Hur förvarar man oanvända däck bäst?

M@tti@s

Snablar också!
Gick med
18 Dec 2003
Hoj
ZX12R -02 Svart
Tips på hur nya omonterade däck förvaras bäst mottages tacksamt nedan!

Dessutom uppskattas en rekommendation på var tidsgränsen för dumsnålt går om man planerar att köpa mer däck än vad man behöver för stunden, bara för att det är billigt just nu.

Tack på förhand,

Mattias

Oxo intresserad av livslängden på t ex använda racedäck (om man lagrar dem rätt). 2 år? 5 år? 20 år? Kan man kolla om däcken är dåliga genom att känna på dem eller nåt? :confused:

Mattias skrev:
Mörkt, rumstempererat.

Som Mattias säger.
Stoppa dem i en stor plastsäck. Förvaras liggande med vändning nånngång då och då. Sade den lokala däckshandlaren iallafall.. Liggande alltså.. inte stående..

Han var väll trött.

Mörkt, kallt och ozonfritt. Är du riktigt fanatiskt kan du stoppa det i en lufttät påse som du fyller med en inert gas. Jag har för mig vi har diskuterat det här tidigare på SH?

andersbrink skrev:
Mörkt, kallt och ozonfritt. Är du riktigt fanatiskt kan du stoppa det i en lufttät påse som du fyller med en inert gas. Jag har för mig vi har diskuterat det här tidigare på SH?

hahaha allt här på SH har varit uppe tidigare... :näsblod

Svart sopsäck, lagerlokal, liggandes. Noterat.

Att köpa däck nu som man ämnar använda nästa säsong är alltså ok? Vad kan man ställa för krav på däckens ålder redan när man köper dom?

M@tti@s skrev:
Svart sopsäck, lagerlokal, liggandes. Noterat.

Att köpa däck nu som man ämnar använda nästa säsong är alltså ok? Vad kan man ställa för krav på däckens ålder redan när man köper dom?

åkte mycket gokart förut, man märkte stor skillnad på nya däck från förra säsongen jämfört med färska för året.. vad vet jag, kanske var inbilning :D

Har ett pilot race däck som är tillverkat vad jag tror 2002 det verkar lite hårt när man känner på det..
Vågar man använda det seriöst lr ska jag ta och leka upp det en dag?
Råd någon?

Nalken skrev:
Har ett pilot race däck som är tillverkat vad jag tror 2002 det verkar lite hårt när man känner på det..
Vågar man använda det seriöst lr ska jag ta och leka upp det en dag?
Råd någon?

Klart du vågar använda det. På Boldóren är framdäcket från 90talet och det funkar fortfarande, så pass att jag kan vara med och åka hyffsat fort på småvägar. Tror att det flesta har en enorm däck nojja.

Har läst en däckstest i ngn mctidning för ett tag sedan, där menade man att däcken inte försämrades alls om dom förvarades väl.
Detta skulle då bero på att det numera är så mkt syntetgummi i blandningen på just sportdäcken.
Kan detta stämma?
Man har juh fått lära sig sedan barnsben att fästet är sämre i ett däck som legat på hyllan ett par år.
"Experten" i testet talade om att ett modernt mcdäck håller sig oförändrat i 10år :va .
//Tobbe

tobbeviking skrev:
"Experten" i testet talade om att ett modernt mcdäck håller sig oförändrat i 10år :va .
//Tobbe

Precis vad jag med hört och vad jag tror. Sen ska man kanske utgå från att alla däck inte är perfekt förvarade. Men en 5 år så är dom nog fortfarande bra. Men allt är relativt, klart att inte Rossi vill åka på gamla däck pga fäste, men hur många kör så avancerat?

Det var stora skriverier för ett par år sedan om att däckhandlarna sålde "gamla" däck. Reportern menade på att däck åldras m.m.
Däckfabrikanterna svarde med att däck börjar inte åldras förrän man börjar använda dom. Så däck som ligger nya på hyllan ett par år är ingen fara.
Mycket av nojan kommer dessutom från vinterdäck till bilar, som är känsligare för åldring pga gummiblandning och att dom används då det är kallt.

Mell skrev:
Det var stora skriverier för ett par år sedan om att däckhandlarna sålde "gamla" däck. Reportern menade på att däck åldras m.m.
Däckfabrikanterna svarde med att däck börjar inte åldras förrän man börjar använda dom. Så däck som ligger nya på hyllan ett par år är ingen fara.
Mycket av nojan kommer dessutom från vinterdäck till bilar, som är känsligare för åldring pga gummiblandning och att dom används då det är kallt.
Så var det nog ja, låter väldigt bekant...
Minns som sagt inte exakt vad det stod.
//Tobbe

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...