hur får man stor hårddisk att funka i gammal dator?

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
min bättre dator har gått sönder så jag har ingen dator att se på film med, tänkte kasta ihop min 450mhz och sätta in allt som passar i den, hårddiskarna lär väl knappast gå att formatera i rätt storlek i den vad jag förstått, hur löser man det problemet?

honkiie skrev:
min bättre dator har gått sönder så jag har ingen dator att se på film med, tänkte kasta ihop min 450mhz och sätta in allt som passar i den, hårddiskarna lär väl knappast gå att formatera i rätt storlek i den vad jag förstått, hur löser man det problemet?

Är inte riktigt med på hur du menar :va

honkiie skrev:

Vad har du för moderkort i burken?

Socrates skrev:
Är inte riktigt med på hur du menar :va

Har en xp1600 som jag tror moderkakan gett upp på och i den har jag bl.a en 80 gigs hårddisk och jag tror inte min gamla 450 fattar att den är 80gig stor

Halogen skrev:
Vad har du för moderkort i burken?
hittar inget märke på själva kortet men datorn är en hp brio. Kan återkomma när jag byggt ihop skrället, det lär väl stå när jag startar datorn antar jag.

honkiie skrev:
hittar inget märke på själva kortet men datorn är en hp brio. Kan återkomma när jag byggt ihop skrället, det lär väl stå när jag startar datorn antar jag.

Gör gärna det. Vad är det för processor du har då? 450 låter som en Pentium 2..?

Funkar det inte så köp ett pci kort så sköter kortets BIOS det med storleken.
Du kan även ha mer än 2 diskar då...

honkiie skrev:
Yes, pentium 2.

Mkay. Då bör det funka så länge du inte har diskar som är större än 137GB. :tummenupp

137GB-gränsen beror på att moderkort med intels BX chipset (dvs 99% av alla P2-burkar) inte har stöd för 48 bitars LBA som behövs för att adressera diskar större än 137GB, fast jag tror XP kan komma runt det om man trixar lite.

skitsamma, gammeldatorn gick inte heller att få igång. Jag har nu plockat isär amd:n i molekyler så får den ligga nån timma och så får vi se om problemet gått till sig, det är alltid den sista utvägen. Brukar funka ibland.

Halogen skrev:
Mkay. Då bör det funka så länge du inte har diskar som är större än 137GB. :tummenupp

137GB-gränsen beror på att moderkort med intels BX chipset (dvs 99% av alla P2-burkar) inte har stöd för 48 bitars LBA som behövs för att adressera diskar större än 137GB, fast jag tror XP kan komma runt det om man trixar lite.

Gamla burkar har även en gräns vid 32 GB om jag inte minns fel. Det är alltså en begränsning i BIOS och inte i chipset men det är kanske inte helt lätt att hitta uppdaterad BIOS till en gammal HP-dator. Hittar trådskaparen ingen nyare BIOS eller om det faktiskt inte funkar att bara plugga in disken så gör som den Fasta ormen skriver.

Coola Ola skrev:
Gamla burkar har även en gräns vid 32 GB om jag inte minns fel. Det är alltså en begränsning i BIOS och inte i chipset men det är kanske inte helt lätt att hitta uppdaterad BIOS till en gammal HP-dator. Hittar trådskaparen ingen nyare BIOS eller om det faktiskt inte funkar att bara plugga in disken så gör som den Fasta ormen skriver.

Jag provade en gammal 8gigs hårddisk och det funkade inte heller i p2:an så jag tror den är död, ska göra ett till försök att laga amdn istället.

Det gamla knepet att ta ut allting och sätta in det igen funkade. Fan va jag är bra.

Last edited:
Halogen skrev:

Har lyckats förtränga det mesta sen jag byggde datorer.. men vill minnas att finns det inte alltför gamla MB som har en ännu lägre gräns för HD:n..
var det 6Gbnåt...??
Allmänna tipset är ju annars att bygga ihop med så lite som möjligt i lådan och sen bygga på mera jox alltmedan man kollar att det (fortfarande) fungerar..
Du har ingen "minidisk" <5G att starta med??

honkiie skrev:

Köp ett PCI-kontrollerkort så är det löst. Finns för ett par hundra.

Kahobe skrev:
Har lyckats förtränga det mesta sen jag byggde datorer.. men vill minnas att finns det inte alltför gamla MB som har en ännu lägre gräns för HD:n..
var det 6Gbnåt...??
Allmänna tipset är ju annars att bygga ihop med så lite som möjligt i lådan och sen bygga på mera jox alltmedan man kollar att det (fortfarande) fungerar..
Du har ingen "minidisk" <5G att starta med??

Det finns massvis med liknande begränsningar. 128GiB (137GB) är den senaste. Det finns andra på 33GB, 32GB, 8GB, 2.1GB, 528MB, osv. Läs mer på http://www.pcguide.com/ref/hdd/bios/size.htm, här finns alla begränsningar listade med förklaringar på varför.

Edit: huvudsidan, www.pcguide.com, innehåller för övrigt oerhört mkt läsvärd information för den som vill veta mer om hur en dator är uppbyggd och hur de olika komponemterna fungerar. Rekommenderas för den vetgirige! Tyvärr har den ett par år på nacken, så de senaste teknikerna (PciX t.ex.) finns inte med.

Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...