Hur f-n kan kedjan vara så olika spänd?

Mammas Nya Kille

Bäst i test!
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
wr250f
Upptäckte nu när jag skulle spänna kedjan på min fzr1000 så var kedjan spänd som en fiolsträng, sen rullade jag hjulet ett varv så var kedjan rätt slapp? hur kan det komma sig?
Är kedjan bara totalt slut på några länkar?
Det går inte att lyfta kedjan från bakdrevet så kedjan verkar vara i bra skick....

glöm det jag såg svaret i en tidigare tråd.

Last edited:
En del verkar tycka att man ska byta drivpaketet när det blir så, men jag körde 100-tals mil med min kedja som var sån utan några som helst problem. Iofs kan man få problem om det är välidigt stor skillnad på varvet.

Upptäckte nu när jag skulle spänna kedjan på min fzr1000 så var kedjan spänd som en fiolsträng, sen rullade jag hjulet ett varv så var kedjan rätt slapp? hur kan det komma sig?
Det går inte att lyfta kedjan från bakdrevet så kedjan verkar vara i bra skick....

Troligtvis så spårar inte bakhjulet helt. Alltså, kast på bakdrevet typ...kass på att förklara i ord:näsblod

...hur kan det komma sig?

Nej....kedjan är inte i bra skick....
Pga. dåligt underhåll, smörjning, har du fått in fukt i de länkar som är längst
ner under ett längre stillestånd(vintern) i fuktig miljö(parkeringsgarage i källare).
Och då har det skapats rostangrepp på dessa länkar.
När du sen började åka så nöts denna rost bort ganska fort och slitaget går
fort, därför upplevs kedjan som längre på en del av varvet och kortare på den
andra delen av varvet.
Det är bara att byta kedja, och sen vara noga med att smörja kedjan efter
varje tur med hojen, gör det medan kedjan fortfarande är varm så blir
effekten bättre.
Det är inte bara länkarna som mår bra av smörjan..den håller också o-ringarna
smidiga så att inte fukten kan krypa in lika lätt.

KentW

Japp, kedjan är slut. Antar att det var det du kom på?

dåligt smörjd kedja från början så den har skurit/kärvar i vissa länkar.:D
prova ta loss kedjan och (blås rent) lägg i olje bad och böj på varje länk så kanske du kan få upp rörligheten i kedjan igen. blås sedan av oljan så du slipper stänka olja överallt på hojen när du kör. sen smörjer du med en riktig kedje klister olja OFTA hädanefter:tummenupp

Att ha en välsmord och ren kedja är viktigt, men att ha en korrekt spänd kedja är också skitviktigt då den annars riskerar att förstöra något eller sig själv och det kan få otrevliga följder.
Ex. en för spänd kedja kan riskera att dra sönder motorblocket vid kraftig bakdämparkomprimering (främst cross/enduro/motard).
Av de hojar jag har kört i min bänk så har de flesta kedjor varit i bra skick (7 av 10) medan ca 4 av 10 har haft för spända kedjor (både RR och motardhojar). Många missar att kontrollera hur spänd kedjan är när de sätter sig på hojen. Det är svårt,men alla har väl vänner man kan fråga eller någon granne som man inte är i fejd med;)

Last edited:
:D Du är skojig:tummenupp Har batteriet tagit slut i miniräknaren?

Förlåt, jag kunde inte låta bli:tungan

Skicket på kedjorna har i de flesta fall varit bra, dvs. välvårdad, sedan har endel haft för spända kedjor oavsett om kedjan varit i bra eller dåligt skick. Kapish?!

Bra/dåligt skick.
Lagom spänd/för hårt spänd.

Två olika saker jag tittat på, okej.:tummenupp

7 av 10 har välvårdad kedja.
Av dessa 10 har ca 4 haft för spänd kedja oavsett om den varit välvårdad eller inte. Nu kan du inte misstolka.

Last edited:
Skicket på kedjorna har i de flesta fall varit bra, dvs. välvårdad, sedan har endel haft för spända kedjor oavsett om kedjan varit i bra eller dåligt skick. Kapish?!
7 av 10 har välvårdad kedja.
Av dessa 10 har ca 4 haft för spänd kedja oavsett om den varit välvårdad eller inte. Nu kan du inte misstolka.

Jo, nu fattar jag vad du menade:tummenupp Men, innefattar inte att "vårda en kedja väl" att ha den korrekt spänd?:mattias

Ledsen om jag gjorde dig upprörd, trodde det var ett snällt litet spex. Jag ska försöka hålla mig ifrån såna omogna inlägg i fortsättningen.:rodnar

Jag var också med om detta en gång på en kinahoj, men då var det bakdrevet som var ocentrerat.

Så, nu är nytt drivpaket monterat.
måste tacka bikecenter i gävle för att jag fick låna deras nitverktyg, det hadde jag aldrig fått på lingvalls.

Så, nu är nytt drivpaket monterat.
måste tacka bikecenter i gävle för att jag fick låna deras nitverktyg, det hadde jag aldrig fått på lingvalls.

Du provade alltså inte att rengöra kedjan noga med ex lampolja och smörja in den först?

Kedjor blir ojämna av intorkad smuts ifall man inte underhåller den.

När det ändå handlar om kedjor...

Vad ska man smörja dom med? Förr i tiden så körde jag med castrols kedjevax, sitter kvar bra utan att stänka men det verkar smörja o-ringarna dåligt så att kedjan går trögt. Nu för tiden använder jag biltemas kedjespray... både kryper in bättre och gör att kedjan går lättare men nackdelen är att den stänker hur mkt som hälst.

3048013 När det ändå handlar om kedjor...

Vad ska man smörja dom med? Förr i tiden så körde jag med castrols kedjevax, sitter kvar bra utan att stänka men det verkar smörja o-ringarna dåligt så att kedjan går trögt. Nu för tiden använder jag biltemas kedjespray... både kryper in bättre och gör att kedjan går lättare men nackdelen är att den stänker hur mkt som hälst.
jo tack, jag la iofs kanske på lite väl mkt (gått 150 mil + i regn utan smörjning) och den fick bara stå i 2½ timme... så nu har jag svart bakfälg. Men det funkar kanske bättre om den får stå något längre och med rätt mängd? :)

Har läst att det inte ska vara några probs med biltemas kedjespray, eller är det oljan som är bra å sprayen totalt värdelös när det gäller att sitta kvar?

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti