Hur får man det svarta svart igen?

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
RSV1000R
Har en röd/vit/svart r6, som nu mer är grådassig för den har väl blivit solblekt eller något(skitfult är det iaf) , jag har inte så stor koll eftersom jag bara har haft den i tre månader, men nu till frågan:

Hur gör man för att få det svart igen? :confused:

Finns det något medel man kan köpa som fixar detta lätt? :va

Svårt att ge tips utan att se hur illa det är. Bilder? Prova en ordentlig tvätt och sedan en noggrann vaxning. Är det riktigt illa så kanske lite polish före vaxet?

Om du menar matt och olackad plast så köp bumbershine, då blir det som nytt!
Är det lacken så hade jag köpt sonax polish, tycker det är kanon men är dock ingen expert...

På bilar brukar jag köra med värmepistol lite lätt på stötfångare som blivit gråa med åren. Går ju alltid att testa på en liten del som inte syns så bra först.

NSR_Martin skrev:
2457371 Om du menar matt och olackad plast så köp bumbershine, då blir det som nytt!
Är det lacken så hade jag köpt sonax polish, tycker det är kanon men är dock ingen expert...

Först å främst så är det plasten som går runt kåpglaset och ner mellan lysena, som är olackad, men också understa kåpan som är gråflammig

Bus-Bo skrev:
2457381 Först å främst så är det plasten som går runt kåpglaset och ner mellan lysena, som är olackad, men också understa kåpan som är gråflammig

Som sagt innan. Är det vanlig olackad plast är det bara att köpa nåt av de otaliga medel som finns för det. "Krämer" är oftast bättre än spray. Är det lackat och matt kör du med en polish/lackrengörare för att få bort oxiden.

NSR_Martin skrev:
2457371 Om du menar matt och olackad plast så köp bumbershine, då blir det som nytt!

Var hittar man detta bumbershine?

Tror han menar Bumpershine som använd på stötfångare till bilar.

www.biltema.se /kemi/fordon/fordonsvård/Plast-och gummivax 44,90kr

"Rengör, polerar och återställer svarta plast- och gummidetaljer till nyskick. Perfekt för stötfångare, lister, dörrspeglar, spoilers, däck etc. 500 ml"

Finns nog på bensinmackar, micro, mekonomen, osv.

Den jag har är en sprayburk, medlet i sig är inte färgat eller så, har sett det på shellmackar, men finns säkert på fler mackar... Va morsan som köpte den så...

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back