Hur fastnade ni för erat märke? (mc)

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har precis börjat mitt hojliv (i somras).
Startade med en MT07 som byttes direkt efter att körkortet var taget.
Jag gillar den klassiska looken på motorcyklar, jag vill kunna köra gata, grus och skog med samma maskin och jag behöver inte köra så jäkla fort.
Fanns bara en motorcykel som fyllde alla boxar ,- Ducati Desert Sled, ångrar inte en sekund att jag köpte den. Skulle nog säga att tack vare den så är Ducati just nu det märke jag fastnat för. Visst trånar jag efter mer effekt ibland, eller en ren skogsmaskin, eller ett landsvägslok. Men det räcker med att dra av kapellet från släden för att inse att jag troligtvis inte kommer byta på bra många år!
Man måste inte byta, man kan ha en till.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Ifall man är ointresserad av hur andra tänker tror jag inte det behövs något alls. För egen del tycker jag att andras så kallade kognitiva beteenden – hur de resonerar – är intressant, ljusår mer än att någon hade Honda, att någon hade Yamaha, att någon hade Suzuki etc.
Finner du premisserna för denna tråden ointressanta är det bättre du skapar en egen än att störa det samtal som bevisligen intresserar andra. Själv lägger jag inte ansvaret på andra till att hålla mig intresserad, särskilt inte i någon annans tråd.

Just nu står du för 10% av inläggen men 0% av det som trådstarten efterfrågar. Om du anser att andra är ansvariga för att hålla dig intresserad kan det vara lämpligt att reflektera över om du tror att någon i denna tråd vill att 10% av inläggen ska bestå av din kritik mot trådstart, specifika inlägg och användare.

Vill du förbättra tråden, så börja genom gott exempel och skapa den förändringen du vill se. Posta precics det du själv efterfrågar, ett intressant inlägg om varför du kör BMW tillsammans med en utläggning om hur ditt kognitiva beteende ledde fram till det beslutet.

Så hade uppskattat reflektioner om attraktionen med en 35 år gammal motorcykel som man inte använder.
Attraktionen står beskriven i inlägget som nostalgi och känslor.

Ska vi svara på varför en ungdomspryl var mer betydelsefull för oss än en annan ungdomspryl, så är det sällan rationella argument som dyker upp. Det blir som en konversation om vilket fotbollslag man ska hålla på eller vilket band som är bäst.

Där jag växte upp stod det ofta en grön Kawasaki-sportis utanför. För mig skulle det vara nostalgiskt att få äga och köra precis en sån. Men det har ingenting med den Kawans egenskaper jämfört mot dåvarande Suzukis egenskaper. Däremot måste det vara just en Kawa av den modellen och den färgen, annars tillgodoser hojen inte den nostalgiska upplevelse jag söker.

I He riks inlägg kan vi också läsa en motsvarande motivering:
"Stod med en polare och det kommer en nyuttagen RD, första gången jag såg den, tittar på oss och plockar upp den på bakan och försvinner iväg. . . . sen var det kört!"

Så vad är det för svar du söker? En detaljerad förklaring om He riks ungdom och i vilka fler positiva sammanhang han såg en RD?

Det finns rimligen egenskaper som man tillskriver det ena märket, men inte det andra – vilka och på vilka grunder? Och hur resonerar man när man uppfattar dessa egenskaper som attraktiva?
För längesen skulle jag köpa min första bil. Jag ville ha bland annat en Supra Mk1 eller RX7, men det slutade med en Miata NA. Trots att det inte var den bästa bilen från mitt urval så lärde jag mig att älska den. Jag hade många roliga äventyr, kul garagetimmar med vänner och många mil av roadtrips.

Är den bättre än en ny Miata? Knappast. Hade jag ändå velat ha en gammal NA igen, bara för att komma närmre upplevelsen av min första bil, nämre känslan av gamla äventyr och roadtrips? Absolut. Gav bilen mig ett positivt bestående intryck på Mazda som tillverkare? Tveklöst.

Skulle vi angripa mitt bilköp logiskt och jämförande hade vi istället diskuterat att Fiat Barchetta är en liknande bil som jag valde bort på grund av att den är framhjulsdriven. Men det säger ingenting om min uppfattning kring Mazda eller varför en gammal Miata är betydelsefull för mig.

När jag väljer bil nästa gång så har Mazda gjort ett avtryck i min urvalsprocess. Jag vet att det är på grunderna att jag har ägt en själv och haft fler positiva än negativa erfarenheter.

Känslan jag har är givetvis subjektiv, men vad är alternativet? Att jag inte skulle ta hänsyn till min egen upplevelse när jag köper prylar just för att uppleva?
 
Last edited:

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Det låter som det skulle ge dig mer att starta en egen tråd där du sätter premisserna för vilka svar som är acceptabla.

Personligen så strävar jag efter att föregå med gott exempel. I detta fallet innebär det att försöka göra en sympatisk tolkning av trådstartens innebörd och lägga engagemang på att tillföra det som jag tror eftersöks.

Jag tillskriver inte andra ansvaret att hålla mig intresserad, men jag ska inte sticka under stol med att det hade varit uppskattat om även du försökte posta någonting som kan göra mig intresserad.
Vill du göra denna tråden bättre så föreslår jag att du utgår från dig själv och postar precis det du eftersöker. Ett intressant inlägg om varför just du kör BMW tillsammans med en utläggning om hur ditt kognitiva beteende ledde fram till det beslutet.

Till syven och sist så har vi alla* här valt hoj baserat på känsla, inte logik med djupare resonemang. Håller du inte med så kan du testa genom att titta på vilka hojar folk äger och grubbla på om det finns mer ekonomiska eller praktiska transportmedel.
*Reserverar mig för enstaka undantag som bekräftar regeln, typ "min pendlingsscooter".

Är man införstådd i att lejonparten väljer hoj baserat på känsla så ser man snabbt att resonemangen blir ganska taffliga.
"Den låter fräckt" "Den ser tuff ut" "Den går fort" "Den känns rätt" "Teknik imponerar på mig".
I bästa fall kan vi få praktiska argument som "Jag kunde köra från Vedelträsk till Bjurasjö på en tank!" eller "Jag slipper få ont i rygg/nacke/knän efter en timme" eller "den var billigare än de andra".
Tror du får leta väldigt länge efter rationella resonemang i stil med:
"Yamaha är mitt favoritmärke, för inga hojar utan EXUP-system orkade upp för sista backen hem." Men absolut, i de få fall där det verkligen finns ett rationellt skäl till att välja ett märke över ett annat, är det så klart intressant att få höra om det.

Jag tycker min S1000RR är skitfräck, fort går den också. Men det finns inget rationellt argument för varför jag inte skulle kunna köra en R1 istället. Däremot finns det subjektiva argument till att just jag tyckte S1000RR var fräckare än R1 när det väl begav sig.

Vi kan titta på mina resonemang och se hur vettiga de är. När jag valde runt bland hojar ville jag ha en som gjorde 300. Inte för att jag skulle köra 300 utan för att det var en jämn siffra som kändes rätt. Jag ville ha radfyra, inte för att det på något sätt var bäst utifrån mitt körmönster, utan för att jag gillade hur det lät. Jag ville ha en quickshifter, inte för att det behövdes utan för att det var kul att köra med. Jag ville ha elektroniska hjälpsystem, inte för att jag behövde dem, utan för att det kändes tryggt. Jag ville ha kåpor fastän det drar upp försäkringspris och försvårar garagemeck, för det ser snyggt ut.

Inget av ovanstående är mer rationellt än vilka lösgodisar någon väljer att lägga i påsen. Priset avgör vilken lösgodishylla som väljs och känslan känsla avgör vilka godisar som hamnar i påsen. Varför någon gillar salta godisar är lika oklart som varför jag behövde en hoj som gör 300 istället för 294.

För mig är det mycket mer intressant att höra vilka upplevelser någon haft kring Haribo-nappar än en logisk efterkonstruktion om hur färgen och geometrin i förhållande till inköpspriset gjorde napparna till det rationellt korrekta köpet över gelehallon.


Attraktionen står beskriven i inlägget som nostalgi och känslor.

Ska vi svara på varför en ungdomspryl var mer betydelsefull för oss än en annan ungdomspryl, så är det sällan rationella argument som dyker upp. Det blir som en konversation om vilket fotbollslag man ska hålla på eller vilket band som är bäst.

Där jag växte upp stod det ofta en grön Kawasaki-sportis utanför. För mig skulle det vara nostalgiskt att få äga och köra precis en sån. Men det har ingenting med den Kawans egenskaper jämfört mot dåvarande Suzukis egenskaper. Däremot måste det vara just en Kawa av den modellen och den färgen, annars tillgodoser hojen inte den nostalgiska upplevelse jag söker. Skulle jag kört en gammal Suzuki hade det bara varit en gammal Suzuki helt utan koppling till mig och mina upplevelser.

I He riks inlägg kan vi också läsa en motsvarande motivering:
"Stod med en polare och det kommer en nyuttagen RD, första gången jag såg den, tittar på oss och plockar upp den på bakan och försvinner iväg. . . . sen var det kört!"

Så vad är det för svar du söker? En detaljerad förklaring om He riks ungdom och i vilka fler positiva sammanhang han såg en RD?

För längesen skulle jag köpa min första bil. Jag ville ha bland annat en Supra Mk1 eller RX7, men det slutade med en Miata NA. Trots att det inte var den bästa bilen från mitt urval så lärde jag mig att älska den. Jag hade många roliga äventyr, kul garagetimmar med vänner och många mil av roadtrips.

Är den bättre än en ny Miata? Knappast. Hade jag ändå velat ha en gammal NA igen, bara för att komma närmre upplevelsen av min första bil, nämre känslan av gamla äventyr och roadtrips? Absolut. Gav bilen mig ett positivt bestående intryck på Mazda som tillverkare? Tveklöst.

Skulle vi angripa mitt bilköp logiskt och jämförande hade vi istället diskuterat att Fiat Barchetta är en liknande bil som jag valde bort på grund av att den är framhjulsdriven. Men det säger ingenting om min uppfattning kring Mazda eller varför en gammal Miata är betydelsefull för mig.
Man kan undra hur långt du skriver när du är intresserad, ifall det är såhär du skriver som du inte är det. https://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Wall_of_text
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Jag gillar den klassiska looken på motorcyklar, jag vill kunna köra gata, grus och skog med samma maskin och jag behöver inte köra så jäkla fort.
Fanns bara en motorcykel som fyllde alla boxar ,- Ducati Desert Sled, ångrar inte en sekund att jag köpte den. Skulle nog säga att tack vare den så är Ducati just nu det märke jag fastnat för.
Ganska ovanliga och intressanta preferenser. Övervägde du Royal Enfield? 2021-Royal-Enfield-Himalayan-First-Look-adventure-motorcycle-13-1024x683.jpg
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Kikade på den också, men där hade jag nog tyckt att effekten inte räckt till, gillar utseendet dock.
25hk, 32NM, lågvarvig och närmare 200kg plus mina 100kg+ skulle till och med ge en långsamseglare som mig ångest på motorvägen (tror jag i alla fall).
 

Myggdråparn

Medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Stjärnhov
Hoj
Suzuki GSX1400 -02
Min första var en l Suzuki GT125 med GT-sadel (ensitsig) är nog avgörande för att jag har en Suzuki idag. Men kan ändå sakna min Kawasaki 500 tvåtakt 1969, och framförallt min älskade Kawasaki 1000 ST 1979. Kardandriven, vilket vrid.
//Per
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Man kan undra hur långt du skriver när du är intresserad, ifall det är såhär du skriver som du inte är det. https://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Wall_of_text
Jag kortade ner inlägget för dig. Pröva om du kan ta dig igenom det som står nu, är det fortfarande för långt får du säga till.

Jag tänker att det blir både trevligare och mer intressant om vi diskuterar fordon istället för mitt sätt att uttrycka mig på. Jag är säkert inte ensam om att undra vilken modell du valt och varför.

Vad kör du för hojmodell och vad som fick dig att välja just BMW? Har du haft hojar från BMW tidigare eller kör du din första? Har du fått något intryck av märket som du upplever mer generellt än din hojmodells egenskaper? Exempelvis "känsla för kvalitet" eller "snygg design".
 
Last edited:

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Eftersom du ogillar långa inlägg så kortade jag ned det för dig. Pröva om du kan ta dig igenom det som står nu, jag skulle uppskatta om du läste det. Är det fortfarande för långt får du säga till.

Klosse, jag tänker att det blir både trevligare och mer intressant om vi diskuterar fordon än mitt sätt att uttrycka mig på. Jag är nog inte ensam om att undra vilken modell du valt och varför.

Skulle du kunna berätta vad du kör för hoj och vad som fick dig att välja just BMW? Har du haft hojar från BMW tidigare eller kör du din första? Har du fått något intryck av märket som du upplever mer generellt än din hojmodells egenskaper? Exempelvis "känsla för kvalitet" eller "snygg design".

ps.
Tack för länken, här får du ett wikipediatips från mig.
Hoppas det ska vara till nytta.
Han har en BMW C1.

Där har du en ingenjörs(hoj?) som får mycket annat att blekna.
Det kan inte funnits en designer eller ekonom ens i närheten när den skissades fram...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vad är det som är stenhårt med dem, tycker du?
Vaknat på fel sida idag? Förlåt, senaste dagarna?


De tidiga GSX-Rerna (85-92) är i mina ögon stenhårda, skitfräna, astuffa, tokballa, eller vilket annat positivt superlativ man än kan komma på!
 
Last edited:

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
när jag var liten så jag en harley o tänkte direkt...va fan ska man med något annat, dessa är ju perfekta :banana:banana
fast jag har ägt o kört allt möjligt annat oxå :tummenupp, men en HD vill jag inte vara utan
än så länge har jag haft minst en harley dom senaste 35 åren
MEN jag gillar alla motorcyklar
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Jag har ägt runt 25 hojar under åren från starten 1972. Alla möjliga märken, men Triumph ligger mig allra närmast hjärtat, då de balla grabbarna i Tokholm körde sådana i slutet av 60-talet och början av 70-talet.
Har kört och provat än fler än ovan och de flesta har något, ibland oklart vad och varför…
Min Suzuki GT250 1980 älskade jag, men inte ens under tortyr kan jag komma på varför. Kanske att den var gratis och tvåtaktare luktar gott och låter ballt? Äh jag vete faan.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Vill börja med att skriva att jag inte på något sätt kommer argumentera eller ifrågasätta era svar, mina frågor kommer av ren nyfikenhet.

Det helt okej med diffusa och flummiga svar, det är känslor vi diskuterar :)

när jag var liten så jag en harley o tänkte direkt...va fan ska man med något annat, dessa är ju perfekta :banana:banana
fast jag har ägt o kört allt möjligt annat oxå :tummenupp, men en HD vill jag inte vara utan
än så länge har jag haft minst en harley dom senaste 35 åren
MEN jag gillar alla motorcyklar
Jag har själv aldrig förstått Harley Davidson, för mig är det bara vibrerande tunga kolosser. Men, jag har faktiskt aldrig kört någon och jag är genuint nyfiken på vad som får andra att söka sig till dem.

Har delat garage med HD-folk som kör dem för "det ska vara HD", men så mycket djupare svar än så har jag aldrig fått av någon.

Vad utstrålar Harley för dig? Vad är känslorna när man sätter sig på en hoj eller när man skruvar på en i garaget? Ja, vad är det som får det att kännas bra och rätt liksom?

Jag har ägt runt 25 hojar under åren från starten 1972. Alla möjliga märken, men Triumph ligger mig allra närmast hjärtat, då de balla grabbarna i Tokholm körde sådana i slutet av 60-talet och början av 70-talet.
Kan absolut förstå att det intrycket satte sig. Upplever du att nya Triumph ger samma känslor eller måste det vara en gammal? Utstrålar märket något mer för dig än den där balla känslan tycker du? Finns det något du tänker/känner inför en Triumph som du inte hade tänkt om en Honda t ex?

För mig är Triumph väldigt anonymt märke, har inte fått någon uppfattning alls, men av deras moderna hojar så tycker jag Speed Triple, Street Triple och Daytona 675 verkar vara finfina. Den väl tilltagna Rocket är också intressant bara för att den är annorlunda.
 
Last edited:

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
För mig är Triumph väldigt anonymt märke, har inte fått någon uppfattning alls, men av deras moderna hojar så tycker jag Speed Triple, Street Triple och Daytona 675 verkar vara finfina. Den väl tilltagna Rocket är också intressant bara för att den är annorlunda.

Det är intressant hur olika man upplever saker.
Jag har alltid tyckt att Triumph är ett märke som sticker ut med mycket personlighet och attityd.
Från Speed Triple, Street Triple, Street twin till t100, 120.
Coola hojar som jag gärna skulle vilja testa för att se om körupplevelsen matchar designen.
Nån gång ska det nog bli en sån i garaget också
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Vill börja med att skriva att jag inte på något sätt kommer argumentera eller ifrågasätta era svar, mina frågor kommer av ren nyfikenhet.

Det helt okej med diffusa och flummiga svar, det är känslor vi diskuterar :)


Jag har själv aldrig förstått Harley Davidson, för mig är det bara vibrerande tunga kolosser. Men, jag har faktiskt aldrig kört någon och jag är genuint nyfiken på vad som får andra att söka sig till dem.

Har delat garage med HD-folk som kör dem för "det ska vara HD", men så mycket djupare svar än så har jag aldrig fått av någon.

Vad utstrålar Harley för dig? Vad är känslorna när man sätter sig på en hoj eller när man skruvar på en i garaget? Ja, vad är det som får det att kännas bra och rätt liksom?


Kan absolut förstå att det intrycket satte sig. Upplever du att nya Triumph ger samma känslor eller måste det vara en gammal? Utstrålar märket något mer för dig än den där balla känslan tycker du? Finns det något du tänker/känner inför en Triumph som du inte hade tänkt om en Honda t ex?

För mig är Triumph väldigt anonymt märke, har inte fått någon uppfattning alls, men av deras moderna hojar så tycker jag Speed Triple, Street Triple och Daytona 675 verkar vara finfina. Den väl tilltagna Rocket är också intressant bara för att den är annorlunda.
Äger en Triumph från 1965 som jag aldrig kommer sälja.(nåja när jag inte längre kan köra så kanske…)
Nej det är som att hålla på DIF, man älskar Triumph mer. Andra märken kan vara bättre men är lite mer anonyma. Moderna Trajjor är både bra och så står det Triumph på tanken. Det är ju tanken som räknas!
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Det är intressant hur olika man upplever saker.
Jag har alltid tyckt att Triumph är ett märke som sticker ut med mycket personlighet och attityd.
Från Speed Triple, Street Triple, Street twin till t100, 120.
Coola hojar som jag gärna skulle vilja testa för att se om körupplevelsen matchar designen.
Nån gång ska det nog bli en sån i garaget också
Ja, verkligen. Jag håller med om att de har tuffa modeller. Hade gärna provkört och bildat mig en uppfattning.

Men jag har inte kört någon, känner inte någon som kör en och har ingen nostalgisk koppling. Tror inte jag utsatts för särskilt mycket marknadsföring heller.

När jag tittar på en trevlig Triumph-modell så ser jag något jag uppskattar visuellt, men jag har ingen känsla för vad märkesvalet utstrålar, hur de känns att skruva, hur de känns att köra eller vilken känsla det ger. Vad är skillnaden, för mig, att köra Triumph mot det andra jag ägt?

Jag har inte heller den tribalistiska kopplingen. Vad behöver man för nya vanor, tillbehör och kläder för att få vara med i tuffa klubben?

För mig körs HD av medelålders män i väst. Nöjesförare har fransar medan hobbygangsters har vita camobyxor. Gemensamt för båda är öppen hjälm och raka rör. KTM körs av yngre män som gillar att köra bakhjul, bära hoodie och använda crosshjälm i stan. Sportshojsförare är varvstoppsposörer klädda i helställ och kängor som ser ut att vara designade både för och av 12-åriga pojkar. BMW-förare bär reflexväst dygnet runt, älskar extrabelysning och kör alltid ståendes. Guldvinge-kaptener älskar extraljus, dansband och husvagn. Ja, ni vet hur det är :crash

Men vem är det egentligen som kör Triumph? Oftast är det män ~60-70 som berättar för mig om hur de körde Triumph på den gamla goda tiden, men är det samma personer som äger en Triple eller Daytona?
 
Last edited:

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Men vem är det egentligen som kör Triumph? Vanligtvis är det män kring 60-70 som brukar berätta för mig att de körde Triumph på den gamla goda tiden, men det är nog inte samma personer som äger en Triple eller Daytona.
För min del tror jag att det är för att jag började köra sent (fast innan 50) och kände att retro-stilen passade mig bättre än en plastraket som medelålderskris. Jag var skitnervös över att provköra en T120 eftersom jag redan hade bestämt mig för att jag skulle ha en pga stilen - tänk om jag inte hade gillat den. Det visade sig att den passade mig perfekt även i sadeln. Å andra sidan gör Speed Triple också det, så jag är väl en fanboy helt enkelt.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...För mig är Triumph väldigt anonymt märke, har inte fått någon uppfattning alls, men av deras moderna hojar så tycker jag Speed Triple, Street Triple och Daytona 675 verkar vara finfina. Den väl tilltagna Rocket är också intressant bara för att den är annorlunda.
Jag har nog själv fallit för de moderna Trajjorna tack vare Daytona 675 -06.

Jag tog kortet i 40-årspresent och köpte mig en RF900R att börja med, efter en provkörning av Daytona bytte jag till mig demohojen direkt på platsen. R6 och CBR600 var säkert lika bra men ljudet från trippeln, vridet, ett chassi som rörde sig under en och framgaffeln som skvallrade om varenda gruskorn tilltalade mig så mycket mer. Det blev mycket bana och även en del gata med den hojen, sedan tänkte jag bli snabb och köpte en Gixxer 1000. Visst gick det någon sekund snabbare, men det styvare chassit som skulle hantera all effekt gjorde den ändå inte lika kul att karva kurvor med (på landsväg såväl som på bana).

Hojarna jag ägt därefter har varit både retro och det senaste i teknikväg, men samma upplevelse som med Daytonan har jag ändå inte. Den roligaste maskinen jag ägt!

Det sista köpet jag gjorde var en Speed Triple 1200 RS. BMW S1000R, Aprilia och ett gäng andra hojar är säkert lika bra. Men Bumsen jag provade på Fällforsbanan har samma DNA som de S1000RR jag kört, fruktansvärt bra och snabba maskiner men lite stela och "döda" i chassit. Trajjan är mer levande, berättar mer om fäste och underlag och på den typ av maskin justerar jag gärna fjädringen manuellt. Och så var det det där med ljudet från trippeln... ;)
 
Last edited:

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Gällande frågan om HD kan jag bara säga att visst den är tung, omodern bla bla bla bla men också alldeles underbar. Ljudet, vridet, hyfsat lätthanterlig trots vikten som sitter ganska lågt på Fatboyen. Finns garanterat bättre customhojat rent tekniskt och förmodligen kvalitetsmässigt också men en HD är en HD, thats it. Tycker man ska köpa det man gillar och när känslan inte finns där så säljer man och köper något annat. Livet är för kort för att inte våga testa något nytt även om det är gammalt?
 

Bifogat

  • 3B0EAD58-DA94-4B84-8DE7-A4695E5B084B.jpeg
    3B0EAD58-DA94-4B84-8DE7-A4695E5B084B.jpeg
    342.7 KB · Visningar: 24
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top