Hur får jag in luft i hojen???

jonas47

F Racing
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
:(
Då jag råkade kapa Luftintags muffarna fram på hojen så hände något märkligt. När jag kommer upp i ca 160 -170 km/h så är just som att man får soppa torsk en snabbis o det går inte att köra och måste sakta ner. Jag misstänker då att det är för att det inte blir något tryck i luftburken. Frågan är då hur ska jag få in mer luft i burken ???????????????? utan att behöva köpa nya muffar. Hojen är en zx6r - 00

Snälla hjälp någon :Bugar

Max laglig hastighet är ju 110, så du klarar dig galant! :hihi :hihi

Nä, men allvarligt, kan du inte förlänga dem eller nåt? Har du inte kåpan kvar? Streetfighter?

Rolig rubrik och fenomen :lol

samma hastighet som vägskyltarna hjälper :)

någon har säkert ett bra tips på vad göra åt det

Frazze skrev:
2215865 Max laglig hastighet är ju 110, så du klarar dig galant! :hihi :hihi

Nä, men allvarligt, kan du inte förlänga dem eller nåt? Har du inte kåpan kvar? Streetfighter?

Japp Streetfighter :yoparty

Sitter det inte såna där skumma resonatorburkar på den där från början? Isf kan felet ligga i att dom saknas

Bara nyfiken på hur man "råkar" kapa luftintagsmuffarna.

Aha nu har jag också läst tråden. Never mind.

Last edited:
Ja jag vet att på 98:an sitter det en burk på varje rör längst fram bakom kåpan. Det står resonator på dom. Det har med konstiga frekvenser i insugsluften att göra som ska ställa om förgasarna med hjälp av vacuum och prylar. Hajar inte själv hur det i praktiken funkar det får du fråga en professor om.

GixxerJensa skrev:
2215944 Ja jag vet att på 98:an sitter det en burk på varje rör längst fram bakom kåpan. Det står resonator på dom. Det har med konstiga frekvenser i insugsluften att göra som ska ställa om förgasarna med hjälp av vacuum och prylar. Hajar inte själv hur det i praktiken funkar det får du fråga en professor om.

nopp satt inte några sådana på min.

Låter konstigt, tog bort "insugen" på min gamla TL1000, vart ingen nämnvärd skillnad alls!

Hade inte dom gamla kwakarna ett litet rör i luftintagen som gjorde att dom gick skitskummt när dom plockades bort :va

Har för mig att man var tvungen att lura systemet för att tro att dom var kvar...

Tidiga ramair intagen alltså

.../Yoshi

jonas47 skrev:
2215840 Då jag råkade kapa Luftintags muffarna fram på hojen så hände något märkligt. När jag kommer upp i ca 160 -170 km/h så är just som att man får soppa torsk en snabbis o det går inte att köra och måste sakta ner. Jag misstänker då att det är för att det inte blir något tryck i luftburken. Frågan är då hur ska jag få in mer luft i burken ???????????????? utan att behöva köpa nya muffar. Hojen är en zx6r - 00

Snälla hjälp någon :Bugar

Kan det inte vara så enkelt så att flottörhusen inte fylls på tillräckligt snabbt i dom hastigheterna? Har du förgasare föresten? Jag hade själv det problemet och det löste sig när jag hittade vecket på soppaslangen. Om du har byggt om den till streetfighter så har du kanske lyft på tanken och sen klämt/veckat slangen vid återmontering. Luften bör räckatill även om du tar bort "luffarturbon".

Det finns hopers skrivet om samma problem när man gör samma sak med ZX9'an. Dvs det är trycksättningen av flottörhusen som spökar. Sök och läs.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back