för typ 300 kr.

Lycka till! /Anders

Satte mig precis och skulle skriva om framgångarna och såg ditt inlägg :)
Samma fel med min, den övre var sönderbränd och kabelskorna gick av när jag skulle ta bort dem.
Jag har precis varit ner och beställt hem en ny manick hos lokala vitvaru-leverantören, tidigast onsdag skulle jag få skiten :huvet

Vart beställde du ditt och hur lång tid tog det? Kanske ska avbeställa där och köpa på nätet istället, bättre att byta hela skiten på en gång för 300:- än bara den övre för 254:- +moms...

Visst är det gött när felet är såpass lättfunnet.

Jag köpte på:http://www.nettoparts.se/

Men om jag förstod saken rätt så är bara den ena termostaten inkoplad, den andra har ett annat värmetal och är avsedd för... andra marknader ?

Den andra kanske är svalare, för den amerikanska marknaden så att inte
whirlpool blir stämda av någon som skållat pungen i nytumlade fillingar :)

Så en ful-lösning vore ju att bara skifta plats på dom -om man vågar...

Själv undersökte jag sönder min andra...

Roger över Roger ut

/Anders

Återställ överhettningsskyddet som har löst ut.

Fanns inget vad jag kunde se, dessutom så var det inte felet då det var termostat-grunkan som hade brunnit. Den hade ett finare namn, kommer ej ihåg det dock.

Genesis, jag kollar där! Tack för tipset.

Vanligtvis så bryter väl dom strömmen helt till maskinen om dom inte är automatiska och automatiska kallas väl även för termostat :va :)

Njaa... två av mina tumlare har löst på överhettning, (elementet igensmockat med damm och ludd) och tumlarna har gått som vanligt men bara blåst kall luft. Brukar sitta en liten ynklig knapp ibak att återställa på...

Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år