Hur fan ska man hitta kurvorna/småvägarna?

Speedstar

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
KTM 950 SM
Är ute på mc-semester nu, sitter i köpenhamn o är lite missnöjd med mitt vägval hit. Hur fan ska man göra för att undvika raka 90vägar utan ett enda knäskrap? Hur gör ni?

Ska man inhandla en GPS? isåfall vilken, Timtim Rider är ju svindyr? Eller ska man skriva ut kartor från eniro o tejpa på tanken? Finns det något sätt att se vilka vägar som är asfalt och vilka som är grus? Alla dessa småorter är ju inte med på statoilkartan så den har jag ingen användning av.

Ja ni förstår problemet, är det nån som har nått vettigt tips på vad jag ska göra för att få en skön återresa? Jag vill slita ut minst tre knäpuckar påvägen hem till Göteborg =)

Kör en runda med oss på söndag. Vi ses på Shell-Lockarp kl 1045.

Synd att du missade onsdagsgazzet igår, det gick i lagom tempo genom Häckeberga vidare österut.

Ofta brukar det ju gå hyfsat att kartreka kul sträckor, man lär sig efterhand vilka vägar som är kul i verkligheten på respektive karta. Ett annat sätt är att använda nån av de särskilda hojkartor som finns, Ducatiklubbens hojkarta är en erkänt bra sådan men det finns ytterligare 2-3 mer kommersiella varianter.

När det gäller beläggningsyta har VV (förstås) uppgifter på varenda vägstump i landet. Gå till VV startsida -> Vägnätet -> Information om vägar via karta. Välj region och zooma dig dit du vill. Välj verktyget "i" och klicka på respektive vägsträcka, och du får mer information än du nånsin velat ha... inklusive beläggning. :tummenupp
Däremot är det inte alltid helt enkelt att tolka informationen, exempelvis kan båda de angivna beläggningarna "oljegrus" respektive "bituminös" innebära det vi dödliga uppfattar som helt vanlig asfalt.

Håller med EL Garto till fullo,Bästa sättet är nog att joina lokala förmågor, som kan alla guldkornsvägar, vägen som var bra i fjol kanske är tjäskottskadad i är etc, sådant brukar det som kör lokala vägarna veta:tummenupp

Kommer du uppåt Västmanland, kan jag visa dig några guldvägar:)

GPS.

Den i särklass bästa grejjen jag köpt till hojen. Hojåkat fick en ny dimension.
Då ingår dessutom mjukvara så att du hemifrån kan planera din rutt om du nu känner för det. Själv kör jag bara lite kors och tvärs. Man ser ju på GPSen löpande var de fina vägarna finns.

Vill man kan man tex tala om för GPSen att manvill köra från punkt A till punkt B enbart på småvägar (om det finns), så räknar den ut bästa vägen.

Tack för alla bra svar!

Starstriker, har du något tips på bra GPS? Är nu helt såld på iden med GPS, tänk den i kombination med VV's hemsida om vägnätet!

69:an, VV hemsidan funkar inte på denna mac-dator men det låter ju grymmt användbart med kartor som visar beläggningen på vägarna.

ElGarto, Tyvär åker jag hem redan imorn, men tar gärna en tur med er nästa gång jag är i Skåne

Jag brukar åka vilse med flit...den här vägen har jag aldrig åkt förr, tex.:D

Hade jag haft råd just nu och skulle ut på nån längre tur hade jag köpt en Garmin Zumo, det är mitt mål nån gång under sommaren iaf. :)

speedstar:köp vanliga tomtom och trä en plastpåse runt då? =)

Se tilla tt köpa en GPS med BRA kartor. Dessutom måste den vara väderskyddad. De billigare GPSerna för bil går sålunda bort (om du nu inte vill ha dom i en påse eller i tankväskan).

Garmin har som sagt en bra GPS som heter Zumo. Kostar ca 5000 inkl karta.
Tomtom har nåt också, men de har jag ingen koll på.

Tack för alla bra svar!

Beträffande vägverkets hemsida så är den säkert bra, men kanske lite omständigt att lusläsa de kartorna för att hitta bra vägar.

Köp istället MC-kartan (papper/plast). Där är de fina MC-vägarna detaljerat utritade. Från den kartan kan du sen skapa rutter i programvaran som följer med till GPSen.

Starstriker, har du något tips på bra GPS? Är nu helt såld på iden med GPS, tänk den i kombination med VV's hemsida om vägnätet!

69:an, VV hemsidan funkar inte på denna mac-dator men det låter ju grymmt användbart med kartor som visar beläggningen på vägarna.

ElGarto, Tyvär åker jag hem redan imorn, men tar gärna en tur med er nästa gång jag är i Skåne

Håller med EL Garto till fullo,Bästa sättet är nog att joina lokala förmågor, som kan alla guldkornsvägar, vägen som var bra i fjol kanske är tjäskottskadad i är etc, sådant brukar det som kör lokala vägarna veta:tummenupp

Kommer du uppåt Västmanland, kan jag visa dig några guldvägar:)

Jag tror jag vet ;)

Sök efter vägnummer med fler än 2 siffror. Ex 311, 107, osv osv.
Sen löser sig resten, för det mesta.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...