Hur får man Ktm 660 till mellanklass-hoj?

The_Riverman

Jadu...
Gick med
21 May 2003
Hoj
Ktm 660 -04 + akrapovic helsystem
Tänkte ta körtkort för mellan-hoj nästa år, d.v.s tung mc med högst 25 kw och ett effekt/viktförhållande som inte överstiger 0,16 kw/kg.
Den hoj som jag tänkte köpa är en Ktm 660 som redan är strypt till 24 kw, (för att passa EU-regler), men problemet är att den bara väger ca 140 kg fulltankad, vilket ger ett effekt/viktförhållande på ca 0,17 kw/kg. :mad:

Hur ska man då göra så att den blir en godkänd mellanklass-hoj i typintyget?

Kan tillägga att nya hojar, enligt vägverket, är helfordonsgodkända, vilket innebär att man inte får ändra något på dem.

Är nog typ kört. Har för mig att de går efter den reggade vikten?
Kvittar om du så hänger på bly coh reggar den....kanske det skulle gå som ombyggt fordon men nu gäller väl heltypning? Då går det nog ändå inte:(

Den går alltid att regga som 25(24?) kW. Det står ingenstans i regbeviset att den är "godkänd mellanklass", utan det får man kolla via effekt/vikt. Sedan finns det ingen lag mot att äga och försäkra ett fordon man inte har körkort till. Att effekt/viktförhållandet inte stämmer enligt vägverkets regler är en annan sak.

Jag hade samma "problem" med min första mc, en Kawasaki GPX250R. Den hade 34 hk original, ostrypt, som stod i regbeviset. Problemet var att den vägde för lite, vikt/effektförhållandet blev över 0,16 kW/kg. Så, innan jag köpte den ringde jag till trafikpolisen i Stockholm för att höra hur det egentligen var med den där regeln.

Det lät ungefär så här:
-"Hej, blablabla, funderar på att köpa mc, 25 kW, väger för lite, blablabla, hur hårt tar ni på det?"
-"Hm. Det där kan jag inte på rak arm... jag måste se efter hur det är med det där. Skulle jag kunna ta ditt nummer och ringa upp när jag vet?"
-"Visst."
---

Någon timme senare ringer han.
-"Hejsan. Jo, jag har kollat upp det där. Jag hittade en tabell i en låda i ett skrivbord, där man kunde titta på effekt/vikt och se förhållandet.... men den tabellen har jag aldrig sett förut, utan den har bara legat i den där lådan. Det var knappt någon här som kände till den, fick fråga länge innan den dök upp."
-"Men hur illa är det om hojen väger för lite då?"
-"Ja, det vi brukar kolla upp, det är om den är på 25 kW, det känner de flesta till, men vi har inte den här tabellen med oss, och vi står inte och räknar på effekten."

Så, jag chansade - köpte hojen och körde. Första gången jag blev stoppad var andra säsongen (rutinkontroll, hade inte gjort något dumt), och då kollade de bara att jag hade körkort och om det var jag som ägde hojen. De tog inte fram några uppgifter om effekten...

Så, bara för att det gick så bra så köpte jag en RGV250 och körde den ostrypt hela andra (och sista) säsongen med 25 kW-begränsningen. Visserligen hade jag tänkt strypa hojen, men det fanns ingen godkänd strypsats då, så allsmäktige Mattias här på forumet (som för övrigt var den som sålde hojen) övertalade mig till att köpa och köra ändå, med en övertygande kommentar något i stil med : "Hur ofta har du blivit stoppad med Kawan? Hur ofta tror du du kommer bli stoppad med RGV:n?"

Så, jag tror det är rätt lungt. Har du otur stöter du på en riktigt nitisk trafikpolis som har koll på det där, men om du har gett fan i att ta bort strypningen och den verkligen är på 25 kW tror jag det ändå är ganska lätt att prata sig ur situationen...

Besiktning är ju skitsamma. De tar ju inte leg på den som kommer med hojen till besiktningen.

Okej, tack för svaren!

Däremot lär det väl bli problem vid uppkörningen? Kommer de inte vara väldigt noga där?

The_Riverman skrev:
Okej, tack för svaren!

Däremot lär det väl bli problem vid uppkörningen? Kommer de inte vara väldigt noga där?

Jo, där lär det nog inte fungera. Om det är några som har koll så är det vägverkets gubbar. Blir till att låna någon annan hoj att köra upp med då.

Kan även tänka mig att försäkringsbolaget kan krångla.
Dom letar efter allt som gör att dom kan slippa betala
ut en eventuell ersättning.

Ska man vara outlaw så behöver man inte j-vla körkort!
.. och ingen försäkring heller för den delen

:rock :rock :cool: :cool: :rock :rock

jag har varit på ett par uppkörningar med 25kw.. dock bara min egen 1 gång :)

Men har varit med om att dom har kollat kw/kg nån gång men inte alltid. de är nog 50/50 eller nått.. i alla fall här i karlstad

I värsta fall får du strypa den lite till och reg. besiktiga den om jag inte minns helt fel :confused:

Finns det inte ett oövervinnerligt problem med 660:n.. just 660 cc. Måste inte en mellanklassare vara 600 cc eller mindre??

En mellanklassare måste ju väga en viss vikt KTM bågen lär ju väga på tok för lite.

Marals76 skrev:
En mellanklassare måste ju väga en viss vikt KTM bågen lär ju väga på tok för lite.

Äh, det får väga vad den vill! Det är ju grejen med 0,16kW/kg som e haken!

Enkelt exempel är ju att om du har en hoj på 100kg får den bara ha 16kW (om det va ngn som inte fattade?)

Väger KTM:en 140kg enligt regestrerings beviset eller enligt uppgift från annat håll? Det är enbart vad där står i reg. bevis som spelar roll! :fakta

Jag har en fråga som rör sig i samma sak: Kan jag köra upp min lätta mc ostrypt? Har papper på att den är strypt.

cRoC skrev:
Jag har en fråga som rör sig i samma sak: Kan jag köra upp min lätta mc ostrypt? Har papper på att den är strypt.

Inga problem så länge det inte märks för mycket att den är ostrypt. Uppkörningskillen lär ju iaf inte provköra hojen.

Chris Husky skrev:
Väger KTM:en 140kg enligt regestrerings beviset eller enligt uppgift från annat håll? Det är enbart vad där står i reg. bevis som spelar roll! :fakta

Torrvikten är 131 kg och tanken rymmer 9 liter, så det blir väl ungefär 140 kg.
För att effekt/viktförhållandet ska komma under 0,16 kW/kg måste den väga 150 kg och det lär det inte stå att den gör i reg-beviset.

TheDude skrev:
I värsta fall får du strypa den lite till och reg. besiktiga den om jag inte minns helt fel :confused:

Att strypa ner den ännu mer går inte eftersom den är helfordonsgodkännd.

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back