hur får loss en kärvande bromskolv?

petlo

---------
Gick med
23 Jun 2004
Hoj
zx10 -88
tja,

bromsservice...

håller på å fixar bromsarna fram på min zx-10 från -88. jag lyckats med tre tvingar och mycket pumpande att få tre av kolvarna att lossna, den fjärde vill bara upp till en viss höj sen vägrar den. puttar jag ner den igen kan jag återigen pumpa upp den till samma höjd. finns det något jägar-jägar-tips hur jag ska fixa det? jag behöver alltså få ut kolvarna helt för jag ska byta packningar!

hjälp!

/p

petlo skrev:
2079701 tja,

bromsservice...

håller på å fixar bromsarna fram på min zx-10 från -88. jag lyckats med tre tvingar och mycket pumpande att få tre av kolvarna att lossna, den fjärde vill bara upp till en viss höj sen vägrar den. puttar jag ner den igen kan jag återigen pumpa upp den till samma höjd. finns det något jägar-jägar-tips hur jag ska fixa det? jag behöver alltså få ut kolvarna helt för jag ska byta packningar!

hjälp!

/p
Provat med tyckluft? Obs var försiktig!

BMW R90s skrev:
2080216 Provat med tyckluft? Obs var försiktig!

Jag har provat tryckluft vid ett tillfälle. Kan intyga att kolven skjuter iväg som en projektil!
Ta en trasa emellan och ta det lugnt.

kebne skrev:
2080241 Jag har provat tryckluft vid ett tillfälle. Kan intyga att kolven skjuter iväg som en projektil!
Ta en trasa emellan och ta det lugnt.
Jag skulle nog linda in oket i många trasor innan jag kopplade på tryckluft, det är inte nådigt när det väl flyttar på sig. Vatten vore ju egentligen bättre att trycka med, men svårt att få upp det trycket. Modifiera en gammal garagedomkraft kanske? :)

Hoztic skrev:
2080259 Jag skulle nog linda in oket i många trasor innan jag kopplade på tryckluft, det är inte nådigt när det väl flyttar på sig. Vatten vore ju egentligen bättre att trycka med, men svårt att få upp det trycket. Modifiera en gammal garagedomkraft kanske? :)

Man kan spruta tryckluft mot hålet för luftningsnippeln ifrån ca 10 cm, då far inte grejjerna iväg så fruktansvärt.... Man behöver inte inte ansluta tryckluften via skruvförband och sen skicka på 10 bar på en gång...

Last edited:
har du testat att skicka in 5-56 innanför damasken? det brukar lösa rätt mycket. så brukade vi göra iaf med ok på bilar. fast om den går lätt tillbax och bara stannar vid ett ställe så e det nog bättre med dom andra förslagen.

carpelux skrev:
2080855 Koppla på en fettspruta och tryck ut kolven med den.
Här är helt klart rätt medicin :tummenupp
Fördelen med fett är att det inte rostar efteråt som det gör med vatten plus att en fettspruta bygger upp ett riktigt bra tryck.

//TwinSucker

broms ok

har själv bytt alla packningar och damskyd på min. ta ingen olja eller fett om du inte vill byta packningar och damskyd. ta bort luftnigsnipeln sätt en träbit imellan kolvarna så dom inte kan skuta ut helt när du trycksäter. du ska bara blåsa med tryckluftsmunstycke inget tät. men det låter onekligen som om kolven inte kommer vara rostfri/skadefri när du fått ut den.

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden