Den går alltid att regga som 25(24?) kW. Det står ingenstans i regbeviset att den är "godkänd mellanklass", utan det får man kolla via effekt/vikt. Sedan finns det ingen lag mot att äga och försäkra ett fordon man inte har körkort till. Att effekt/viktförhållandet inte stämmer enligt vägverkets regler är en annan sak.
Jag hade samma "problem" med min första mc, en Kawasaki GPX250R. Den hade 34 hk original, ostrypt, som stod i regbeviset. Problemet var att den vägde för lite, vikt/effektförhållandet blev över 0,16 kW/kg. Så, innan jag köpte den ringde jag till trafikpolisen i Stockholm för att höra hur det egentligen var med den där regeln.
Det lät ungefär så här:
-"Hej, blablabla, funderar på att köpa mc, 25 kW, väger för lite, blablabla, hur hårt tar ni på det?"
-"Hm. Det där kan jag inte på rak arm... jag måste se efter hur det är med det där. Skulle jag kunna ta ditt nummer och ringa upp när jag vet?"
-"Visst."
---
Någon timme senare ringer han.
-"Hejsan. Jo, jag har kollat upp det där. Jag hittade en tabell i en låda i ett skrivbord, där man kunde titta på effekt/vikt och se förhållandet.... men den tabellen har jag aldrig sett förut, utan den har bara legat i den där lådan. Det var knappt någon här som kände till den, fick fråga länge innan den dök upp."
-"Men hur illa är det om hojen väger för lite då?"
-"Ja, det vi brukar kolla upp, det är om den är på 25 kW, det känner de flesta till, men vi har inte den här tabellen med oss, och vi står inte och räknar på effekten."
Så, jag chansade - köpte hojen och körde. Första gången jag blev stoppad var andra säsongen (rutinkontroll, hade inte gjort något dumt), och då kollade de bara att jag hade körkort och om det var jag som ägde hojen. De tog inte fram några uppgifter om effekten...
Så, bara för att det gick så bra så köpte jag en RGV250 och körde den ostrypt hela andra (och sista) säsongen med 25 kW-begränsningen. Visserligen hade jag tänkt strypa hojen, men det fanns ingen godkänd strypsats då, så allsmäktige Mattias här på forumet (som för övrigt var den som sålde hojen) övertalade mig till att köpa och köra ändå, med en övertygande kommentar något i stil med : "Hur ofta har du blivit stoppad med Kawan? Hur ofta tror du du kommer bli stoppad med RGV:n?"
Så, jag tror det är rätt lungt. Har du otur stöter du på en riktigt nitisk trafikpolis som har koll på det där, men om du har gett fan i att ta bort strypningen och den verkligen är på 25 kW tror jag det ändå är ganska lätt att prata sig ur situationen...