Hur får jag mina stövlar vita igen?

Flipboat

AlphabeastMC.com
Gick med
28 Aug 2008
Hoj
R6
Jag har ett par vita Sidi Lei, och ena skon har fått olja på sig. Från läckande motorkåpa.
Jag har provat allt möjligt, tex k-sprit, men inte färgat lädret ännu dock.

Nu är det inte en liten fläck vi talar om utan hela skon är lite brun/svart från en fin jämn dusch av olja.

Vet ni vad som kan fungera?

testa lite försiktigt med fotogen det löser det mesta men inte färgen förhoppningsvis

Kallavfettning, lacknafta, fotogen, 5-56 allt det löser olja. Du kan tom. Ta lite vax på en trasa och gnugga med, när du fått bort oljan. Tar du sen en svamp med grov yta och lite Yes och gnugga ordentligt. Eller svinto och mycket vatten så repar det inte så hårt (trot eller ej). Avsluta med att smörja in dom igen med fett. Det har jag gjort med mina och dom blev som nya

Jag har vit skokräm/puts till vita skodon (blir som en vit målarfärg ungefär), finns att köpa på tex på "Din Sko" (ex märke: Boston) Fräschar upp rätt bra faktiskt :)

Tack för alla svar!
I helgen skall jag testa med fotogen och sedan följa tikkis råd.
Hoppas att det fungarar ;)

Tack för alla svar!
I helgen skall jag testa med fotogen och sedan följa tikkis råd.
Hoppas att det fungarar ;)

Kolla med Nikita, vi har nått medel på jobbet som kanske kan göra jobbet :) Annars vet säkert chefen nån bra lösning på det hela!

Lycka till!

Matolja brukar binda olja ganska fint, sen tvättar man bort det hela med lite diskmedel o vatten. Men det där ser väldigt ingrott ut iofs...

Efter några timmars putsande så ser skon ut så här! :mad:

IMG_1313.jpg

Jag använde lacknafta och T-röd, tyckte att det senaste fungerade bättre på plasten.
Tror nog att skon är körd, så det får bli till att färga skinnet vitt istället...

Ser vitare ut på bild, men när högerskon står bredvid så ser man skillnaden tydligt.

Efter några timmars putsande så ser skon ut så här! :mad:

View attachment 317210

Jag använde lacknafta och T-röd, tyckte att det senaste fungerade bättre på plasten.
Tror nog att skon är körd, så det får bli till att färga skinnet vitt istället...

Ser vitare ut på bild, men när högerskon står bredvid så ser man skillnaden tydligt.

määh du har ju inte använt nått som löser oljan nu har du bara tryckt ner den i alla håligheter och springor, prova med fotogen bromsrengöring eller diesel :tummenupp

määh du har ju inte använt nått som löser oljan nu har du bara tryckt ner den i alla håligheter och springor, prova med fotogen bromsrengöring eller diesel :tummenupp

Lacknafta löser. Har det gått ner i porerna och färgat skinnet så är det jävligt svårt att få bort. Testa en gång med svinto, se till att det löddrar ordentligt. Annars är det nog bara vit skokräm som gäller. Eller så låter du det vara, nu ser det coolt ut:tummenupp

Det ska synas att grejerna är använda. Annars så ser man bara ut som en posör med färsk lapp som just har belastat VISA-kortet på närmaste mc-affär. :fakta

Jag har använt Jif rengöringskräm på det mesta, och har aldrig blivit besviken. Har dock aldrig provat på oljefläckade mcstövlar så där kanske jif möter sin överman, värt ett försök kanske?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT