Hur fasen får jag bort den här skruven??

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Ort
Nacka Strand
Hoj
R6/YZ400F
Jag lyckades dra fast en av bultarna som håller sadeln på min r6a. När jag skulle ta bort bulten satt den så hårt att det slutade med att jag fick kapa skallen på bulten. Bulten sitter i en typ hylsa i bakramen. Hylsan skall sitta fast i bakramen men snurrar nu fritt, fast det går inte att lyfta ur den. Jag har provat hålla hylsan med tänger och gjort en skåra i bulten och försökt dra den med mejsel. Detta resulterade i att bulten klövs. Sen har jag försökt göra en skåra i bakramen för att kunna låsa hylsan men det räcker inte för bulten sitter så in i helvete hårt i den att när jag tar i så släpper hylsan ändå.
Så hur fan ska jag få bort den? Tips snälla!!
//Bill
 

Bifogat

  • Picture 003.jpg
    Picture 003.jpg
    108.2 KB · Visningar: 236
  • Picture 004.jpg
    Picture 004.jpg
    119.1 KB · Visningar: 194

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
BillS skrev:
Jag lyckades dra fast en av bultarna som håller sadeln på min r6a. När jag skulle ta bort bulten satt den så hårt att det slutade med att jag fick kapa skallen på bulten. Bulten sitter i en typ hylsa i bakramen. Hylsan skall sitta fast i bakramen men snurrar nu fritt, fast det går inte att lyfta ur den. Jag har provat hålla hylsan med tänger och gjort en skåra i bulten och försökt dra den med mejsel. Detta resulterade i att bulten klövs. Sen har jag försökt göra en skåra i bakramen för att kunna låsa hylsan men det räcker inte för bulten sitter så in i helvete hårt i den att när jag tar i så släpper hylsan ändå.
Så hur fan ska jag få bort den? Tips snälla!!
//Bill


Nitmutter eller popnuts heter dom

Det blir till att slipa / bora bort den dära

Gå till nån bilplåtis dom brukar ha nya sådana , där kan du få hjälp att montera en ny
 

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
kommer det där synas när sadeln är på..märkerna på bakramen?
 

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Ort
Nacka Strand
Hoj
R6/YZ400F
Alex 6R skrev:
kommer det där synas när sadeln är på..märkerna på bakramen?

Näe det kommer inte synas.. Det är under sadeln..
Problemet är också att den står fint parkerad brevid sängen i min hyresrätt på 2:a våningen, så att få hela hojen till verkstad existerar nog inte det närmaste månaderna. Skönast hade varit att borra bort den på nåt vänster men bultjäveln är ju i vägen. Kan inte fortsätta nu iaf.. Grannarna blir så sura när jag drar igång dremeln. Nåt tips på hur jag lättast klåpar bort bulten för att kunna borra bort nitsaken?
 

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Ort
Nacka Strand
Hoj
R6/YZ400F
Okej! Tack! Dom däringa nitarna, får jag fast en sån själv om jag köper en sådan?
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
BillS skrev:
Okej! Tack! Dom däringa nitarna, får jag fast en sån själv om jag köper en sådan?

179:- pengar, på Biltema :tummenupp
 

Bifogat

  • pop.jpg
    pop.jpg
    17.6 KB · Visningar: 104

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Peder Rosberg skrev:
179:- pengar, på Biltema :tummenupp

Den där satsen använde jag när jag behövde göra motsvarande ingrepp i en sliten bakram jag med. Fungerade perfekt, och billigt var det!
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top