Hur f*n klarar ni att köra i ösregn mitt i natten?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Just spöregn i mörker är ju ingen hit, då kan det vara läge att försöka komma till vägar med belysning om det är möjligt.
Men annars är det som TS gjorde, vettigt att sänka farten och krypa fram även om det är trist... bättre att komma fram lite putt än inte alls.

Sen som många säger, rent och vaxat visir är A och O och gillar man mörka visir så är det inte fel att ha med ett klart/gult visir om det är risk för mörkerkörning.
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Se till att ha extremt bra ljus på hojen plus bra "vax" på visiret.

Har provat "vax" produkter och tycker de funkar på dagen när det är ljust och man kan gassa på lite så vattnet blåser av.

På natten när man inte kan köra så fort (inte jag i alla fall) gör ju mest "vaxet" att det blir ännu större droppar på visier då vattnet verkligen pärlar sig.

Bra ljus, man kanske skulle tryck i xenonkonverteringssats i båda halvljusen då kanske, men det är ju inte lagligt om farbror blå stoppar en.

PS Jag har helklart visir med rörligt solvisir innanför, grymt bra när man tex kör in i tunnlar eller garage, eller när det skymmer DS
 
Last edited:

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Ort
S-tälje
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
köra snabbt funkar bäst för då försvinner dropparna snabbt från visiret. men inget man gör i ösregn på kurvig väg. kör då med 1 hand och lägre fart och använder andra som vindrute torkare.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Sakta ner och fokusera.
SR500 har en framlampa på 9½" så lyset räcker till rätt bra för de farter man kan åstadkomma. Lite värre med VMAX:en:gnissla.
Dessutom ger sig övriga delar av cykeln oftast innan de "moderna'" däcken gör det:D
Tycker mest det handlar om hur bra man känner vägarna man kör på som avgör farten i dåligt väder. Kanske är asdumt att resonera så?:va
Kan köra kopiöst långsamt i bara lite regn om jag inte känner till vägen men dundra på som vanligt om det är "hemvägen" man kör på.
Kör alltid med lite öppet visir, är så jävla otränad att jag flåsar av att köra hoj.:död
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Körde hem ifrån sydtyskland i början av sommaren med avfärd kl 9.00 och vid 15 började det ÖSregna och jag menar inte duggregn utan ÖSregn.... Vid 21.00 va det mörkt ute pga dom mörka molnen och vi stog på färjan vid puttgarten beslutna att ta oss hem, svarta visir ösregn och mörker nått jag gärna slipper göra om.. Men det känndes ändå som att om man körde tillräkligt fort så blev det lixom en tunnel med ett vittljus i änden och även om det inte va alltid tunneln följde vägen lös den ändå upp tillvaron tillräckligt för att vi skulle ta oss hem...... I övrigt körde vi med helljus på allihopa och struntade i att last"bilarna" blinkade på oss.... hemma vid 03.30 inte i nyskick men ändå hem ljuva hem...
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Att köra bland moln är betydligt värre. Små, små partiklar som lägger sig som en filt. Går inte att blåsa bort som med regndroppar och vaxet är verkningslöst. Torkar du av så är det samma mjölkhinna 2 sekunder senare, hopplöst.

Är nog det svåraste siktförhållande jag varit med om under mina rätt många år med mc.
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
jag undviker regn, och jag undviker mörker, så en kombination av båda existerar inte för mig. :D Sover nog hellre då under en buske..
Jag tycker det redan är svårt att se nåt när de bara är mörkt, även med klart visir. Jämfört med bil så måste man vara mer uppmärksam för gropar och ojämnheter på vägen.
Det som hjälper i regn iaf. är att kolla turvis åt vänster och höger, så glider regnet bort från visiren.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Visst vi kom ju hem efter färd i ca 60 km/h men kul var det inte. Hur gör ni ?
Jag gör precis som du ! Om jag absolut måste köra. Vilket är sällan. 1 gång på 2 år.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är väl bara att köra.

Klart visir som man har behandlat med Rain-off eller liknande.
Då pärlar sig vattnet och bara rinner av i normal landsvägsfart.

Sen gäller det såklart att inte släppa på alldeles för mycket. sikten i regn blir ju lite begränsad och greppet på våt asfalt är inte alltid på topp.

Men något större problem är det inte enligt mig.

Har man däremot mörkt visir som man inte behandlat med något rain-off, vax eller något liknande då kan man ju lika gärna blunda och köra för man ser inte ett skit.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Vaxat visir och anpassad hastighet. Visst längre sträckor under de förhållandena är ju ingen favorit men att ta sig fram är inga problem.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Jag hade gjort som TS och maskat hem. Finns liksom inget värde i att köra öht i regn, så då kan man lika gärna tävla med EPA-traktorerna istället.

Världen är full av dåligt väder, låt ingen påstå något annat.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Brukar vinkla upp visiret så att det fångar det mesta, men ändå inte stör sikten. Anpassar alltid hastigheten efter sikten, speciellt vid regn, då en hel del nyare asfalt har tendens att bli snorhal vid regn.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
körde genom tyskland ca 80mil mil under natten i regn. Trist, jobbigt och svårt. Men det regnade inte så in i helvetes heller.
Har gjort något liknande. Åkte från södra England på morgonen och hade planen att vara i Malmö till kvällen. Men med lite seg färja och så var vi inte i Frankrike förens vid 12 ungefär. Sedan började det regna och var bitvis ganska ordentliga åskskurar. Vid midnatt var vi i Neumunster i norra Tyskland, och då kapitulerade vi och tog in på hotell.

Det var inte kul när det började bli mörkt. Man höll 110kmh och kanske lite till i regnet och kände att man låg ungefär på gränsen. Och då blåser det förbi någon Merca i ytterfilen i vad som känns som dubbla den hastighet man själv håller.

Hade någon i det läget frågat om jag vill byta min nya fina motorcykel mot en Nissan Micra -87 så hade jag tackat ja utan att tveka. :huvet
 

Markymark

Sporthojsnörd
Gick med
30 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Brukar vrida huvudet åt vänster och höger lite då och då så att vattnet med hjälp av farten glider av visiret.

Annars funkar väl säkert vattenavvisande vätskor bra.
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Gör som ovanstående, vrider på huvudet men jag har även en Vee wipe i ett fodral från en lågprismultitång fastklämd mellan kablar och styrstam. Lätt tillgängligt om resan i regn blir långvarig eller med annan trafik som skvätter ner en. Funkar som tänkt och bra med bra sikt även när man kör om långtradare. http://www.sportsbikeshop.co.uk/motorcycle_parts/content_prod/27324

Om det sker mer än bara sporadiskt är det bara att HID-konvertera lyset och sätta dit värmehandtag. Det finns de som bara är marginellt tjockare och med värmeregleringen steglös eller åtminstone 3 steg. Med det klarar man sig med ofodrade handskar neråt nollgradigt. HID-lyse är som natt och dag - bokstavligen. De drar mindre ström så du kan ta strömmen ur halogenkontakterna med flatstiftskontakter. Då kan du lätt byta lampa till besiktningen utan att behöva riva en massa.

Jag har en huvlös, tunn och tajt förstärkningsjacka i primaloft ("syntetdunjacka") som jag kan ha utanpå stället. Den suger ingen väta och håller kall väta och fartvinden borta. Nu är det knän och fötter som fryser först. 4 timmar en sen novemberkväll i hällregn och +2. Efter 3 timmar behövde fötter och knän värmas med ett stopp och lite mer blodcirkulation.

Otäta visir med väta som kommer in på insidan av visiret är ett skit som jag har svårt att bli av med i farten.
 
Last edited:
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top