Hur fasen gör man när man prutar? (Köpa nyckelfärdigt hus av tillverkare)

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Ja, hur gör man?

Jag har alltid varit riktigt kass på att pruta, även utomlands. Egentligen spelar det ju ingen ekonomisk roll när man går i nån bazar. Det är nåt som tar emot helt enkelt, men nu måste jag ta tag i det här.

Vi ska bygga hus och då är det ju rätt stora kostnader inblandat och en hel del att tjäna än om jag skulle köpa en vattenpipa i Turkiet tex. Det är ju ganska "down" på husbyggarmarknaden och de säljer inte så bra som de brukar så de borde ju finnas åtminstone lite prutmån på ett hus i 2,3 miljonersklassen eller?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ge ett bud som ligger under vad du är beredd på att betala. Om de sänker sitt kan du höja ditt lite. Om de bara svär och skäller åt dig utan att samtidigt sänka så kan du testa att höja en gång, om de inte sänker då är det bara att skita i det.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jag brukar ibland jämföra samma el likn grejer. ta reda på billigaste stället för att sen fråga de andra om dom ´kan göra ett billigare pris el om jag ska vända mig till konkurenten.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Kör en klassisk salami ,dvs dela upp och gå igenom affären i olika bitar och ifrågasätt vad det är som kostar och hur det funka.

Ett rimligt antagande är att husfirman vill sälja ett hel paket ,bryt då ner det och hitta var dom har saltat.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Ulvhamne är inne på rätt spår.

Hitta ett hus ni vill ha och i rätt prisklass till att börja med, det är det svåra.

Sen säger ni helt enkelt att ni vill ge, t.ex ett 20% lägre pris, det är upp till dom att komma med motbud eller skita i det.

Men var beredda på att dom kommer att syna er och ge sken av att det är omöjligt, då är det bara att bluffa och säga att det inte spelar så stor roll då ni har flera hus bland andra producenter att välja på osv. osv.

Det absolut värsta som kan hända är ju att ni får ge marknadspriset.
 

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Tack för tips, vi har kommit så långt som att vi har reducerat antalet till två tillverkare som har jämförbara hus och som vi har träffat ett par gånger. Ja, det svåra blir ju att spela ut dem mot varandra men det är ju ingen brådska, man får ta lite i taget :) Men några % spelrum finns ju garanterat.

Ett alternativ är kanske att få diverse uppgraderingar inbakat i priset istället, så som mer kök, exklusivare kakel etc. Fast helst vill man ju betala mindre.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Ett annat sätt kan vara att få dem att lägga ner en massa tid på ditt husköp, och det kan få försäljaren att bli lite medgörlig till en prissäkning, för har han/hon nu lagt ner kanske ett par tre dagars arbete totalt för att tillmötesgå era önskemål om planlösning etc etc, då vill han/hon helst att blir affär.

Kort sagt: Kör med "utmattningstekniken"! Lycka till med husköpet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tack för tips, vi har kommit så långt som att vi har reducerat antalet till två tillverkare som har jämförbara hus och som vi har träffat ett par gånger. Ja, det svåra blir ju att spela ut dem mot varandra men det är ju ingen brådska, man får ta lite i taget :) Men några % spelrum finns ju garanterat.

Du ska absolut inte ge sken av att du är nere på två, ge sken av att du har tittat på ännu fler leverantörer istället (gärna något billigare hus så att det ser ut som att prutet kan fälla avgörandet).

"Uppgraderingar på köpet" är inte värt skit för dig egentligen, hade du varit nööjd med en träbänkskiva i köket så blir du ju inte lyckligare av att dom lägger dit en i marmor om du egentligen skiter i vilket.

De
ssutom kostar en uppgradering på 50000:- byggföretaget 5000:-, för dom byter ju inte ut en befintlig bänkskiva, dom lägger dit en annan som är dyrare, det är samma arbete.

Undantaget är väl om uppgraderingen gör huset mera energisnålt, det är en uppgradering du kommer att dra nytta av varenda dag... (mera isolering, bättre uppvärmning, bättre fönster osv)

Tycker jag.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ett annat sätt kan vara att få dem att lägga ner en massa tid på ditt husköp, och det kan få försäljaren att bli lite medgörlig till en prissäkning, för har han/hon nu lagt ner kanske ett par tre dagars arbete totalt för att tillmötesgå era önskemål om planlösning etc etc, då vill han/hon helst att blir affär.

Kort sagt: Kör med "utmattningstekniken"! Lycka till med husköpet.

Det är inte heller en dålig taktik, man vill ju inte sumpa något som man har lagt tid och pengar på genom att vara dumsnål...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Om du börjar pruta finns risken att de börjar fula sig, dvs saker som normal skulle ingå gör inte det längre.
Se till att ha ALLT på papper så att ni inte hamnar i diskussoner sen när de ställt in en kass toa eller nåt.

Jag sitter precis själv och har köpt ett hus, och det är mycket som kan gå snett.
 

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Du ska absolut inte ge sken av att du är nere på två, ge sken av att du har tittat på ännu fler leverantörer istället (gärna något billigare hus så att det ser ut som att prutet kan fälla avgörandet).

"Uppgraderingar på köpet" är inte värt skit för dig egentligen, hade du varit nööjd med en träbänkskiva i köket så blir du ju inte lyckligare av att dom lägger dit en i marmor om du egentligen skiter i vilket.

De
ssutom kostar en uppgradering på 50000:- byggföretaget 5000:-, för dom byter ju inte ut en befintlig bänkskiva, dom lägger dit en annan som är dyrare, det är samma arbete.

Undantaget är väl om uppgraderingen gör huset mera energisnålt, det är en uppgradering du kommer att dra nytta av varenda dag... (mera isolering, bättre uppvärmning, bättre fönster osv)

Tycker jag.

Jag undrar om det inte är bättre att säga som det är och säga att det står mellan er och en annan. Jag tycker att de borde anstränga sig hårdare om det bara en konkurrent istället för 3-4 st, jag hade gjort det i alla fall. Att få dem att investera tid i mig tänkte jag inte på, den får de ju aldrig igen om de inte säljer mig ett hus.

Kökuppgradering var bara ett exempel, ett krav för oss är braskamin, en sån går på ca 50 000 med installation, en sån vore trevligt att "få" på köpet, energieffektivare fönster också för den delen.

En sak är säker, det är ett minfält. Vad som ingår hos en tillverkare får man betala dyrt för hos en annan.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Mitt råd till dem som skall bygga nytt är följande: Köp nyckelfärdigt!!
Kostar lite mer men värt varenda krona.

Ett avtal= En att vända sig till om tvist uppstår! Inte ovanligt att underleverantörer skyller på varandra när något gått snett.. och det kan bli en del och kan dessutom bli kostsamt, och det inte bara tidsmässigt och ekonomiskt.

Mången förhållanden har spruckit p g a strul i samband med nybyggen.

Har själv köpt nyckelfärdig och det ångrar jag INTE!
 

EWessman

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2011
Ort
Näsum
Hoj
1999 Kawa vn800 Bobber
Köp ett LB-Hus.. Har precis fått nya ägare efter konkurs och de är nog väldigt säljsugna så att de kan få igång produktionen igen.. Och så kanske jag kan få jobbet tillbaka ;)
 

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Köp ett LB-Hus.. Har precis fått nya ägare efter konkurs och de är nog väldigt säljsugna så att de kan få igång produktionen igen.. Och så kanske jag kan få jobbet tillbaka ;)

LB hus var faktiskt högst på vår lista, innan konkursen. Nu ser det annorlunda ut tyvärr, hoppas att det löser sig för din del!
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top