Hur får man en enduro/cross hoj att bli laglig för allmän väg?

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Jag har kollat en del efter sådana motorcyklar och det verkar ju vara bra mycket mer klipp i dem än de motsvarande offroad hojarna som finns tillgängliga för tillfället. Min fråga är helt enkelt, går det att få dem godkända för allmän väg.

Ser fram emot svar då jag är väldigt nyfiken

/Julius
 
Flera enduromodeller går att köpa landsvägsreggade.
Titta på Ktm 525, Yamaha WR450 mfl.
 
Flera enduromodeller går att köpa landsvägsreggade.
Titta på Ktm 525, Yamaha WR450 mfl.

Tack för svaret! LIte fler frågor om någon orkar svara. Har sett på annonserna att de skriver använda i timmar istället för km, jag antar det är bantimmar de räknar då. Slits dessa motorer fortare än vanliga fyrtaktare. Då de verkar byta olja var 5h timme. Kolvar var 30h om jag inte mins fel. Hoppas inte detta gäller landsvägskörning.
 
Timmar = körtid. Vissa timräknare räknar när hjulet rullar och andra mäter på tändkabeln. Sen om det är transportsträcka, bakhjul, skog, crossbana eller så beror ju helt på vem som haft den. Angående tät service så beror det nog mest på att tävlingsfolk vill ha koll på grejorna och hellre servar för ofta än tvärtom. Att byta kolv på 30h på en hoj är onödligt om den inte körs idiothårt eller är vråltrimmad.

Hyfsat lugn landsvägskörning är skonsamt men börjar du t.ex. köra långa sträckor med konstant full gas sliter det hårt. Köp en välskött hoj, det tycker jag är mycket viktigare än om det gått bana eller gata.
 
Jag har fan letat överallt och har inte hittat nån.. :mad:

Jag vill oxå ha Yamaha.. :gnissla
Nu blir det lite smygannons här men jag har ett par hjul till WRn helt kompletta med nya däck och allt. Har några uppsättningar beggade race-däck också. Tänkte lägga ut dom på blocket imorn. Hör av dig om du är intresserad. ;)
 
Nu blir det lite smygannons här men jag har ett par hjul till WRn helt kompletta med nya däck och allt. Har några uppsättningar beggade race-däck också. Tänkte lägga ut dom på blocket imorn. Hör av dig om du är intresserad. ;)

Men jag behöver ju en hoj till hjulen oxå... :D
 
aldrig reggat om en hoj själv men kan tänka mig att vad som krävs är att fixa:

* blinkers
* tuta
* framljus
* bakljus
* skyltbelysning
och så klara av både ljud- och miljökrav (kan byte av enbart ljuddämpare/helsystem räcka eller krävs strypningar? (på en, låt säga, WR450)
(och så på med godkända däck såklart hehe)
(och få allt godkänd av VV/besiktningen)

men varför göra allt detta om du tänkt köra på allmäna vägar? eller du kanske har planer på tävlingar/bankörning? då kanske en enduro-reggad är något att satsa på istället (eller en tävlingshoj)



Men jag behöver ju en hoj till hjulen oxå... :D

man måste ju börja nånstans, och varför inte vid hjulen? :rolleyes:
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top