Hur felsöka laddregultor ?

Zacco

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2008
Hoj
Kawasaki 400 LTD - Honda VF 1000
Hej
Kan man enkelt mäta/felsöka en Laddregulator ? :confused:
Sitter på en Kawasaki Z400 -82, finns 5 kablar på den
Nytt batteri satte jag i för några dagar sen men är tom nu och starta inte
Kawan går inte heller om man tar bort startkablarna, motorn tvärdör :mad:

XKUWDAaSG.jpg

Finns det nån universal man kan köpa ?, jag gissar att en orginal kan vara svårt att få tag i :huvet

MVH/ Zacco

De borde väl bara vara att kolla upp vilken som är fasen tillbaka till batteriet? sen se om den leverar nån laddspänning. borde väl ligga på runt 14 volt kan man tycka..

jag kör vfr och det är stora problem med laddregulatorerna så prova att söka på vfr forum eller liknande så hittar du bra instruktioner för hur man felsöker.

Det kommer tre kablar från spolarna vid svänghjulet som går till regulatorn Dessa har ofta samma färg (ofta gula) och mellan dem skall det gå att mäta ca 50 volt växelspänning vid lite varv oavsett mellan vilka två kablar du mäter.
OBS! Spänningen stiger med varvtalet. Är det någon kombination som inte ger spänning har en spole brunnit. Lättast brukar då vara att byta hela plattan eftersom de tre spolarna i verkligheten är uppdelade på massa småspolar.

Fungerar det så långt så mät vad som kommer ur regulatorn med inkopplat batteri. Nu är det likspänning och volt mellan 13,5 och 14,4 som gäller vid lite varv. OBS! Mäter du utan att koppla in en last (batteriet) kan mätningen visa helt fel.

/Nitrous

Oki tack för tipsen :tummenupp
Vad jag kan se är det bara 2 gula som kommer från motorn ska kolla bättre imorgon
Efter att ha mätt en del så hittar jag bara växel spänning, motorn ger ca 50 till 85 volt före laddregulatorn beroende på varv
Men det lutar åt att lämna in henne på den lokala bil elektronik firman
Mitt problem är tydligen ganska vanligt men värre att hitta passande reserv delar :mad:

MVH/ Zacco

Vad jag kan se är det bara 2 gula som kommer från motorn ska kolla bättre imorgon
Efter att ha mätt en del så hittar jag bara växel spänning, motorn ger ca 50 till 85 volt före laddregulatorn beroende på varv
Mitt problem är tydligen ganska vanligt men värre att hitta passande reserv delar :mad:

MVH/ Zacco
Jag har inte helt koll på din hoj men det låter rätt. Runt 25v på tomgång och runt 75v uppåt 5K rpm (växelström) före regulatorn. Det ska vara samma mellan alla ledarna, om en visar lägre så är det en spole som brunnit/felar.

Regulatorn ska sedan omvandla rätt för laddning av batteriet, över cirka13.5v på tomgång och under ~14.8v vid 5k rpm.

Här har du ett schema för felsökning av laddkretsen.
http://www.electrosport.com/technical-resources/library/diagnosis/pdf/fault-finding-diagram.pdf

Last edited:

MVH/ Zacco
Alternativt köper du vilken laddregulator som helst och sätter dit. Du har ju redan en kontakt från den gamla, bara att klippa loss, löda och krympslanga :)

Härfrån köpe jag min regulator, "universalpiratmodell"

http://www.samsmotor.se/

Om du har en servicemanual borde det framgå hur du skall mäta på själva regulatorn,frånkopplad hojen, för att se om den är ok.

Mystiken tätnar :confused:
Tog batteriet från en annan mc och då fick jag ca 14 volt på batteriet när motorn går, mitt instrument mäter bara heltal så jag vet inte hur nära 15 volt jag är
Jag antog att laddregulatorn va trasig efter som att batteriet är ca 1 vecka gammalt, men det tar inte laddning :mad:
Måste det sitta ett batteri inkopplat för att motorn ska fungera ? :va
Min gammla 142 gick att köra utan batteri :D
Hoppas jag får byta batteriet, har slarvat bort kvittot och det har blivit ganska slitet efter alla i och ur monteringar :huvet

MVH/ Zacco

Tog batteriet från en annan mc och då fick jag ca 14 volt på batteriet när motorn går, mitt instrument mäter bara heltal så jag vet inte hur nära 15 volt jag är
Jag antog att laddregulatorn va trasig efter som att batteriet är ca 1 vecka gammalt, men det tar inte laddning :mad:
Hoppas jag får byta batteriet, har slarvat bort kvittot och det har blivit ganska slitet efter alla i och ur monteringar :huvet

MVH/ Zacco

Om instrumentet stämmer, så bör det ju visa "14" mellan 13,5 och 14,5 volt. Bör räcka även om den borde slå om till "15" om du varvar lite. Låter onekligen som om det är batteriet som är kass. Förhoppningsvis så var det dåligt från början, annars har du något elfel som stekt det.

MVH/ Zacco
Batteriet ska helst vara fulladdat när du gör mätningarna annars kan det bli avvikelser. Men det är ju svårt om det är batteriet som felar. :)

Blir batteriet helt slut så orkar oftast inte laddningen driva systemet. Ofta så dör batteriet någorlunda långsamt så att du märker det först när du stänger av hojen och sedan ska starta den igen, men det kan även bli så illa att den lägger av under körning.

Jag fick rulla hem min hoj en gång när batteriet fick en kortis under körning och den inte orkade hålla elen igång. Till en början kunde jag köra ett par kilometer innan den dog om jag lät batteriet återhämta sig 15-20min per gång och sedan rullade igång den. Men till slut så gick inte ens det. Nytt batteri och allt var frid och fröjd igen.

Det andra batteriet jag prova va inte full laddat det vet jag, men det va tillräckligt för att Kawan skulle snurra igång iaf.
Ska åka till min "lokala" handlare (4 mil) å byta till ett nytt batteri
Jag köpte ett dyrare batteri i tron att jag skulle slippa problem (1000 kr).... :mad:
Efter det ska jag uppsöka en liten firma som renoverar startmotorer och generatorer å få hjälp med korekt mätning
Btw. frågade ju om jag kunde köra kawan utan batteri, men det går inte
Måste ha ett batteri (kan va nästan hur litet som helst) eller en kondensator

MVH/ Zacco

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back