hur får man upp en R6:a på 2:ans växel

  • Thread starter Thread starter *DIABLO*
  • Start date Start date

*DIABLO*

Guest
hur får man upp en r6a på bakhulet i tvåans växel?? har testat men de går inte kan bara på 1tans
 
Lägg dig i den hastighet som motsvaras av det varvtal där du har mest effekt, dvs. ~12000 rpm. Släpp gasen snabbt och snärta sedan till på gasen samtidigt som du rycker upp hojen i styret.

Du kan också använda dig av kopplingen, alltså bara snärta till på kopplingen utan att släppa gasen, släpp sedan kopplingen snabbt så reser sig hojen.

Så har jag gjort iaf, de få gånger jag har försökt mig på att köra på slangen.
 
Har inte kört R6:a men med tanke på att jag fick upp min SV 650 jag hade innan på 2:an på gas så borde inte du ha några problem.
Det är bara att ut och öva på på/av tekniken.
Hade problem även på 1:an i början med SV´n men med rätt teknik så.

Långt bak på sadeln och av/på med gasen vid rätt varvtal (vilket det nu är) så borde framhjulet lyfta.
 
En varning bör utfärdas dock: om du lyckas få upp hojen på slangen innan effektkicken kommer, så ta det lugnt. När väl kicken kommer så blir det inte trevligt om du ligger och slangar.
 
har varit ute o testat lite men de gjick inte så bra.. bakhjulet bara slira när släppte kopplingen eller så gjick den upp men bara en liten bit,, vad gör jag för fel???? :( :mad: :confused:
 
nej då min brosa har en r1 har testat där me o jag lyckas inte där heller, så jag anänder fel teknik bara :slicka
 
yamahaR6_03 skrev:
har varit ute o testat lite men de gjick inte så bra.. bakhjulet bara slira när släppte kopplingen eller så gjick den upp men bara en liten bit,, vad gör jag för fel???? :( :mad: :confused:

Har inte provat å slanga r6'a men som regel på 105+ hästar plus hojarna är det bara å ligga på ett "starkt" varvtal, gissar på din hoj typ 7000-10000 varv. Släpp gasen tvärt och sen lika tvärt ge 3/4 till full gas så borde du få tanken i hakan.
Ta det vääääääligt lungt första gångerna så du inte snärtar över och får gashäng.

Annars har du alltid kopplingvarianten som får upp så gott som vilken hoj som helst:

tvåans växel, 3000-5000 varv.
(de nästa stegen skall ske på under typ en halv sekund)
in med kopplingen till precis innan dragläge, ge lite gas och släpp kopplingen tvärt. Om du inte får upp den, ge lite mer gas nästa gång. Till slut kommer du hitta det läge som du tycker det är enklast att ta upp den i.

Viktig detalj är att du vågar luta dig lite bakåt, du bör inte satsa på 12'o-clock med hakan på styret utan lite mer "nästan raka armar stuket" när du reser hojen.

Glöm inte att kolla att du har foten på bromsen in case of fuck up. :tummenupp
 
Du gör fel... om du inte ens får upp en R1a så är det nått fel.

gasa.. dra inkoppling utan att minska gas.. ge mer gas, släpp ut koppling.. SE UPP! !
 
yamahaR6_03 skrev:
har varit ute o testat lite men de gjick inte så bra.. bakhjulet bara slira när släppte kopplingen eller så gjick den upp men bara en liten bit,, vad gör jag för fel???? :( :mad: :confused:

kan inte heller åka på bakhjulet, men ja skulle tro att du hade för kalla däck om den spinner...råkade själv utför de när ja ryckte upp den på ettan, inge trevligt alls....

var det du som var med till askersund i lördags?
 
japp de va jag som va me,, jag kan åka på bakhjulet men bara på ettan de e de som e problemet. måste lära mig att få upp den på 2an för har hör att de inte e bra att åka på 1an asså för växellådan. jag ligger i balanserar typ 100 meter på ettan, och då börjar de låta dåligt i motorn
 
Last edited:
har inget med växelådan att göra utan hojen blir nervösare med den låga utväxlingen och det är helt enkelt mycket svårare att balansera den på slangen.
 
Silwer skrev:
har inget med växelådan att göra utan hojen blir nervösare med den låga utväxlingen och det är helt enkelt mycket svårare att balansera den på slangen.


ja det stämmer de med för efter en bit så e nästan att hojen vill ner på marken för de går inte o balansera mer, men har oxo hört att det inte är bra för växellådan, men de e ju bara vad jag hört de behöver inte vara så
 
Min 600fs kopplar jag enklast upp den runt 70 knyck på tvåan, ska jag gasa upp den måste det gå runt 90-100 men väl uppe på slangen så är det inte mycket varv kvar att leka med.
 
yamahaR6_03 skrev:
ja det stämmer de med för efter en bit så e nästan att hojen vill ner på marken för de går inte o balansera mer, men har oxo hört att det inte är bra för växellådan, men de e ju bara vad jag hört de behöver inte vara så

Frågan är väl om det inte sliter mer att dra upp hojen på tvåan...

Men jag vet inte...än.
 
tack till er som skrivit o hjälpt till men nu e de inga problem ;) nu går den upp utan problem :tummenupp nu måste jag bara lära mig att kunna hålla den uppe en bra bit me :)
 
rr

Jag har samma problem som du får inte upp den på 2:an... :va

måste våga släppa kopplingen ordentligt!!
 
Ett litet tips...R6 går även att få upp på trean... sketabra wheeliemaskin... :yoparty
 
En fet CBR600F från 90-talets första hälft går att få upp på tvåan i farter mellan 50 och 100 km/h. Bara att koppla. MEN!! Motoryklar tål inte såna övningar i nån större utsträckning, så se till att ha pengar på kontot.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top