Hur förlänga bromsslang till cbr f2?

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Hoj
1990 suzuki gsx 600
Tjena!

Har tidigare haft clip ons som jag vinklat ut för att få ett rakare styre men vill nu ha ett fatbarstyre istället så man håller lite bredare, självklart saknas några cm av bromsslangen så jag undrar hur jag ska lösa det på enklaste vis.

Från styret och ner.

Hojen framifrån

Den gröna delen borde jag kunna låta vara som den är, men måste jag byta både röd och orange slang eller bara orange?

Är det något man kan göra hemma med lånade verktyg eller är det bäst att lämna in?

Tips på bra ställe i så fall där man kan lämna in slangarna i Stockholmsområdet?

Tack på förhand!

Du klarar dig med ringnycklar så du kan tömma systemet på bromsvätska och ta loss slangarna.
Sen är det väl trevligt att ha en momentnyckel för att vara på den säkra sidan när banjobultarna ska in igen. :)

Acke på ISR kan fixa så långa stålomspunna slangar som du behöver. Alternativt så kan du gå till en hydralfirma eller en vanlig mc-affär och köpa färdigt.

Så det är bara att skruva ur slangarna där dom ser ut att vara pressade?

Så det är bara att skruva ur slangarna där dom ser ut att vara pressade?

Byt bägge. De där gamla slangarna är inget att spara på. 12 eller 13 ringnyckel.
ny vätska behövs. dot 4.

Köp ny banjobult där uppe så att du får plats med 2 slangar hela vägen och slipp den tillkrånglade förgreningen vid framhjulet.

Vätska 100 pix. slangar 1200 pix. Lite blod svett och tårar.

Googla om hur du får bort luften ur systemet. Finns många bra trådar på forumet.
Jag förederar att fylla bromvätska underifrån via oken med en oralspruta från apoteket.

Byt bägge. De där gamla slangarna är inget att spara på. 12 eller 13 ringnyckel.
ny vätska behövs. dot 4.

Köp ny banjobult där uppe så att du får plats med 2 slangar hela vägen och slipp den tillkrånglade förgreningen vid framhjulet.

Vätska 100 pix. slangar 1200 pix. Lite blod svett och tårar.

Googla om hur du får bort luften ur systemet. Finns många bra trådar på forumet.
Jag förederar att fylla bromvätska underifrån via oken med en oralspruta från apoteket.

Bra tips om hur man kan fylla på, har aldrig haft problem med luft i slangarna tidigare men nästa gång lär det väl va det.. Så en slang ligger på ca 600? Stålomspunnen då eller?

Ta med gamla banjobultarna också, eller mät stigningen på dom själv så att du får rätt gänga på dom också. :)

Bra tips om hur man kan fylla på, har aldrig haft problem med luft i slangarna tidigare men nästa gång lär det väl va det.. Så en slang ligger på ca 600? Stålomspunnen då eller?

Ungefär 600 kr per slang yes, stålompsunnet.
Man använder ofta vakuumsug eller pump när bromssytemet är helt tomt på vätska, annars kan det ta evigheter innan det rinner ner till blödarnipplarna på bromsoken.

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”