Hur fastställer jag att det är regulatorn som har gett upp?

jamjam

Devil
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Bolt
Nu misstänker jag att laddningsregulatorn på min hoj (cbr600 -94) har pajat. Jag har fått tips om att mmäta spänningen som generatorn ger ut, om den ligger runt 75V vid 5000rpm så ska jag ersätta laddningsregulatorn. Det andra är att jag skulle mätta spänningen i laddningsregulatorn och den ska ligga runt 40V om den funkar. Men jag vet inte hur det går till EXAKT, praktiskt, jag har för mig att man ska ställa instrummentet på AC när man ska mätta spänningen från generatorn men hur är det att mätta regulatorn?

En laddningsregulator till min mc kostar runt 900-1000kr om man beställer från england. Det finns pirat-regulator som sägs ha mkt bättre kylning än original och den kostar 1050kr och dessutom så finns det begagnade för runt 400kr.

Min fråga är: hur ska jag fastställa att det är regulatron och vilken regulator ska jag välja i sånt fall?

Min fråga är: hur ska jag fastställa att det är regulatron och vilken regulator ska jag välja i sånt fall?

Enklast är att mäta på matning ut från regulatorn, levererar den mer än 14V när du varvar är regulatorn kass. Ger den inte mer men du ändå misstänker att något är varjsing brukar där finnas felsökningsparamterar i verkstadshandboken vilken du laddar hem. Se stickyn högst i detta forum.

...Det andra är att jag skulle mätta spänningen i laddningsregulatorn och den ska ligga runt 40V om den funkar. Men jag vet inte hur det går till EXAKT, praktiskt, jag har för mig att man ska ställa instrummentet på AC när man ska mätta spänningen från generatorn men hur är det att mätta regulatorn?
Du spänningsmäter parallellt över batteriet med mätinstrumentet inställt på DC (likspänning). Alltså mät med batteriet anslutet och det ena mätstiften på pluspolen och det andra på minuspolen. Batteriet bör vara fulladdat när du mäter. Kolla spänningen genom hela varvtalsregistret också så att den inte "sticker iväg" på höga varv. Slå även på helljus och kolla att regulatorn orkar hålle uppe spänningen.

Du spänningsmäter parallellt över batteriet med mätinstrumentet inställt på DC (likspänning). Alltså mät med batteriet anslutet och det ena mätstiften på pluspolen och det andra på minuspolen. Batteriet bör vara fulladdat när du mäter. Kolla spänningen genom hela varvtalsregistret också så att den inte "sticker iväg" på höga varv. Slå även på helljus och kolla att regulatorn orkar hålle uppe spänningen.

Jag har gjort exakt som du beskriver, då får jag ungefär 13V runt 2000-3000 varv och sedan 14V som högst! Med heljusen på i över 3000varv så har jag runt 13-14V över batteriet, men jag misstänker även att mitt batteri är kass och ska snarast testa med en ny.

Det stämmer; det kommer växelspänning (AC) från generatorn som sedan likriktas i regulatorn. Enklast att kontrollera är att göra som Eldstorm säger, bara att mäta.
Köpte min "piratregulator" på mc-kompaniet för ~800 sek. Funkar perfa.

Edit: Tycker att det låter som om regulatorn börjar ge sig. 13V är lite dåligt. Vad har du för spänning över batteriet obelastat?

Last edited:
...ungefär 13V runt 2000-3000 varv och sedan 14V som högst! Med heljusen på i över 3000varv så har jag runt 13-14V över batteriet, men jag misstänker även att mitt batteri är kass och ska snarast testa med en ny.
Låter som om den inte är helt kass m.a.o. Mer nogrann mätning med en decimal säger mer om resultatet av mätningen. Bör reglera i området 13,5V - 14,8V.
Vad har du för ungefärlig spänning på batteriet med motorn avslagen och batteriet anslutet?
(Kan vara problem med onomal läckström om den drar ur batteriet eller att regulatorn inte orkar hålla uppe spänningen på en sådan nivå att batteriet verkligen laddas upp eller att batteriet håller på att vara slut.)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg