Hur fan svänga på bakhjulet??

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Hur gör man? Jag har bra höjd på tvåan, inte riktigt riktigt balanspunkten men väldigt nära, men tyvärr kommer det alltid nån kurva i vägen, eller så driftar jag. Detta förstör ju mina desperata försök :huvet
Jag lärde en kompis å köra på baken, å nu kör han "långt" å börjar stå upp, å framförallt så svängar han snyggt när vägen gör det.

:mad: Men hur jag än hänger å klänger så går min hoj inte dit jag vill, jag vrider styret å flyttar på röven... nada... den går rakt fram som en tysk stridsvagn på anabola :mad:
HUR??? :va
 
freding skrev:
Hur gör man? Jag har bra höjd på tvåan, inte riktigt riktigt balanspunkten men väldigt nära, men tyvärr kommer det alltid nån kurva i vägen, eller så driftar jag. Detta förstör ju mina desperata försök :huvet
Jag lärde en kompis å köra på baken, å nu kör han "långt" å börjar stå upp, å framförallt så svängar han snyggt när vägen gör det.

:mad: Men hur jag än hänger å klänger så går min hoj inte dit jag vill, jag vrider styret å flyttar på röven... nada... den går rakt fram som en tysk stridsvagn på anabola :mad:
HUR??? :va

Jag lägger mer eller mindre vikt på fotpinnarna åt de håll jag vill svänga plus att har styret åt motsatt håll jag vill, de funkar kanon....hajjar du? :)
 
freding skrev:
Hur gör man? Jag har bra höjd på tvåan, inte riktigt riktigt balanspunkten men väldigt nära, men tyvärr kommer det alltid nån kurva i vägen, eller så driftar jag. Detta förstör ju mina desperata försök :huvet
Jag lärde en kompis å köra på baken, å nu kör han "långt" å börjar stå upp, å framförallt så svängar han snyggt när vägen gör det.

:mad: Men hur jag än hänger å klänger så går min hoj inte dit jag vill, jag vrider styret å flyttar på röven... nada... den går rakt fram som en tysk stridsvagn på anabola :mad:
HUR??? :va

Hur gör man för att åka rakt?? :va
 
freding skrev:
Hur gör man? Jag har bra höjd på tvåan, inte riktigt riktigt balanspunkten men väldigt nära, men tyvärr kommer det alltid nån kurva i vägen, eller så driftar jag. Detta förstör ju mina desperata försök :huvet
Jag lärde en kompis å köra på baken, å nu kör han "långt" å börjar stå upp, å framförallt så svängar han snyggt när vägen gör det.

:mad: Men hur jag än hänger å klänger så går min hoj inte dit jag vill, jag vrider styret å flyttar på röven... nada... den går rakt fram som en tysk stridsvagn på anabola :mad:
HUR??? :va

:) Jag vet :)
 
Svårt svårt.. Lyckas inte riktigt heller, men det närmar sig...
 
Sväng styret åt motsatt håll som du vill svänga åt, och fäll ut benet så mycket du kan åt det håll du vill.
 
det där med styret gör nog ingen funktion mer än att det är skönt att ha styret åt motsatt håll som man vill svänga.
 
Ravetrancer skrev:
det där med styret gör nog ingen funktion mer än att det är skönt att ha styret åt motsatt håll som man vill svänga.

det har en jävla betydelse, särskilt om du har bra rotation på hjulet.
det vet väl du, du kan ju dina hjulis.

man ändrar ju på hojens tyngdpunkt så att den lutar åt motsat håll.
På rettan spelade det ingen större roll om framhjulet roterade eller ej men på offroad hojarna jag kört har jag märkt att det blir mycket svårare att hålla kursen/svänka när framhjlet slutar snurra.
 
MrDaytona skrev:
Jag lägger mer eller mindre vikt på fotpinnarna åt de håll jag vill svänga plus att har styret åt motsatt håll jag vill, de funkar kanon....hajjar du? :)
Hur lägger man mer vikt på fotpinnarna när dom är i samma höjd som röven ( nästan iaf ), då blir det ju tvärdrag mellan röven och sitsen :D Jag är såpass högt så jag knappt ser över kåpan iaf. Och hänger jag ut med knä och kropp tittar jag i höjd med framlampan... :va Men den är ändå som stridsvagn S :hihi :hihi :hihi
 
Som de andra skrev, vinkla framhjulet åt motsatt håll och kläng dit du vill.
Jag har aldrig tryckt nåt på pinnarna eller vinklat nåt ben.
Ha hög vinkel! Ju högre vinkel, desto mer lättsvängt.
Har du plattslitet bakdäck kan det vara tungt + att den börjar svänga väldigt plötsligt när den går över "kanten"
 
freding skrev:
Hur lägger man mer vikt på fotpinnarna när dom är i samma höjd som röven ( nästan iaf ), då blir det ju tvärdrag mellan röven och sitsen :D Jag är såpass högt så jag knappt ser över kåpan iaf. Och hänger jag ut med knä och kropp tittar jag i höjd med framlampan... :va Men den är ändå som stridsvagn S :hihi :hihi :hihi

Du kan väl trycka på fotpinnarna hur högh/lågt du än e? :va
 
-PLM- skrev:
Jag har aldrig tryckt nåt på pinnarna eller vinklat nåt ben.
Ha hög vinkel! Ju högre vinkel, desto mer lättsvängt.

Fan du, jag tycker precis tvärt om.
 
Gnomis skrev:
Går det bra på bakhjulet freding?
Hallå Micke!
Jo det går rätt bra, har inte växlat till trean än, men har inte behövt än, antingen svänger hojen när inte jag vill eller så svänger vägen...men inte hojen... :va Själv då? Hoppas ni är nöjda, själv är jag helnöjd och har idag monterat styrdämpare, så i helgen ska jag öva mer :tummenupp
mvh Fredrik
 
kul att du är nöjd! det är samma här!

Har bara kört 20 mil.
Leovinc helsytem och en "Ölinare styrd" har jag monterat!
Ser fram mot nästa säsong.

Ta det lungt på slangen!
 
freding skrev:
Sluat tycka tvärt om nu hjärtat å ge en bra teknisk redovisning, du kan ju! :)

Inte lätt att förklara. Man bara gör det utan att tänka på hur riktigt :D
Men som PLM skrev så tycker jag det är lättare att få den att svänga ju högre man ligger. Och jag brukar inte heller pressa nåt direkt på fotpinnarna, utan brukar vinkla styret åt motsatt håll och hänga ut lite åt det hållet man ska svänga...Får väl tänka lite mer på hur jag gör nästa gång jag är ute och kör.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top