Hur får man upp hojjen i farten?

Ajjvid

--
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Dodge Stealth *222hkr orginal*!!!
TJA!
Jag undrar om nån kan förklara
hur f**n man gör när man stegrar i farten.
Tex om man ligger på motorvägen och
kör 110km/h, måste man sedan växla
ner för att hojjen ska stegra, eller vadå???
Skulle vara jätte tacksam om nån
kunde ge utförlig förklaring hur man gör
:tummenupp
 
Tja det beror väl på vad man har för en hoj. Kör man en R1:a så är det inga problem att gasa upp den på 2:an i 110 har man 3:an i så krävs det ett litet gupp eller backkrön för att få upp den med enbart gas (iaf för mig) om man inte vill koppla upp den.

Sen att jag inte är speciellt duktig på bakhjulsåka kanske ska nämnas med.
 
2an eller 3an. Gasar upp hojjen. (utan gupp.. det är ju fusk! :zpy)

När du ska slanga.. och du har 2ans växel. Gasa upp till typ 8-9k. Lätta av helt.. när varvet är vid runt 6k.. vrid rullen helt och ryck i styret. du kommer nu absolut wheela... om du har en R1 eller nyare 750.
 
Ajjvid skrev:
TJA!
Jag undrar om nån kan förklara
hur f**n man gör när man stegrar i farten.
Tex om man ligger på motorvägen och
kör 110km/h, måste man sedan växla
ner för att hojjen ska stegra, eller vadå???
Skulle vara jätte tacksam om nån
kunde ge utförlig förklaring hur man gör
:tummenupp

Lite teknink handlar det om oxå lite grann, det ta ju en liten stund att lära känna hojjen & vid vilket varvtal den drar bäst.

Ser här ovanför att en del gör lite olika, själv så har jag en R1 -99, 1:ans vxl behöver vi ju inte prata om, för en nyare mc går ju upp på 1:ans vxl med gas (alltså en sprthojjare) 2:ans vxl behöver jag rycka VÄLDIGT lite vid rätt varvtal eller tvär släppa gasen lite grann & gasa förfullt igen vid rätt varvtal.

Detta gör jag på 3:ans vxl oxå fast behöver rycka lite mer än på 2:ans vxl.

Läs denna tråd oxå så får du veta lite mer om hur alla gör, hade du tittat på trådarna här på "STUNTLIV" så hade du sett att det fanns en tråd uppe för det här

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5086

Tänk på ordspråket "Wiseguy" använder "There are three things you need to ride an R1.....Throttle control.....Throttle control.....and....Throttle control."
 
Växla ner är ett måste om det inte sitter ett kärnkraftverk under kåpan :D GIXXER 750:n får jag upp på 2:an vid 10000 rpm (100-110 blås) genom att pumpa på gasen o rycka i styret.
 
fastwheeler skrev:
Växla ner är ett måste om det inte sitter ett kärnkraftverk under kåpan :D GIXXER 750:n får jag upp på 2:an vid 10000 rpm (100-110 blås) genom att pumpa på gasen o rycka i styret.


Hhhmmmm, kärnkrafverk?? :(

Min går upp på 6:an i 230+, och då använder jag bara gasen. Inget ryckande eller koppling. Ni måste ha fel olja i motorn :D
 
Z Fredde skrev:
Hhhmmmm, kärnkrafverk?? :(

Min går upp på 6:an i 230+, och då använder jag bara gasen. Inget ryckande eller koppling. Ni måste ha fel olja i motorn :D

blåser den upp då?
för du vill väl inte påstå att genom att bara vrida på rullen på 6:an så går den på slangen?
 
Silwer skrev:
blåser den upp då?
för du vill väl inte påstå att genom att bara vrida på rullen på 6:an så går den på slangen?


Joo, jag påstår att det bara är att vrida på rullen! :fakta
 
Z Fredde skrev:
Joo, jag påstår att det bara är att vrida på rullen! :fakta

är din vässad utav bara fan då?
Kör man helt vanligt med en sån där hoj så går den ju inte upp på gaspådrag på 6:an, då måste man göra nåt för att lyckas, dvs nån teknik.
Inget är givetvis omöjligt, klart att folk kan dra upp hojarna på högsta växeln, mne det handlar ju om teknik, det vore ju total livsfara om det inte ens gick att gasa fullt på högsta växeln.
 
Silwer skrev:
är din vässad utav bara fan då?
Kör man helt vanligt med en sån där hoj så går den ju inte upp på gaspådrag på 6:an, då måste man göra nåt för att lyckas, dvs nån teknik.
Inget är givetvis omöjligt, klart att folk kan dra upp hojarna på högsta växeln, mne det handlar ju om teknik, det vore ju total livsfara om det inte ens gick att gasa fullt på högsta växeln.

Turbo..fortåkare med tryck står det ju, har du möjlighet
att provköra en, gör det, helt sjukt.. :D
 
Weo skrev:
Turbo..fortåkare med tryck står det ju, har du möjlighet
att provköra en, gör det, helt sjukt.. :D

Missade det, förklarar ju en del:-)
Var väl som hemligt eftersom han inte nämnde den detaljen direkt.
Nej, jag är inte så åksugen på turbohojar faktiskt, käns som om andra får hålla på med sånt där.
 
Silwer skrev:
Missade det, förklarar ju en del:-)
Var väl som hemligt eftersom han inte nämnde den detaljen direkt.
Nej, jag är inte så åksugen på turbohojar faktiskt, käns som om andra får hålla på med sånt där.

Okey, lite taskigt. Men det är sant fast jag inte delgav den "roterande" informationen :D

Men att uppleva framhjulslyft i dessa farter är faktiskt skön känsla. Vi har juh fler killar på forumet som har turbo, kan nog börja sätta pengar på att dom instämmer med mig.
 
Z Fredde skrev:
Okey, lite taskigt. Men det är sant fast jag inte delgav den "roterande" informationen :D

Men att uppleva framhjulslyft i dessa farter är faktiskt skön känsla. Vi har juh fler killar på forumet som har turbo, kan nog börja sätta pengar på att dom instämmer med mig.

Hur länge håller en sån där 300hk-historia egentligen, måste fresta som en gnu på motorn med turboladdning.
 
Javisst..

Ramlagerna tar mycket stryk och ger sig ganska fort om man laddar mycket.
Sen talar jag bara för mig själv men går det inte lite varmt???
Runt 100 grader är ju inte ovanligt men visst är det manligt med överladd.. har man dessutom mycket hår på bröstet sen innan så skadar det ju inte.

Jag fick upp min retta med 210 på mätaren i 4:an och det gick fort
och den gick högt. Vet ju sen innan att över krön e den lurig men fan va fort den kom...
Kan ju säga att jag blev "lite" spak. Hade ju inte varit helt lysande att klota i det läget...

För övrigt kan jag tillägga att jag nästan alltid kopplar upp min hoj på slangen på 1 2 3. Har aldrig förstått vitsen med att släppa gasen, gunga och fotbroms å så vidare men alla kan ju inte göra likadant. Min kopplingskorg har dock lämnat avsked så nu har jag en riktig...
Jag tycker att det är enklast å koppla upp hojen på ettan i typ 20
sen ställer man sig upp å skickar i 2:an. Sen är det busenkelt att hitta och hålla balanspunkten genom att bara flytta överkroppen fram och tillbaka. Skicka i 3:an å lig på 7-8k varv å bara njut.
Går även utmärkt att köra om i detta läget, även om framhjulet stannat. Bara att vika ut baken lite åt det håll man känner för att åka åt.
Många polare har även problem med kursen när dom wheelar.
Typ dom skuter av hojen på 2:an sen får det gå åt det hållet.
Det finns ett klockrent sätt att fixa detta, vrid på styret, låter kanske skumt men så länge hjulet snurrar så går det utmärkt,PROVA. Har det hunnit stanna blir det inte lika bra effekt.

Lycka till å klota inte,,,


Silverryggen
 
Fan!!

Det låter så jävla lätt när alla snackar om det, och det ser hur enkelt ut som helst. Men när man sitter på hojen så är det inte lika lätt :(.

Fan!! Vill ju wheela. Har ju en hoj med kapaciteten för det men ändå så vågar man inte riktigt fullt ut. Har haft några mindre wheelningar men inte lika högt och långt som jag vill. Fast det ska tränas en del i sommar iaf, har ju bara haft hojen i snart 3 veckor...

Blir så irriterad på mig själv när väl hjulet lämnar backen så känns det genast som att man ska slå över, fast hjulet bara ligger nån dec över vägen :mad:
 
berggren_martin skrev:
Hur länge håller en sån där 300hk-historia egentligen, måste fresta som en gnu på motorn med turboladdning.

Så länge du sköter grejorna, alltså inte ligger på fullt ständigt så e de lungt. Den har faktiskt mindre slitage så länge du inte har laddtryck.

Angående temp så ligger min på 83-84 grader vid normal körning, så det är inge problems. Nu har jag laddluftkylare iofs.

Är hur snäll som helst under 3500 rpm :D
 
Flytta bak lite på sadeln, SLAPPNA AV i överkroppen, börja att gasa upp den.... Grejen med att slappna av är a och o för mig i alla fall... sitter jag som vanligt på min TLS ( Ja det är ett j-la tryck på armarna i farter under typ 90 km/h) lyfter den 20 cm med framhjulet och axar i väg bara.... I o för sig inte helt okul det heller.... :D
 
Re: Javisst..

Silverryggen skrev:
Ramlagerna tar mycket stryk och ger sig ganska fort om man laddar mycket.
Sen talar jag bara för mig själv men går det inte lite varmt???
Runt 100 grader är ju inte ovanligt men visst är det manligt med överladd.. har man dessutom mycket hår på bröstet sen innan så skadar det ju inte.

Jag fick upp min retta med 210 på mätaren i 4:an och det gick fort
och den gick högt. Vet ju sen innan att över krön e den lurig men fan va fort den kom...
Kan ju säga att jag blev "lite" spak. Hade ju inte varit helt lysande att klota i det läget...

Turbo är nice tycker jag. Håller rätt bra faktist som de skriver ovan. Byter olja ofta kör på rätt olja mm så håller faktist grejjorna.

Min går kall för det mesta men när man "trycker" på lite så ökar tempen snabbt upp mot normal temp.

Jag tog min på fyran på gas :) DET tycker jag är lagomt. Skönt var det med. Men i år har jag tappat tekniken så nu går det inte ens på trean.

Jag hade en busa tidigare enda sättet för mig att få upp den var ner på ettan 60-80 och på med max throttle och sen bar det av. Sen får man höra om en som tar den på slangen i 200 i farten.

Kan nämna att jag är sämst på att stegra fö. Turbo hjälper lite hähä
 
Swedie skrev:
2an eller 3an. Gasar upp hojjen. (utan gupp.. det är ju fusk! :zpy)

När du ska slanga.. och du har 2ans växel. Gasa upp till typ 8-9k. Lätta av helt.. när varvet är vid runt 6k.. vrid rullen helt och ryck i styret. du kommer nu absolut wheela... om du har en R1 eller nyare 750.

Jag har en R1'a och det där skall jag absolut testa. (Nämnas borde att jag e total newbie inom området)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top