Hur får man ur torx?

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Halloj!
Jag håller på att plocka ner min hoj och motor i monekyler, men jag så fort jag kom till att jag skulle börja med topplocket, så fick jag problem.
Topplocket sitter med 4st Torx, som är ganska små (t-30).
Dom sitter som satan och jag vill inte dra runt dom, någon som har något bra knep?

hoppas att någon vet något som kan vara till hjälp för mig

Sätt i ett bits som passar kanon och klipp till med hammaren på bitset ett par gånger så brukar dom lossna lättare.

Sätt i ett bits som passar kanon och klipp till med hammaren på bitset ett par gånger så brukar dom lossna lättare.
Ska köpa en ny Torx sats i morgon, kan vara så att jag behöver ett något större torx (tror dock inte det)

Värme är alltid bra
Har försökt värma med värmepistol, men fungerar inte någe vidare. ska man kanske testa att ta en lödkolv och stoppa i torx- skruven?

hm...

shoik skrev:
Ska köpa en ny Torx sats i morgon, kan vara så att jag behöver ett något större torx (tror dock inte det)

Har försökt värma med värmepistol, men fungerar inte någe vidare. ska man kanske testa att ta en lödkolv och stoppa i torx- skruven?

hm...
Inte värme i skruven, värme i materialet runt omkring :tummenupp

Blue skrev:

Japp. Detta är en bra metod.
Ännu bättre om du tar en polare till hjälp och sätter lite "spänn" med ett riktigt T-skaft och klipp till med hammaren OVANPÅ bitsen så den tvingas ner samtidigt som du har spänning.

Värme och som sagts ovan rätt bra..
Har du ingen gassvets så låna en blåslampa eller kör med nästan kokande vatten i en bra plastpåse och lägg det ovanpå.. Har funkat förr.

Good Luck..

Flera bra förslag har getts. Att värma materialet runt skruven är ett! Att slå till med en hammare på en perfekt passande torx-nyckel är ett annat!

Ett medelm som faktiskt fungerar är "Grabscrew". En liten tub (ganska dyr) som innehåller en grå massa fylld med små små diamantkorn som, när du tar detta på toppen av torx-nyckeln och slår till med en hammare, tränger in i både nyckeln och skruvskallen. Vilket ökar friktionen och minskar risken för att dra runt skallen.

Å andra sidan är torxskruvar tillverkade på ett sådant sätt att det i princip skall vara omöjligt att dra dem runda!

Lycka till!
// Niklas

Inte värme i skruven, värme i materialet runt omkring
Vad jag lärt så kan man värma skruven så att den värmeutvidgar och sedan när den krymper, så har du ju fått en rörelse. Vilket ska underlätta att få ut den, den blir ju också varm om man värmer materialet runt om.

Ett medelm som faktiskt fungerar är "Grabscrew". En liten tub (ganska dyr) som innehåller en grå massa fylld med små små diamantkorn som, när du tar detta på toppen av torx-nyckeln och slår till med en hammare, tränger in i både nyckeln och skruvskallen. Vilket ökar friktionen och minskar risken för att dra runt skallen.

Å andra sidan är torxskruvar tillverkade på ett sådant sätt att det i princip skall vara omöjligt att dra dem runda!

Låter vettigt :D vart kan man köpa det?
Torx ska ju vara svårare att dra runt än insexor, men dom går ju att drar runt dom med (Speciellt när dom är små)

tackar för svaren :tummenupp

shoik skrev:
Låter vettigt :D vart kan man köpa det?
Torx ska ju vara svårare att dra runt än insexor, men dom går ju att drar runt dom med (Speciellt när dom är små)

tackar för svaren :tummenupp

Det är nu länge sedan vi köpte in dessa på jobbet (nästan 14 år sedan) och vi köpte då av en handverktygshandlare som reste runt och sålde för något företag vars namn jag inte längre kommer ihåg (Verktygsdepån eller något liknande). men jag är nästan säker på att Bendéns kan ha något liknande eller om inte annat hänvisa vidare!

Sorry, har inte mer info. än detta! :(

Lycka till!
// Niklas

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...