Hur f-n packar ni egentligen?

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003
En sporthoj är ju inte direkt ett överflöd av plats; hur packar ni för en dagsutflykt, kanske en körning till en träff etc?

Det finns en massa teorier; en del föredrar en rygga, en del förespråkar en tankväska, medans en del tycker att en cutsväska självklart är det bästa!

Hur gör ni??
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Till skillnad från en sporthojs ganska generösa förvaringsfack så har jag inga alls. Kör för det mest med en rygga, Harley-orange förstås :D
 

Throttlejunkie

Stenhård mjukis:)
Gick med
26 Dec 2004
Ort
Arlöv
Hoj
Byter ofta :)
På min R1 så tar jag för dagsutflykten kreditkortet i innerfickan på skinnstället, snuset och mobben läggs under cutsen. Skulle man stanna över natten så går det lätt ner ett par filsingar och tandborste under cutsen också :hihi
 

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Använder tankväska när jag skulle köra långt.
Annars är ryggsäck att föredra enligt mig.
 

L.I.L.L.E.M.A.N

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2006
Ort
Kalix
Hoj
Kawasaki Z1000, Triumph Bobber, Honda CB 750 Four
Sällan jag packar något alls för en dagsutflykt mer än det som ryms under cutsen. Men skulla man av någon anledning behöva mer än det som ryms under cutsen så får det bli tankväskan. Funkar säkert fin-fint med cutsväska också, men nån såm har jag tyvärr inte. Tankväskan har ju en tendens att vara ivägen... Känns dock inget vidare att åka runt med en rygga. Dels för att det blir jobbigt för axlarna ganska snart om man har tung väska (kanske ändå inte om det bara gäller en dagsutflykt... Men man kan hinna rätt så många mil på en dag! Har dålig erfarenhet av en 70mila tripp i med en medelstor fullpackad "sportbag" på ryggen), och dels för att det säkert inte är så jättebra om olyckan är framme att ha en tung o kanske hårt packad väska på ryggen...
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Dagsutflykt - mobil å plånbok i innerfickan
Dagsutflykt som kräver packning (kläder/kamera) - rycksäck
Campingutflykt - Oxford Humpback panniers med tält, sovsäck å kläder, tankväska med trangia, skor mm, rycksäck med kamera.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
På min R1 så tar jag för dagsutflykten kreditkortet i innerfickan på skinnstället, snuset och mobben läggs under cutsen. Skulle man stanna över natten så går det lätt ner ett par filsingar och tandborste under cutsen också :hihi

Samma för mig!
Sist jag åkte till dalarna fick tjejen ta packningen med tåg :D

Tycker ryggsäck suger då det i blir ett ordentligt vindfång i högre hastigheter men min är en halvstor sak så med en liten kanske det blir bättre! Annars gör oxford från england rätt schyssta cutsväskor som man sätter fast via passagerarpinnarna plus en rem runt!

Men generellt förstör all packning min åkupplevelse! Är så petig att jag helst åker enbart i skinnställ då jag tycker tröja bara fladdrar och irriterar!
 

Goblin

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Bålsta
Hoj
R6 -00 banhoj
R1:a med kraschkåpor (racingbakdel) så finns det heller inga förvaringsmöjligheter. Alltså ryggsäck för en dag. Mer än en dag så blir det tankväska + ryggsäck. Problemet med tankväska är att det blir fel med luftströmningen och luften blåser upp under hjälmen.

När jag hade vanliga kåpor hade jag en "liten" vattentät säck som jag surrade fast på bakcutsen, vilket var perfekt för den rymde så mycket att jag inte behövde ryggsäck.
 

Hellsinger

Leave my tortilla´s alone!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR100RR-08
Jag och min polare körde Europa runt, 1000 mil, i sommras med en varsin R1:a och en varsin sånhär kuts-väska

Man får vara lite försiktig med repor på tailen bara, och inte vara för kräsen med att få med sig hela garderoben.. flexbar mellan kort och långtursläge med..
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Jag brukar ta en vanlig bag och surra fast på passagerarcutsen. Får med mig liggunderlag och sovsäck + lite ombyte utan problem. Sen är det bara att våldgästa nån polare.
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
På min tidigare GSX-R 600 98 med ganska bullig stjärtkåpa fick jag ner träningshorts, innebandydojorna. Innebandyklubban tejpades fast längs med hojen eller lämnades till kamrat. På så sätt kunde jag både köra obligatoriska onsdagarna oh spela med innebandylaget. Även plånbok fick plats där och mobilen. Rena volvo modellen på den hojen :)

Samma hoj på resa i Tyskland Österike osv hade jag rygga. Lite packning = tvätta ofta.

R1, fanns knappt plats för mobil

Nuvarande 06 GSX-R är race och där kan inget packas.

Till bana tar jag mig med hoj i buss eller på släp. Då kan man packa allt man behöver och inte behöver :rolleyes:
 

olofma

Medlem
Gick med
7 May 2006
Hoj
CBR600 F4
img496761846ba4e.jpg


WSR träffen på Öland. Köpte allt jag behövde på biltema några dagar innan. Tankväska fylld med öl, nät för kutsen och några remmar.

Ja glad var man på bilden, sen var det ca 30mil skändning!! Kunde inte luta mig framåt på tanken får då var den i vägen och att luta sig bakåt gick inte heller för ryggan + lasten. Så man satt som lilla skolpojken i en bänk hela resan.

I vanliga fall kör jag med rygga, då kan man ligga på tanken och vila.
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Dagstur: nödvändiga pinaler i cutsen. Tur med övernattning; liten ryggsäck!
 

vx800

Medlem
Gick med
7 Jun 2005
Ort
Varberg
Hoj
Suzuki vx800 (först en rödmetallic...skrotad, nu en blåmetallic.)
Rygga !!

Har kört med hyfsat stor ryggsäck( Armén´s ) välpackad utan problem..Kände inte ens att den fanns där...
Kan ha berott på att den gick så långt ner att den vilade på sadeln... :)

Skulle jag behöva med så har jag två 45 l sidopackväskor. Har dock aldrig använt båda samtidigt, bara den ena som jag har moddat lite så den passar som topväska.
 

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
900RR & R1 -07 race
img496761846ba4e.jpg


WSR träffen på Öland. Köpte allt jag behövde på biltema några dagar innan. Tankväska fylld med öl, nät för kutsen och några remmar.

Ja glad var man på bilden, sen var det ca 30mil skändning!! Kunde inte luta mig framåt på tanken får då var den i vägen och att luta sig bakåt gick inte heller för ryggan + lasten. Så man satt som lilla skolpojken i en bänk hela resan.

I vanliga fall kör jag med rygga, då kan man ligga på tanken och vila.

Märkligt vad lättpackade hondor verkar vara. :D

redofravfrdec6.jpg


Här skulle jag o köra bana på mittsverigebanan. Hade ca 50mil till banan o dagen efter skulle jag fortsätta ca 50mil till norrut...

Men för en vanlig tur räcker kutsen till plånbok o det nödvändigaste som vattenflaska m.m. Vid övernattningstur går även sådana saker ner i detta utrymme...
 

L.I.L.L.E.M.A.N

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2006
Ort
Kalix
Hoj
Kawasaki Z1000, Triumph Bobber, Honda CB 750 Four
img496761846ba4e.jpg


WSR träffen på Öland. Köpte allt jag behövde på biltema några dagar innan. Tankväska fylld med öl, nät för kutsen och några remmar.

Ja glad var man på bilden, sen var det ca 30mil skändning!! Kunde inte luta mig framåt på tanken får då var den i vägen och att luta sig bakåt gick inte heller för ryggan + lasten. Så man satt som lilla skolpojken i en bänk hela resan.

I vanliga fall kör jag med rygga, då kan man ligga på tanken och vila.

Gisk genst in på biltema.se för att kolla efter deras tankväska fyld med öl, men kunde inte hitta nån i deras sortiment. Har dom tankväskor fylda med öl på BILTEMA?! Står det "BILTEMA" på burkarna då (fast innehållet är egentligen är nån fin "märkes-öl" förståss)? Kostar? Men dom har väll tagit slut precis som deras depåstöd gjorde på en gång...
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top