Hur får jag tyst på mitt Micron slipon?

fallinator

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
r1-08 race || r1-07 race || KTM RC8R -SÅLD || cbr1000rr -07 - SÅLD || TL1000R -99 -SÅLD || kawasaki zxr -89 -SÅLD
Ja kort och gott jag har ett Micron-slipon som inte gick igenom buller testet på besiktningen.
Hur får jag enklast och billigast igenom detta på ombesiktningen?
Fått förslag på dämparinsats, men hittar ingen specifik sådan för micron.
Någon som haft liknande problem och har en fungerande å beprövad metod för att lyckas? :tuttar

Kan tillägga att dbmätaren svajade mellan 106-107db på 6000varv:gnissla
Kan även tillägga att jag är händig som en 2åring och har samma storlek på spargrisen som en sådan!
 
Last edited:
Finns universla insatser finns hoss varenda mc butik och det är bara att skruva dit och et klarar en ett åring.

Lycka till
 
Kollade dom ljudet med DB mätare?
Jag gjorde registreringsbesiktning (25kw) och kontrollbesiktning i fredags på vår ZX6R med Mig kolfiberslipon. Det enda dom gjorde var att rulla ut den, starta och smågasade lite:va Ingen DB mätare:)
Hade man tur kanske:gnissla
 
Kollade dom ljudet med DB mätare?
Jag gjorde registreringsbesiktning (25kw) och kontrollbesiktning i fredags på vår ZX6R med Mig kolfiberslipon. Det enda dom gjorde var att rulla ut den, starta och smågasade lite:va Ingen DB mätare:)
Hade man tur kanske:gnissla


Jag var också rädd att de skulle mäta DB nivån när jag besiktiga den, men inte alls. Däremot berömde de ljudet. haha :D
Kanske man hade tur då!
 
Varför var jag tvungen å få en tråkmåns som skulle stå å byta batterier å fippla med en db mätare i 10min bara för att han hade tid över innan lunchrasten :brinnerup
 
Alla på Bilprovningen är inte Puckon, MEN även om det är ett pucko som besiktar mc-n, så kan dom lätt avgöra med öronen om det är mellan 98db och 104db
Är då detta pucko tveksam på om det är däremellan så tar dom fram db-mätaren och mäter.

Mats
 
Jag gjorde det riktigt simpelt förra besiktningen.

Slangklämma runt slutpipan, ståltråd som sil/filter över själva utblåset som hölls på plats av nämnda klämma. 2 bollar svinto på insidan. Blev tyst som en strypt eu moppe.

Att tänka på, peta i bollarna på parkeringen då du kommer dit, finns risk att de smälter/brinner upp på vägen dit om det är en bit att köra. Och så klart, spänn slangklämman ordentligt så inte besiktningsmannen kan skjuta ut dämpningen med gaspådrag.

Kostnad, nästan gratis

Svårighetsgrad, busenkelt
 
Jag gjorde det riktigt simpelt förra besiktningen.

Slangklämma runt slutpipan, ståltråd som sil/filter över själva utblåset som hölls på plats av nämnda klämma. 2 bollar svinto på insidan. Blev tyst som en strypt eu moppe.

Att tänka på, peta i bollarna på parkeringen då du kommer dit, finns risk att de smälter/brinner upp på vägen dit om det är en bit att köra. Och så klart, spänn slangklämman ordentligt så inte besiktningsmannen kan skjuta ut dämpningen med gaspådrag.

Kostnad, nästan gratis

Svårighetsgrad, busenkelt

Lät bra det där, men vad säger besiktningsmannen om han ser den "fina" konstruktionen? Min var nämligen där å pillade med ngn pinne först:va
 
svinto funkar fint. men hatar besiktningfolk. vissa klagar för att de dönar fast man har orginaldämparen medans vissa tycker de låter för lite med slipon.
 
Well, kan inte svara för hur alla besiktningsmän agerar men i mitt fall gav han beröm för kreativitet.

Det står väl någonstans att det måste vara en permanent lösning, vilket kan ifrågasättas. Men kan de inte gasa loss den eller rycka bort med lagom mycket våld så är chanserna stora att det går igenom. Att alla vet hur länge det kommer att sitta kvar efteråt är en annan femma.

Som sagt, jag har sparat mitt filter/slangklämma, o kommer använda det igen vid nästa besiktning. Och efter att ha ögnat igenom tråden så finns det flera som föreslagit liknande lösningar. Så statistiskt sett är chanserna goda att du klarar det, kostnaderna är marginella, och svårighetsgraden väldigt låg.

Du kan ge dig på o byta pipan, om du har orginal kvar, jag orkade inte göra det, men har den liggande som plan B.
 
Akrapovic har en db-killer passar direkt i Micron. Åas vet jag inte om det är samma diameter på alla Micronburkar men på min gamla GSX-R 750 -96:a med Micronburk passade den iaf rakt av. Rostfri insexskruv följer med db-killern.

Kanske är hjärnspöke men jag upplever lite bättre drag på mellanregistret med db-killern i. :tummenupp Sången är iofs skönare utan :D
 
Last edited:
Jag provade att åka till besiktningen för några år sedan med stålull & stålnät runt utblåset. Dom blev skit gnälliga och menade att det inte var permanent så fick ta bort det.Sen tog dom ut mätaren och den klarade sig med 0,5db.
 
Du har inte ngn i närheten som kan låna ut orginal blåset till hojjen då?
Låna, byt, besiktiga, byt. Klart. :-)
Annars är det väl db-Killer av ngt slag som tidigare sagts.
//T
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top