Hur förhindra repor och skav av väska på resa

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Hej! På resan förra året fick jag repor utav min sw motech drybag 350! Om 1 och en halv vecka bär det av på en lika lång resa och jag vill undvika att få skav på min nya lack! Tyvärr kommer jag inte undan utan måste ha lite extra packmöjligheter utöver sidoväskorna, så den får åka med igen. Väskan placeras ovanpå sidoväskorna och handtagen baktill. Tänkte plastdipp först men det har folk jag pratat med stått lite tveksamma till. Vad ska jag göra? Tack!

Bifogat

• drybag350.jpg
    drybag350.jpg
    38.9 KB · Visningar: 56
Det finns genomskinlig självhäftande skyddsfilm att köpa avsett för detta, alternativt den typen av plastfilm man använder till bottenfärgen för tävlingsnumret på cross/enduro/race.
Bred eltejp går också bra.
Bara att dra bort efteråt och använda biltemas tvättmedel/spray för att bli av med limrester.
Vaxa ytan före så får du bort filmen lättare.

Se till att det är rent och lägg en bit halkskyddsmatta där väskan ligger an så reduceras problemet så mycket som möjligt.
bild.php

Brukar lägga en dubbelvikt frottehanduk över lacken.

Har kört med den varianten på alla långresor de senaste fyra åren, fast jag köpte den här förpackningen:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/Exterior/Skyddsfilm-2000031843/

Det är bara att klippa till bitar av lämplig storlek och form. Skyddar bra och släpper utan problem när man kommer hem igen. Jag har fortfarande inte gjort slut på första förpackningen trots 5-6 användningstillfällen.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien