Hur f*n tänker folk ibland i trafiken?

1wheeldrive

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2010
Hoj
2007 KTM 990 Superduke
Som lastbilschaufför får man ibland stå ut med en del skit, t.ex. ofta bristande respekt från medtrafikanter, näst intill varje dag får man som yrkeschaufför se mycket skit i trafiken, så sent som i onsdags tvingades jag att tvärnita och väja för att undvika att bilen som körde om mig skulle frontalkrocka med mötande personbil..

Igår körde en bil ut från en parkering, precis framför nosen på mig, vilket också resulterade i en tvärnit. Bara en kvart efter det skulle jag hämta mitt släp, när jag finner att en pick-up med släp parkerat en halvmeter framför mitt släp (har kanske inte mycket med trafiksäkerheten att göra där men..) :gnissla

Förbannad som man är så lägger jag mig på tutan 3-4 gånger tills ägaren till slut kommer fram till lastbilen och undrar varför jag väsnas så:

-Ja, du har ju inte parkerat särskilt snyggt.

-Men det är inte olagligt, det här är väl ändå ditt problem?

-Visst, det är mitt problem, och lagligt är det kanske. Men hur j*vla smart är det att parkera framför ett lastbilssläp? Hela gatan är ledig här och du kunde lika gärna ställt dig 10 meter längre fram där du hade stått precis lika bra. Koppla in hjärnan nästa gång du ska parkera så blir parkering nog bra. :mad:

-Vill du att jag ska flytta bilen eller inte?

-Ja, det är nog fan bäst att du gör det, annars gör jag det åt dig. Min V8 på 480 hk klarar nog av att flytta din skitbil.

Var har respekten för lastbilschaufförerna tagit vägen? Var har den "bra" attityden blivit av? Lastbilschaufförer är miljöbovar säger många, men vi gör trots allt bara vårt jobb.. Naturligtvis finns det många yrkeschaufförer som också uppför sig som svin på vägarna, och jag försvarar inte dom för min mormors löständer :D

Ville bara avreagera mig lite :rolleyes: Och gärna höra en synpunkt från er SH hur ni tycker att attityden på vägen har förändrats sen ni fick era körkort.

Kom igen, en riktig debatt nu, jag vill höra alla åsikter, no matter what! :kryckor

Jadu, respekten för lastbilschaufförer saknas nog med tanke på hur en del av "er" beter sig i trafiken.
Jag har ett jävla humör *ibland lite för bra för mitt eget bästa...* och jag vet inte hur många gånger jag har varit nära på att stoppa en lastbil för att slita ut idioten som kör och ge honom en omgång för att sen pissa på honom och kölhala honom under hans förbannade Scania.

Men det finns alltid två sidor av ett mynt, jag kan förstå att det kan vara frustrerande med alla jävla övriga nötter det finns i trafiken.
För drygt två veckor sedan hade en lastbil spärrat min utfart då han skulle lossa massa last i en port på gatan utanför min parkering. Inte speciellt jävla smart.
Efter mycket om och men så lyckades jag pressa bilen genom en snödriva/ishög vilket resulterade i en repa på dörren. Men det struntade jag i just då för hade jag fått tag på chauffören som var puts väck så hade jag antagligen mördat honom med mitt ena torkarblad.

Men förra veckan såg jag honom igen (samma lastbil åtminstone) och då parkerade JAG in honom istället :D Sen kollade jag på avstånd hur han stod och svor och gapade, och efter en stund så ringde han väl vägverket/nummerupplysningen för det ringde okänt samtal och jag ser honom med telefonen i näven.
Han fick stå i ca 45 minuter innan jag tröttnade och flyttade bilen, men då såg jag inte chauffören vilket var tråkigt för jag hade sett fram emot en konfrontation.

Och det här är ju inget ovanligt direkt. En gång slängde jag en colaburk efter en chaufför som vägrade flytta på sin förbannade lastbil då han påstod att jag stod felparkerad vilket jag inte gjorde. Men han flyttade på sig efter det, annars hade nästa objekt blivit något hårdare än en halvfull colaburk :brinnerup

Så om du undrar vart respekten för lastbilschaufförerna har tagit vägen så tror jag som sagt att den försvann i samband med att merparten av er förvandlades till vandrande rövhål :gnissla

Fast ni är ju riktiga änglar jämfört med merparten av busschaufförerna, de förtjänar en ond och plågsam död under ett framhjul :mad:

Jadu, respekten för lastbilschaufförer saknas nog med tanke på hur en del av "er" beter sig i trafiken.
Jag har ett jävla humör *ibland lite för bra för mitt eget bästa...* och jag vet inte hur många gånger jag har varit nära på att stoppa en lastbil för att slita ut idioten som kör och ge honom en omgång för att sen pissa på honom och kölhala honom under hans förbannade Scania.

Men det finns alltid två sidor av ett mynt, jag kan förstå att det kan vara frustrerande med alla jävla övriga nötter det finns i trafiken.
För drygt två veckor sedan hade en lastbil spärrat min utfart då han skulle lossa massa last i en port på gatan utanför min parkering. Inte speciellt jävla smart.
Efter mycket om och men så lyckades jag pressa bilen genom en snödriva/ishög vilket resulterade i en repa på dörren. Men det struntade jag i just då för hade jag fått tag på chauffören som var puts väck så hade jag antagligen mördat honom med mitt ena torkarblad.

Men förra veckan såg jag honom igen (samma lastbil åtminstone) och då parkerade JAG in honom istället :D Sen kollade jag på avstånd hur han stod och svor och gapade, och efter en stund så ringde han väl vägverket/nummerupplysningen för det ringde okänt samtal och jag ser honom med telefonen i näven.
Han fick stå i ca 45 minuter innan jag tröttnade och flyttade bilen, men då såg jag inte chauffören vilket var tråkigt för jag hade sett fram emot en konfrontation.

Och det här är ju inget ovanligt direkt. En gång slängde jag en colaburk efter en chaufför som vägrade flytta på sin förbannade lastbil då han påstod att jag stod felparkerad vilket jag inte gjorde. Men han flyttade på sig efter det, annars hade nästa objekt blivit något hårdare än en halvfull colaburk :brinnerup

Så om du undrar vart respekten för lastbilschaufförerna har tagit vägen så tror jag som sagt att den försvann i samband med att merparten av er förvandlades till vandrande rövhål :gnissla

Fast ni är ju riktiga änglar jämfört med merparten av busschaufförerna, de förtjänar en ond och plågsam död under ett framhjul :mad:

jag håller med om att många chaufförer är svin, för så är det :) "För drygt två veckor sedan hade en lastbil spärrat min utfart då han skulle lossa massa last i en port på gatan utanför min parkering. Inte speciellt jävla smart. "

Nu vet jag inte hur det ser ut vid din utfart, men på den körningen jar har så kör jag ganska mycket till mindre butiker mitt i centrum i malmö, och allt som oftast så är lastzonerna fullsmockade med bilar, vilket ofta tvingar mig att dubbelparkera eller blockera en utfart för att kunna utföra mitt jobb, och tro mig, att blockera är inte alls vad jag vill :(

"Så om du undrar vart respekten för lastbilschaufförerna har tagit vägen så tror jag som sagt att den försvann i samband med att merparten av er förvandlades till vandrande rövhål"

jag tror att det är problemet, liksom:

Chaufförer - BILFÖRARE ÄR SVIN!!
Bilister - CHAUFFÖRER ÄR SVIN!!

Men det kan jag ta, det som stör mig allra mest är när folk tvingar mig att bromsa/stanna med 60 ton bakom mig, folk förstår inte hur lång stoppsträcka man har, eller hur lång tid det tar för en lastbil med 60 ton att komma upp i 80 km/h igen.. :rolleyes:

tack för dina åsikter :)

Arbetsförmedlingens "utbildade" chufförer?(snarare rattvridare)har sänkt ryktet.

Ts,hade du inget spännband när du fick släpet inparkerat?
Bara dra ut dragstången och kroka på och åka,orka tjafsa men nötter då en del uppenbarligen gör det medvetet,tar säkert hårdare på dom att det var verkningslöst.

Henrik

Jag kan förstå att lastbils och busschaufförer tar för sig mer än andra... Dom är ju inte riktigt lika kvicka som en bil eller hoj... T. ex. vid en högt trafikerad korsning så skulle dom ju kunna få vänta i evigheter för att ta sig över...
Så jag tar det med en nypa salt när dom svänger ut framför eller byter fil, så man får bromsa till...
Jag är inte avis på att framföra sånna där åbäken i stan...

Lastbilar är tröga och ivägen. Världen vore en bättre plats utan er!

Bygg ut järnvägen ffs!

JA!! skicka mjölken till butikerna med järnväg!! :D Dra järnvägsspår till vartenda företag i Sverige!!

Visst skulle det va bra att skicka mer gods på järnväg, men med tanke på hur lång tid det skulle ta att bygga ut nätverket så pass att det skulle fungera, och hur överbelastad järnvägen redan är, så får du nog dras med våra "tröga lastbilar" ett tag till :)

Arbetsförmedlingens "utbildade" chufförer?(snarare rattvridare)har sänkt ryktet.

Ts,hade du inget spännband när du fick släpet inparkerat?
Bara dra ut dragstången och kroka på och åka,orka tjafsa men nötter då en del uppenbarligen gör det medvetet,tar säkert hårdare på dom att det var verkningslöst.

Henrik

Visst hade jag spännband, men med 2 axlar fram på släpen och fullastat släp så hade spännbandet inte hållt för den belastningen.. :(

Jag kan förstå att lastbils och busschaufförer tar för sig mer än andra... Dom är ju inte riktigt lika kvicka som en bil eller hoj... T. ex. vid en högt trafikerad korsning så skulle dom ju kunna få vänta i evigheter för att ta sig över...
Så jag tar det med en nypa salt när dom svänger ut framför eller byter fil, så man får bromsa till...
Jag är inte avis på att framföra sånna där åbäken i stan...

Tack :) Jo, ibland är det ett rent h*lvete att ta sig fram i städer, i synnerhet med släpen efter sig. Och en del folk förstår inte att det tar tid att få upp farten på ett sånt här åbäke :brinnerup

Last edited:
"Utan lastbilarna stannar Sverige", har jag fått höra =)

Stämmer nog ganska bra :) men ur miljösynpunkt är järnvägen långt mycket bättre, att godset sen fastnar någonstans i Tyskland och kommer fram 3 månader för sent är en annan historia :rolleyes:

Taxichaufförer där emot... :mad:

dom brukar ha lite bråttom :D men det har många chaufförer också, och jag kan inte låta bli att bli irriterad över att alla(förlåt, MÅNGA) balkan-förare kommer hit och hjälper till att förstöra lastbilsyrkets en gång bra rykte..

Last edited:
Jag tror att som lastbilschaffis har man en valmöjlighet att antingen bli arg över allt som inte går som man vill att det ska gå, eller så accepterar man att folk beter sig suboptimalt i trafiken, som en del av yrket. Väljer man det förstnämnda så kommer man att bli eländig och bitter väldigt fort. Jag tror knappast att folk i trafiken är ute efter att göra din dag så jävlig som möjligt. "Nu jävlar ska jag få den där fetknoppen att tvärnita för att sedan accelerera ifrån honom!"

Jag har själv betett mig dumt många gånger, jag har sett andra att bete sig dumt. Vi är inte mer än människor.

-Ja, det är nog fan bäst att du gör det, annars gör jag det åt dig. Min V8 på 480 hk klarar nog av att flytta din skitbil.

Om nån lortig lastbilschaffis sagt så åt mig i den situationen, så hade jag plötsligt kommit på att jag inte har tid att flytta min bil just nu, och gått därifrån. Hade han förklarat sitt dilemma på ett vänligt sätt så hade jag naturligtvis flyttat på bilen utan protester, men aldrig om han skulle spela allan på ditt sätt.
Skulle vilja se den som är så tuff och verkligen vågar flytta en bil med lastbilen. Han skulle nog få söka annat jobb efteråt, eftersom jag naturligtvis skulle stå runt hörnet och dokumentera eventuell skadegörelse med kameran.

"Var har respekten för lastbilschaufförerna tagit vägen?"

:rofl

Edit: Du verkar förresten vara ett arsle. Prova att inte vara det så kanske det går bättre nästa gång.

Taxichaufförer där emot... :mad:
...har uppfunnits för att minska överbefolkningen på jorden, ja :mad:

Jag åker dagligen södra länken i Stockholm och E4 mellan Stockholm och Södertälje, och där är det ömkörningsförbud för bussar och lastbilar. Alltid i länken och morgon och kväll på E4, men likförbannat finns det bussar och lastbilar som prompt ska köra om om det börjar bli köer, alternativt kryssar som ett mc-bud på amfetamin, fast med långtradare eller långfärdsbuss då :huvet

För några veckor sen låg jag i mittenfil, med en bil till vänster och en lastbil till höger. Helt plötsligt började lastbilen glida åt vänster. Jag hade ju bilar runt om så jag kunde inte pallnita, och han till vänster såg också rätt stressad ut. Till slut tog lastbilen halva mitt körfält, och det var ca 2-3cm mellan våra fordon i sidled :skrämd Lastbilen hade nån lastbilspolare bakom sig (lika lack på bilarna, så antagligen samma firma) som helljusblinkade så jag fick brännblåsor i nacken, så till slut vinglade han tillbaka. Det var en uppiggande start på dagen :gnissla Och jag hade velat höra deras diskussion i fikarummet :dummer

Men visst, det finns gott om idioter med alla fordon, man har bara en tendens att blunda för sina egna i trafiken, det är ju alltid "dom" som gör mest fel :fakta

Jag brukar vara väldigt flexibel och lite olaglig i trafiken, brukar vara en bra kombo, men visst gör man misstag ibland (ändå!? hehe).

En polare däremot som kör budbil som yrke är en av dom värsta paragrafryttarna jag känner till, och med tillägget att kan han jävlas med trafiklagarna på sin sida så sker det. Och i hans värld gör han aldrig några misstag - DET ÄR MÄKTIGT IRRITERANDE, både när han hör hans historier (som dessutom är hans version av sanningen) och när man åker med honom.

Men måste säga att överlag så sköter sig alla, hoppas bara folk kunde vara lite mer glada och flexibla i trafiken när små misstag eller missuppfattningar sker.
glad och flexibel is the shit :)

Jag tror att som lastbilschaffis har man en valmöjlighet att antingen bli arg över allt som inte går som man vill att det ska gå, eller så accepterar man att folk beter sig suboptimalt i trafiken, som en del av yrket. Väljer man det förstnämnda så kommer man att bli eländig och bitter väldigt fort. Jag tror knappast att folk i trafiken är ute efter att göra din dag så jävlig som möjligt. "Nu jävlar ska jag få den där fetknoppen att tvärnita för att sedan accelerera ifrån honom!"

Jag har själv betett mig dumt många gånger, jag har sett andra att bete sig dumt. Vi är inte mer än människor.

Det är sant, alla gör misstag. Men som en kollega till mig sa igår: - Alla trafikanter förstår inte hur mycket plats vi behöver, medtrafikanterna borde informeras bättre för att undvika missförstånd mellan lastbilar och bilister :)

"Var har respekten för lastbilschaufförerna tagit vägen?"

:rofl

Edit: Du verkar förresten vara ett arsle. Prova att inte vara det så kanske det går bättre nästa gång.

utveckla det där tack :) nu syftar jag till att folk i princip skiter i oss, och vad händer när vi inte kommer fram och blockerar vägar mot vår vilja? jo, folk bakom blir i sin tur irriterade på oss, prova och sätt dig bakom ratten på ett 24 meters ekipage och kör genom en stad, så får du nog se hur många som kommer bli irriterad på dig :)

Last edited:
Lastbilar är ett gott ont. Utan dem hade nog Sverige stannat upp. Dock är jag rätt trött på att man via hamnavgifter i t ex Göteborg gör det mer lönsamt att köra godset med lastbil via Malmö. Resultatet är hopplöst hård trafikerad motorväg mellan Malmö- Helsingborg. När en lastbil går ut för att köra om en annan bara för att deras råkar gå 1 km/h fortare i lätt uppförsbacke blir man rätt så vansinnig. Det är inte bara det att de stoppar upp trafiken. Lastbilarna drar upp väldigt mycket skit från vägbanan även om man försöker hålla avstånd. Den här tiden på året är risken för stenskott som störst.

Vet att man tittar på att börja använda oanvända järnvägsspår uppe i Norrland för att transportera gods. Spår som stått oanvända i 10 tal år. Vid inspektion var de i förhållandevis gott skick.

Man borde utnyttja järnvägen och sjöfarten bättre för att transportera gods i möjlig mån.

Det är sant, alla gör misstag. Men som en kollega till mig sa igår: - Alla trafikanter förstår inte hur mycket plats vi behöver, medtrafikanterna borde informeras bättre för att undvika missförstånd mellan lastbilar och bilister :)
Ja, det kan han nog ha rätt i, i synnerhet vintertid. Folk verkar älska att få sina bilar mosade av 40ton lastbil när dom på spegelblank isgata svänger in framför en lastbil, i den säkerhetslucka han försöker hålla, och pallnitar.

Lastbilar är ett gott ont. Utan dem hade nog Sverige stannat upp. Dock är jag rätt trött på att man via hamnavgifter i t ex Göteborg gör det mer lönsamt att köra godset med lastbil via Malmö. Resultatet är hopplöst hård trafikerad motorväg mellan Malmö- Helsingborg. När en lastbil går ut för att köra om en annan bara för att deras råkar gå 1 km/h fortare i lätt uppförsbacke blir man rätt så vansinnig. Det är inte bara det att de stoppar upp trafiken. Lastbilarna drar upp väldigt mycket skit från vägbanan även om man försöker hålla avstånd. Den här tiden på året är risken för stenskott som störst.

Vet att man tittar på att börja använda oanvända järnvägsspår uppe i Norrland för att transportera gods. Spår som stått oanvända i 10 tal år. Vid inspektion var de i förhållandevis gott skick.

Man borde utnyttja järnvägen och sjöfarten bättre för att transportera gods i möjlig mån.

Jag håller med dej :) jag kör själv väldigt mycket i malmö, men inte på utrikes.. min personliga åsikt är att det är dom utländska chaufförerna som drar ner vårt rykte

Jag brukar vara väldigt flexibel och lite olaglig i trafiken, brukar vara en bra kombo, men visst gör man misstag ibland (ändå!? hehe).

Det är väl ungefär så jag kör också, fast när jag gör fel så är jag åtminstone medveten om det. Försöker hålla mig uppdaterad på reglerna.

Något som skrämmer mig är rondellkörning på större orter.
Första dagen här i storstan så var jag nära att klippa 8-10 bilar i högerdörren. De ligger i innerfil och viker ut, utan att kolla om det ligger någon i döda vinkeln på ytterfilen i rondellen. Ofta utan att ens blinka.
Detta var ungefär det första jag fick lära mig under stadskörningsbiten när jag tog tjeuwrkortet.

Bifogat

• rondell.jpg
    rondell.jpg
    58.3 KB · Visningar: 162
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti