Hur får man ut db-killern??

Fire

Hmmm
Gick med
26 Aug 2003
Hoj
CB600F Hornet -03
Monterade ett akrapovic slip-on på min honda hornet 600 idag. Men så tänkte jag plocka ur db-killern, och det var inte så lätt som jag trodde det skulle va.. Sitter en bult som de satt en liten loppa brevid, så den slipa jag bort o skruva ut den lilla bulten. Sen blev det stopp, försökte dra ut killern med en polygriptång.. Men det gick ej den sitter som f*n.. Gör jag fel?? den går kanske inte ta bort. Någon som har nått bra tips??

Ta baksidan/handtaget på en skruvmejsel eller liknade som det är gummi på och stoppa i Db-killern och vinkla den så den "spänner" fast sig ,vika sedan fram och tillbaka samtidigt som du drar bakåt så kommer den.

Det brukar räcka att bara ta ut skruven som går igenom ,muttern är för att du skal kunna dra skruven i något så den sitter fast.

Sitter de alltid så hårt fast?? Vi var 2st, en som höll hojen för att den inte skulle följa med och en som drog.. Ska testa med skruvmejsel imorn.

Även jag skulle behöva lite mullrigare ljud i mitt yoshimura till min cbr900 -95:a.

Hur får man isär skiten?

Fire skrev:
2048189 Sitter de alltid så hårt fast?? Vi var 2st, en som höll hojen för att den inte skulle följa med och en som drog.. Ska testa med skruvmejsel imorn.

Dom kan sitta duktigt speciellt om man stukat dom lite innan.

NordhNet skrev:
2048198 Även jag skulle behöva lite mullrigare ljud i mitt yoshimura till min cbr900 -95:a.

Hur får man isär skiten?

Borra ur nitarna som håller bakgavlen så brukar dom gå isär.

Satt som fan på min också... Försökte först att få ut den utan att repa/skada den men det sket sig, ett fast grepp med poligrip och dra som fan. Den ska ju ändå inte sitta där..

Fire skrev:
2048314 Lång tråd. :gnissla .skumma över den. Men jag skulle helst vilja ha ut den utan att behöva öppna burken, om det är möjligt.
Länken till den tråden var mest som ett litet skämt, den spårar ur, skulle nog haft en smiley med. Sorry.

Vad det gäller din db-killer så är ju frågan om den suttit i länge? Saker kan bränna fast rejält. Db-killern i mitt system trillade ur innan sliponet hamnade på hojen så det var inga problem. Satt bara med en popnit som enkelt borrades ur.

Edit:
Lägger med en bild bara för att, vet inte om det liknar ditt.
Som sagt, polygrip i den inre ringen. Eller hellre som LF sade med handtaget på en skruvmejsel eller liknande för att inte skada själva db-killern, och sedan jucka och poa. :)

Bifogat

• ak_DB_OFF.jpg
    ak_DB_OFF.jpg
    50.1 KB · Visningar: 245
Last edited:
efter att tagit bort skruven så tog och stötte med ett kvastskaft (i trä) framifrån (från hojen sett) innan jag monterade på den på hojen. Kompisen höll dämparen och jag stötte. Fungerade fint.
visserligen har jag bara ett BOS bolt-on & jag ser inte hur ditt ser ut.

Db-killern satt klämd mellan tre "halvmånar" som centrerade det i mitt i dämparen.

Har gjort ett nytt försök.. men den gick inte ut för det. :4skrika
Det ser likadant ut som på bilden längre upp. Tog ett järnrör o vika fram o tillbaka, kändes som det rörde på sig lite iaf.. fast på fel håll, om man titta i hålet som skruven sitter i. Ska se om jag kan få tag i en bättre tång, så man får ett bättre grepp. Eller så får man i värsta fall öppna o banka ut den från insidan.

En liten uppdatering.. :)
Efter många om och men har jag äntligen fått ut den.. Jag fick ut genom att gripa tag med en polygriptång med smala käftar, och banka med en hammare på tången. Kan ju tillägga att jag monterade av slip-on et från hojen för att få ett stadigare grepp.

Vilket manligt ljud det blev i hojen... :yoparty

Långa farbron skrev:
2048199

Borra ur nitarna som håller bakgavlen så brukar dom gå isär.

Är du säker på att borra ur nitarna är det bästa? Jag tror faktiskt jag föreslår att han ska borra ur dem...

FreddaAbborre skrev:
2219311 Är du säker på att borra ur nitarna är det bästa? Jag tror faktiskt jag föreslår att han ska borra ur dem...

nej nej NEJ!!! du måste läsa om hela popnittråden.. :7peta

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...