Hur får jag loss en sån här nit/bult?

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Jag ska ta av en kåpa bak på hojen för att komma åt kabeln till skyltlampan. Problemet är att kåpan sitter fast med små nitar/bultar av plast. Jag kan inte för mitt liv lista ut hur man får loss dom.

De är lite drygt en centimeter i diameter och har en stav genom sig som låser fast kåpan. Nån som kan guida mig?

Tack på förhand!

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    43.4 KB · Visningar: 99
  • 2.jpg
    2.jpg
    49.7 KB · Visningar: 91
  • 3.jpg
    3.jpg
    57.3 KB · Visningar: 66
Tryck ut pinnen i mitten så går dom att ta loss

Jag tror snarare att du ska trycka ut mittenpinnen bakifrån och framåt sas.
Den modellen funkar så att man (vid montering) trycker dit den stora ringen och sen när man trycker i pinnen i mitten så expanderar den yttre delen och dte fastnar.

Trycka in staven i mitten samtidigt som jag försöker dra ut hela "hatten" med naglarna?

Ska försöka! Återkommer strax.

Yes, tryck bakifrån, samma som på firebläjd. En del är hopplösa att komma åt.

Nu vet jag inte vilket altrnativ som var det rätta. Men förfan skall ni svara på tekniska frågor så se till att veta hur det skall göras:mad: :mad: :mad: :mad: :mad: Nu var det inte så kinkigt men fel råd kan kosta multum, tror gör man i kyrkan.... Läs trådreglerna.

Last edited:
Men vaf.. :mad:
Problemet är löst o folk fortsätter skriva hur han ska göra!??:va

Last edited:
tryck in mitten på bulten några mm som tidigare sagt, blev själv varse om det igår när jag plockade bort lite kåpor, försökte trycka ut dom från insidan o det är jobbigt som fan o jag hade sönder en massa pluggar, hmm när jag kom till den sista så kom jag på det rätta sättet.. vilket fucko man är! men man lär så länge man lever!

Hallå... detta är inte en popnit utan en öppningsbar plastnit. Det finns olika utföranden tydligen. På Blejden ska man pilla ut låspinnen bakifrån men det finns andra varianter åxå har man fått höra. Man måste kålla så man gör rätt annars kan det bli dyrt tydligen. Men man kan konstatera att det inte är värt att borra i alla fall.

Jo jag är bekant med nit-typen.

Ett litet tips för modellen med centrumpinne man trycker igenom är att sätta tuggummi/kitt/annat klibbigt ämne på en glasspinne eller någon som man kommer åt baksidan med, så fasnar stiftet i kletet och man slipper letaa igenom skrymslen och vrår efter det lilla jävla stiftet när man ska återmontera "plastniten"

Hallå... detta är inte en popnit utan en öppningsbar plastnit. Det finns olika utföranden tydligen. På Blejden ska man pilla ut låspinnen bakifrån men det finns andra varianter åxå har man fått höra. Man måste kålla så man gör rätt annars kan det bli dyrt tydligen. Men man kan konstatera att det inte är värt att borra i alla fall.

Nu har jag inte läst hela tråden......men har du provat att borra

:rofl :rofl :rofl :rofl

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP