Hur f-n ska jag göra, cross eller sporthoj? (nybörjare)

Det ena kan inte ersätta det andra så det här är inget någon kan svara på.
Sjäkv orkar jag inte dra det här om noll erfarenhet och snabba sporthojar en gång till så lycka till.

Jag håller nog egentligen med de som säger motard och med en uppsättning offroadhjul, sen är det bar att lära sig köra hoj på ett vettigt sätt.
 
Last edited:
Valet är lättare än du tror

skoteridioten skrev:
Såhär ligger det till..

Jag är 21 år, har varken a-kort eller knappt någon mc-vana (kört moppe, 250cc cross ett par ggr, 4 hundra meter RD 350 Streetfighter, samt åkt bakpå sporthoj nån gång..).
Dock har jag ju varit intresserad all motorsport (framför allt hojar) sen jag började gå, så om inte den "praktiska" vanan finns där så finns den iaf här i "teorin" :rolleyes:
Jag skrev iaf in mig på skola för att ta a-kort i sommras, men pga jobb och andra omständigheter så är det uppskjutet tills i vår.

Så nu när man sitter med en snöskoter i garaget för ca: 50k, men saknar just den där snön, så kan man ju inte låta bli att börja längta efter sommaren...sälja den där skotern som bara stå där och investera i en ny leksak..så nu känns det som att jag måste välja mellan cross eller sporthoj.

Att dela upp sommaren och börja med den ena hojen, sälja och sen köpa den andra..det har jag ingen lust med. Att skaffa bägge kommer heller inte på fråga.
Så om det finns nån här som har suttit i samma situation, kom med tips på hur ni gjorde, för jag kan fan inte välja! :S Eller kommer jag att bli nöjd oavsett vad jag väljer :confused:


Jag har själv radat upp några punkter som talar både för och emot varje typ av hoj..

Cross (250cc 2T -01-02):
* Billigare (både inköp samt försäkring). Får pengar över till andra små leksaker och sånt..ja en mycket bättre ekonomi helt enkelt.
* Tycker att en svensk sommardag på en crossbana med regn, grus och lera verkar vara hur kul som helst
* En solig dag på banan vore dock nog ännu roligare :hihi
* Har 3-4 st crossbanor i närheten av hemmet
* Bor i en by där folk faktiskt inte bryr sig så mkt om man kör cross på gatorna, så att ta vägen till favoritstigen i skogen en skön sommarkväll efter jobbet är i stort sett inga problem...Dagtid också för den delen.
* Bra träning att latcha runt med en cross en sommar, skaffa sig lite erfarenhet om både att meka med hoj, hur den kan bete sig i olika underlag, väder och vind..och satsa på sporthoj nästa sommar?

Sporthoj ( 600cc 4T -99-00, typ R6)
* Har egentligen inte så mycket motiveringar här, förutom att jag får gåshud varje gång jag ser, hör, eller känner doften av en sporthoj en ljuv sommarkväll vid stadens gator och torg.. Sen resten med känslan av acceleration, fart, ljud, knäskrap och allt det där..ja ni vet nog vad jag menar :)
* Har på långt till närmaste bana.
* Dyyyyyyyyyyyyyyyyyrt. Leva på vatten och bröd tills sommarens sista dag. Men det känns helt klart värt det! :yoparty

Så som sagt, vad ska jag välja? Vad hade du valt?
Det finns ju ett tredje alternativ också. Skaffa en stor 4T-cross inkl motardkit..

Just nu lutar det åt cross i alla fall, men imorn så kan jag lika gärna sitta och sukta efter den där R6an på blocket igen. Liksom, varför ska man ha en skitig cross i garaget när man kan "glida omkring" på en fet R6:a?
Men så kan man vända på steken, varför ska man betala en massa pengar för en R6:a, när crossen har mycket mer "bpk" (bus per krona).

Så, kom med lite god rådgivning nu! ;)

Observera dock att all text här ovan är i stort sett rena spekulationer från min sida om varje sak, för jag har ju som sagt egentligen ingen erfarenhet av varken det ena eller det andra.. :)

Tänk på fördelarna med sporthoj!
Om du köper en cross så lär du ju lessna där ute i skogen på crossbanan! Bara dammigt och skitit.
Mycket roligare att kunna ta sig en tripp in till stan å raca, eller helt enkelt använda sporthojen som färdmedel till jobbet o.s.v.
Det är lite enformigt att köra cross.
Jag köpte en R6:a -03 igår :banana ...funderade knappt på att köpa enduro/cross. Om du köper sporthoj då kan du visa :arsele till sommaren åt alla med enduro på gatan, inse hur roligt bara de är :lol
 
Köp en cross/enduro hoj för att få en anledning till att fysträna sedan får du ju vana att hålla på att skruva med mc så du kan skaffa något annat sen... Jag skulle nog rekommendera dig till att köpa en nyare endurohoj för då är dom LV reggade och du kan isf köra den på gatan om du vill det mer praktiskt en att ha en ren cross
 
Jag stod inför samma val som dig förra sommarn, Skillnaden var att jag redan hade cross!

Jag sålde krossen och köpte R6:a!

Främsta argumentet för mig var att det tar så jävla mycket tid och pengar att hålla på med cross! :död Jag grorde nog nästan över med mer pengar på crossen än vad jag gör på R6:an nu, (jag kör inte RR) så räkna inte med att det blir så mycket billigare med cross!

Sen skulle nog jag tänka på hur många av dina kompisar som kör cross/sport.
Det är inte alls lika roligt att köra runt själv! Kan va jävligt farligt att köra själv i skogen också.

Om du köper cross så skulle jag rekomendera att inte köpa för gammalt, det blir ofta dyrare i längden! Du har ju pengar från skoter också så!

Lycka till! :tummenupp
 
Köp en några år gammal KTM 625 SC med motard och cross hjul
Inte mkt service och kul körning !

Borde du få för pengarna du får för skotern

Billig försäkring, åka sommar som vinter om man nu känner för det.
Åka med finndubb skall ju va kul sägs det !
 
skoteridioten skrev:
Visst, det vore kul. Men jag vill som sagt gärna bli av med "skiten" så lätt som möjligt till hösten... och det känns dyrare att köpa två hojar samt delar till bägge, än att köpa en relativt ny hoj som förhoppningsvis klarar sig en sommar utan några större kostnader. :tungan

En nyare hoj =större värdeminskning
Äldre hoj =stabilare värde
En cross från tidigt 90-tal sjunker inte mycket i värde...

Se till att hitta en sporthoj som har bra däck, bromsar, drivpaket mm, så kan du nog köra hela sessongen utan en massa mekande.
Varför ska du bara ha hojen till hösten? :va
 
Poacher skrev:
Sjäkv orkar jag inte dra det här om noll erfarenhet och snabba sporthojar en gång till så lycka till.

Så det är bättre att hitta en gammal härk och harva runt på... Man kan väl ta det lugnt med en sporthoj också eller?


ola_sandin skrev:
Varför ska du bara ha hojen till hösten? :va

Hösten/vintern.. för att åka skoter såklart :gnissla

Med "nyare hoj" menar jag typ R6 -99-00. Står mellan 40-50 k på blocket, och räknar inte med att den kommer sjunka så mkt mer över sommaren...


möggel Ja det där med vad polarna är ju lite avgörande oxå, och just nu så är det betydligt fler som kör cross än sporthoj iaf.. Menmen..
Lutar åt sporthoj nu ändå :)


Ska i vilket fall som helst börja plugga teori nu igen direkt efter en veckas fjällsemester :tummenupp
 
sport eller cross

Gnegard ölman kommer att gråta floder om du inte skaffar
en trevlig dyngsprättare ...
 
rSEXa skrev:
Om du köper sporthoj då kan du visa :arsele till sommaren åt alla med enduro på gatan, inse hur roligt bara de är :lol
Kom upp till skellefteå i sommar så kan du få visa mig rumpan genom stan :hihi
 
kan säga som så.. att jag är väl lite i samma sitts, har kört och tävlat i cross i många år. har kört sporthoj ett x gäng år nu och börjar ifråga sätta om det är värt pengarna man lägger ut på försäkringar mm. det roligaste du kan göra om du nu är lite kluven är ju faktist att skaffa en motard, då kan du både köra fort på kurvigt och leka som en demon och när hösten kommer så slänger du på crosshjulen och när vintern kommer :yoparty så kör du på isen.. för bara en bråkdel av pengarna som en sporthoj kostar.
 
skoteridioten skrev:
Hmm. "Alla andra" (folk som antagligen inte vet egentligen, inkl mor å bror) säger till mig, skaffa en cross först och lär dig tygla den, så tar du hojen som nästa steg. Men det kanske inte spelar nån större roll alltså?

Edit: Farsan har alltid sagt. "På min tid, då fick man då minsam lära sig köra hoj på riktigt! I FMCK alltså, ojojoj..över stock och sten.. idag får man lära sig åka hoj, inte köra!!"
Kanske bara är gammalt "gubbsnack", men jag vill ändå tro att farsan har nån poäng där..

farsan har rätt!! lyssna på farsan!!! lite gemnsamt eller inte så vet alla som kört cross att sporthoj känns lätt som en plätt efter att man tyglat crossen!!

lyssna på farsan och köp en cross!!!!!

:tummenupp
 
skoteridioten skrev:
Så det är bättre att hitta en gammal härk och harva runt på... Man kan väl ta det lugnt med en sporthoj också eller?
Nej, och det är det jag säger om noll erfarenhet.
 
Köp en 250 cc lite äldre cross för 20 k. Du får en fungernade hoj utan probs.

Så köper du dig en värsting Rd 350 i orginal "super snygg" skick och lajjar runt på. =)

Pengarna som blir över lägger du på en ful transit att ta crosshojen i. =)
 
möggel skrev:
Jag stod inför samma val som dig förra sommarn, Skillnaden var att jag redan hade cross!

Jag sålde krossen och köpte R6:a!

Främsta argumentet för mig var att det tar så jävla mycket tid och pengar att hålla på med cross! :död Jag grorde nog nästan över med mer pengar på crossen än vad jag gör på R6:an nu, (jag kör inte RR) så räkna inte med att det blir så mycket billigare med cross!

Sen skulle nog jag tänka på hur många av dina kompisar som kör cross/sport.
Det är inte alls lika roligt att köra runt själv! Kan va jävligt farligt att köra själv i skogen också.

Om du köper cross så skulle jag rekomendera att inte köpa för gammalt, det blir ofta dyrare i längden! Du har ju pengar från skoter också så!

Lycka till! :tummenupp


Där har du inte helt rätt skulle jag vilja säga. Visst ska man åka "seriöst" cross och jämför det mot landsvägskörning med sporthoj så visst är cross dyrare. Men det är ju två helt skilda saker?

Tar du din "billiga" crosshoj för 15 lök och lajjar runt lite i enduro-spåren, ute på grusvägar o.sv så är det inte många spänn i underhåll det handlar om.

Säg 1 drivpaket per år, nån uppsättnings belägg. Ett par bakdäck (ca. 500:- stycket). Det handlar om ett par tusen för ett års slitdelar.

Medans du på "landsvägskörning med sporthoj" skulle haft försäkring för 15 tusen??? 5 kg polish till kåporna :tungan och en dyr uppsättning däck (4 tusen??)

Ja, jag menar att ligger man på motsvarande nivå med cross så visst fan är det billigare.

:)
 
rSEXa skrev:
Tänk på fördelarna med sporthoj!
Om du köper en cross så lär du ju lessna där ute i skogen på crossbanan! Bara dammigt och skitit.
Mycket roligare att kunna ta sig en tripp in till stan å raca, eller helt enkelt använda sporthojen som färdmedel till jobbet o.s.v.
Det är lite enformigt att köra cross.
Jag köpte en R6:a -03 igår :banana ...funderade knappt på att köpa enduro/cross. Om du köper sporthoj då kan du visa :arsele till sommaren åt alla med enduro på gatan, inse hur roligt bara de är :lol

Enformigt att köra cross? Du vet inte vad du snackar om..

Ligga på en bana som från ett varv till nästa varv kan skilja helt. Spåren kan efter en hel startklunga vara helt förstörda. 1 minuts regn kan förvandla den betongs hårdaste bana till leråker.

Tro mig, är det något man inte tröttnar på så är det att åka cross. (dock är tvätta hoj + meka ofta jobbigt :) )

Sporthoj däremot, varv på varv, "spåren" är det samma. Bara asfalt överallt. =)

Men ja vafan, visst är sporthoj skoj det med. Ska inte klanka ner på RR nu inte. :tummenupp
 
Vill bara säga att jag har kommit fram till hur jag ska göra nu i alla fall..
Går till körskolan imorn och börjar plugga, ska spana in lite skinnställ i helgen och annonsera ut skotern...

Sen blir det sporthoj för hela slanten!! :tungan
 
skoteridioten skrev:
Vill bara säga att jag har kommit fram till hur jag ska göra nu i alla fall..
Går till körskolan imorn och börjar plugga, ska spana in lite skinnställ i helgen och annonsera ut skotern...

Sen blir det sporthoj för hela slanten!! :tungan

Det är nog ett bra val. Cross och skoter är ju jävligt roliga båda två, men sporthoj... det är grejer det! :hihi

Hmm... man skulle ju kunna byta ut ordet "grejer" mot "penisförlängare" där, men ehh... :tungan
 
Hur många dör på hojj o hur många dör på cross årligen månne??

köp cross:P

det är dyrt i längden men frågan är också att delar till sporthojj är int hlr så billigt t:ex däck till hojj är juh svindyra och man måst juh byta åtminstone ett par däck per sommar llr??
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top