Hur får jag ut trasig oljeplugg?

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Färingsö
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
`Tjena!
Har köpt en Ktm 525a där den tidigare ägaren lyckats göra sönder oljepluggens gängor så man ej får ut skruven.
Hur skall jag få ut oljepluggen`?:va

Tacksam för svar, vill ut och köra med nya hojen!:)
 
Prova att ta den med en tång el. dyl. så att du kan dra samtidigt som du vrider.:tummenupp
 
När mina gängor på min magnetplugg var paj på min gamla KTM640, la jag hojen på sidan och knackade in en liten mejsel mellan skruven och blocket och på så sätt kunde jag sätta spänn på bulten samtidigt som jag skruvade ut den. Det gick till slut.
Sen var det i med en helicoil och sen gick det fin fint.

Kan du få ut pluggen nånting, eller spinner den direkt?
Lycka till.
 
När mina gängor på min magnetplugg var paj på min gamla KTM640, la jag hojen på sidan och knackade in en liten mejsel mellan skruven och blocket och på så sätt kunde jag sätta spänn på bulten samtidigt som jag skruvade ut den. Det gick till slut.
Sen var det i med en helicoil och sen gick det fin fint.

Kan du få ut pluggen nånting, eller spinner den direkt?
Lycka till.

Jag får ut pluggen ca 2-3mm sedan inget mer.
Har försökt att få spänn men utan något bra resultat.
Finns det inte en risk att man sabbar blocket när man skall ha spänn imot? Blocket är ju så mjukt :näsblod
 
Jag får ut pluggen ca 2-3mm sedan inget mer.
Har försökt att få spänn men utan något bra resultat.
Finns det inte en risk att man sabbar blocket när man skall ha spänn imot? Blocket är ju så mjukt :näsblod
Självklart gäller det ju att du ska ta i med måtta! Det får ju tex inte bli skador på blockets yta mot pluggen, då får du ju problem med tätningen.
 
Självklart gäller det ju att du ska ta i med måtta! Det får ju tex inte bli skador på blockets yta mot pluggen, då får du ju problem med tätningen.

Jo, nu har jag tagit i så mycket det går utan att något skall pajja, vad är nästa steg? Borra? :D
 
Vet du stigningen på pluggens gängor kan du göra så här:

1) Gör ett U där staplarna är ca 50 mm långa. I botten på U:et borrar du ett hål större än skruvdiametern och löder/svetsar på en mutter centrerat över hålet.

2) Skruva i en skruv i muttern och svetsa eller slaglöd skruven i pluggen.

3) Passa in så att U:ets staplar stöder mot motorblocket. Skruva ut skruven.

4) Du kan prova olika vridning på U:et för att hitta pluggens ursprungliga gänga, men det har egentligen ingen betydelse eftersom borret till Helicoilen är lika stor som pluggens ytterdiameter.
 
Tack för tipsen, har lite göra imorron alltså :P
Men när jag väl får ut skruven, bör jag klyva motorn när jag sätter in en Helicoil?, för att minimera riskerna att få skit i motorn?
 
Klyva motorn låter väl lite som owerkill :D

Men om du kan så håll den åt rätt håll, pluggen nedåt asså, så slipper du få in en massa spån i motorn...
Dra med fingret på insidan kanske för att få bort alla grader, utan att få dem i fingret förhoppningsvis!
Sen kan du ju skölja igenom den med lite olja innan du fyller på ny o sätter dit pluggen :)
 
Om du ändå tömt den på olja är de ju en liten sak att bort oljetråget... Då kan du ju jobba i lugnan ro med bulten utan att riskera spån i oljan. :)
 
Jo ja vet inte hur det ser ut på den modellen..
Så äre lätt o ta bort så är ju det smidigast och smartast :)
 
Ah, fan. My bad, jag lyckades missade det. Då skulle jag inte klyva utan bara vara försiktig och sen skölja genom en laddning olja.
 
Nu har man fan gjort allt man har kunnat för att få ut pluggen! :mad:
Pluggen kommer ut ca 2-3mm sedan snurrar den bara runt vad man än gör.
Någon som har något mer tips innan jag klyver motorn för att kunna få bort bulten?
 
Vilken plugg är det? Järnpluggen utan magnet på? Om det är den så är det oljekanal direkt där den sitter, går upp till ena pumpen och där vill du inte få in flis.
 

Bifogat

  • olja.jpg
    olja.jpg
    42.7 KB · Visningar: 163
Tyvärr så är det nog inte stålskruvens gängor som är paj utan gängorna i motorblocket som är gjort i aluminiumlegering. Även om du får bort pluggen så måste du troligtvis fixa dom andra gängorna.
 
Jag har ju iofs lite otur med mina motorer, men jag skulle klyvit den oavsett.

Känns som en betydligt enklare grej på 4t cross en på helkåpad radfyra.

Framför allt kan du vara 100% säker på att allt spån är borta. När du väl ser mängden spån i motorn samt hur små oljekanalerna är kommer det kännas bra att du klyvit den.
 
Nu ere fixat :) Blev knappt något spån alls!
Satte dit en helicoil efter, blev kanon.

Tack för hjälpen, imorron monteras motorn i hojen så man kan ut och köra igen.
 
Jag har ju iofs lite otur med mina motorer, men jag skulle klyvit den oavsett.

Känns som en betydligt enklare grej på 4t cross en på helkåpad radfyra.

Framför allt kan du vara 100% säker på att allt spån är borta. När du väl ser mängden spån i motorn samt hur små oljekanalerna är kommer det kännas bra att du klyvit den.

Rätta mig om jag har fel men är det inte så att oljepumpen tar olja ur tråget och skickar den vidare till filtret innan oljan smörjer motorn och går in i alla kylkanaler. Det borde innebära att spånen borde fastna i filtret eller oljepumpen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top