Hur får ja den att varva mer?

Mobne

Ny medlem
Gick med
10 May 2005
Hoj
Yamaha R1
Ja har en 14e (m1) som ja vill ska varva ur mer.
Dom vätskekylda hojarna varvar ju minst de dubbla men de beror ju knappast på att dom är vätskekylda. Vad är de som begränsar varvtalet från att öka?

Vad ska man göra för att få den att övervarva? spelar ingen roll om den slits snabbare.

mer luft (med tillhörande bensin).

- ta bort luftfiltret/ljuddämpning
- större förgasare
- porta insuget

betvivlar storligen att det skulle finnas övervarvningsskydd

Last edited:
Nej ja tror inte heller att de finns nån form av varvstopp. Men nått hindrar motorn mekaniskt från att varva ur mer.

Vill veta vad de är som begränsar. Men med en större förgasare i motorsågsmodell så ska den altså varva mer?

På västeråsminimoto.se säljer dom walbro 16mm motorsågsförgasare med alla tillbehör som skall testsas.

Ökar de varven om man byter till carbon reeds?

Andningen är bland det viktigaste, bra luftfilter (alt stor luftburk) och en RIKTIGT bra trim krök... Kröken är den enskillt viktigaste detaljen på en 2-taktare. Skulle tippa på att något högre komp skulle sitta som en fläskläpp också. Efter det blir det massa portning och krams som är drygt och kostar pengar.!! Kan du försaka bottenvrid (det lilla som finns) kan du ta upp Avgasporten en aning, det ökar varv egenskaperna ganska rejält...

Nån som har detaljerade beskrivningar på hur man portar avgasporten på bästa sätt?
Tipps på trimkrökar till 14e? Hjälper de nått att kapa 3cm och förlänga 5 på originalkammaren? Har förlängt min kammare med 5cm men inte kapat nått än, gasen tog slut i svetsen hehe :D

Kolla på avgassidan (med kröken och toppen borta) hur det ser ut, vart finns det möjlighet att ta upp (upp, ner, höger/vänster).!!

Det är inte alls så svårt som man kan tro.!! Använd bra slipstifft (inte keramiska, utan riktiga i "stål"). Sen är det bara att ta det försiktigt, lätt som en plätt.!!

Dom flesta seriösa som säljer minimoto har någon form av effektkrök, alla är bättre än original (får man hoppas)...

En planing av toppen bör du också göra för att få lite mer spetts och aggresivitet i maskinen (säg, mellan tummen o pekfingret ca:2mm).

Personligen hade jag inte lagt tid på att modda originalkröken (men jag har heller ingen som hellst kunskap om krökar).!!

Have a good race.!!

En planing av toppen bör du också göra för att få lite mer spetts och aggresivitet i maskinen (säg, mellan tummen o pekfingret ca:2mm).

Have a good race.!![/QUOTE]

Högre komp ger inte så mycket mer effekt på toppvarv. Mest i mellanregistret.
Och 2mm är tok inåthelvet för mycket. 3-4/10mm kan vara rimligt.

Avgasrörets totala längd ska kortas för mera varvtal. Hur mycket du än portar så är det avgasröret som begränsar varvtalet. Man kan säga att det är ett inbyggt varvtalsskydd. Kolla om det går att få dit ett från en vattenkyld motor.

Högre komp ger inte så mycket mer effekt på toppvarv. Mest i mellanregistret.
Och 2mm är tok inåthelvet för mycket. 3-4/10mm kan vara rimligt.

Avgasrörets totala längd ska kortas för mera varvtal. Hur mycket du än portar så är det avgasröret som begränsar varvtalet. Man kan säga att det är ett inbyggt varvtalsskydd. Kolla om det går att få dit ett från en vattenkyld motor.[/QUOTE]

Allright (mellan tummen o pekfingret var det med planingen, har ju inte motorn framför mig) :(

Men visst, som sagt innan, enskillt viktigaste detaljen på en 2-taktare är kröken.!! ((men, portningen på avgassidan är i regel anpassad för visst varv och viss effekt... Den erfarenheten jag har av 2-taktare är just den jag redogjort för, portning hjälper i 9 fall av 10))

Mer varv kommer också att ställa högre krav på luft/bränsle blandningen.!! Håll koll på det så den slipper nypa...

2-stroke power makes the world turn.!!

det är nått som är konstigt, ja har nu:
49cc bbkit
walbro 603 förgasarkit
rocketkey
sportfilter
6 kuggars framdrev
Moddad pipa, dock bara förlängd kammare med 5cm

Min gör 43km/h, får den inte att gå bättre. Har testat ställa in förgasaren i ca 1 timme och 43 är de ja toppat som mest.

Trodde den skulle gå som ett as när ja monterade förgasaren, men den går ju knappt bättre. Kan de verkligen skilja så mycket på inställningarna? Menar har ju testat en hel del.

korta avgas pipan. grejen med avgasröret på en 2-taktare e att avgaserna ska studsa tibaka in i cylindern igen kan man säga. alltså 'kammaren' ska vara sånära utblåset som möjligt sen får man labborera sig fram till det bästa för just sin motor. (längden på kammaren avstånd till kammaren och största diametern på kammaren osv.) att bara förlänga kammaren kan betyda att hojen går mycke sämre

Mobne skrev:
det är nått som är konstigt, ja har nu:
49cc bbkit
walbro 603 förgasarkit
rocketkey
sportfilter
6 kuggars framdrev
Moddad pipa, dock bara förlängd kammare med 5cm

Min gör 43km/h, får den inte att gå bättre. Har testat ställa in förgasaren i ca 1 timme och 43 är de ja toppat som mest.

Trodde den skulle gå som ett as när ja monterade förgasaren, men den går ju knappt bättre. Kan de verkligen skilja så mycket på inställningarna? Menar har ju testat en hel del.

Det klingade inte några klockor när du skrev 6 kuggars framdrev?? :) Vill du ha den snabbare så måste du byta upp dig tll åtminstone ett 7 kuggars annars så varvar det bara utan att du kommer någonstans.

Jag provade 6 kuggars på min och det var helt lönlöst. Den varvade ut direkt och gick inte speciellt fort. Jag fick gå tillbaka till mitt 8 kuggars i väntan på mitt 7 kuggars.

Har du styrkan och vill ha hastigheten så dreva upp. :tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...