Hur få ut lager - kopplingskåpa?

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Hur ska jag få ut lagret vid pilen. Går endast att få ur lagret uppåt (mot det andra hålet).
Jag har väldigt begränsat med utrymme under hålet, så får inte in någon skruvmejsel eller så att försöka slå ut det med den vägen. Lagret har rasat och endast inre rullbanan finns kvar (med liten kant).

Bifogat

• untitled.JPG
    untitled.JPG
    18.2 KB · Visningar: 94
Last edited:
Har du inget verktyg som passar så ta en m6-skruv med planbricka som passar mot lagret och trä in den underifrån.
Mutter på ovansidan och skruva.
Kan funka.

Har du inget verktyg som passar så ta en m6-skruv med planbricka som passar mot lagret och trä in den underifrån.
Mutter på ovansidan och skruva.
Kan funka.

Problemet är att lagrets innerdiameter (det som finns kvar av lagret) har samma diameter som det undre hålet. Men annars en bra ide!

finns lagret i nedre hålet??

Ja. Där pilen visar. 16mm som nedåt övergår till ca 14 mm (och stoppar lagret från att pressas ut den vägen).

Last edited:
Problemet är att lagrets innerdiameter (det som finns kvar av lagret) har samma diameter som det undre hålet. Men annars en bra ide!

Aha, hur ser lagret ut på ovansidan, har det en krage)
Man kanske kan migga fast en gängstång i bussningen och sen bara winscha upp den?

Last edited:
Om det är ett ömtåligt nållager, kanske du kan banka sönder yttre lagerkorgen uppifrån, och på det sättet få loss lagret?

untitled.JPG

Aha, hur ser lagret ut på ovansidan, har det en krage)
Man kanske kan migga fast en gängstång i bussningen och sen bara winscha upp den?

Har en liten krage. Dock har tomten som tallat här tidigare förstört halva.
Har tyvärr inte tillgång till svets. Hade nog tvekat ändå, alugodset runt lagret är rätt tunt.

Om det är ett ömtåligt nållager, kanske du kan banka sönder yttre lagerkorgen uppifrån, och på det sättet få loss lagret?

Stämmer att det är ett nållager. Ska försöka med lite våld.

Hur pass välhärdad är lagerkorgen? Någon idé att försöka borra i den?

Inget att som donet kan ligga emot tyvärr.

Last edited:
e de ett vanlig nållager?Jag har lyckats ta i sönder ett som använt 600 mil genom att tappa en cylinder 5 cm ovanför de
så dom är nog rätt sköra!

Är ingen expert men... Kanske kan prova en slangklämma "skruv"mejsel? Den har ju böjbart skaft.

Finns det utrymme för att köra ner en M16 gängtapp i lagrets ytterring? I så fall borde du kunna använda den för att dra ut lagret. Inte det smidigaste kanske men skulle kunna funka. Dra inte ner den för djupt bara för då expanderar lagret och så sitter det ännu jävligare...

Finns det utrymme för att köra ner en M16 gängtapp i lagrets ytterring? I så fall borde du kunna använda den för att dra ut lagret. Inte det smidigaste kanske men skulle kunna funka. Dra inte ner den för djupt bara för då expanderar lagret och så sitter det ännu jävligare...

Det finns det utrymme till, men har varken grispitt eller gängtapp i de dimensionerna tyvärr.

e de ett vanlig nållager?Jag har lyckats ta i sönder ett som använt 600 mil genom att tappa en cylinder 5 cm ovanför de
så dom är nog rätt sköra!

Jo, lösa är de nog inga problem att ha sönder, men detta lilla sattyg sitter monterat, fördelar krafterna på det omgivande godset.

Senaste budet är att borra ett litet hål i godset och genom hålet försöka banka lagerskålen ur form. Dock så måste jag ta bort den ligga bit av kragen som återstår så den inte bildar någon extra stabilitet.

Last edited:
Det finns det utrymme till, men har varken grispitt eller gängtapp i de dimensionerna tyvärr.

Jo, lösa är de nog inga problem att ha sönder, men detta lilla sattyg sitter monterat, fördelar krafterna på det omgivande godset.

Senaste budet är att borra ett litet hål i godset och genom hålet försöka banka lagerskålen ur form. Dock så måste jag ta bort den ligga bit av kragen som återstår så den inte bildar någon extra stabilitet.

du kan inte ta lite tuggummi/lim på ett snöre o dra ? :tungan

ne men de sitter förjävla hårt eller?

Har du provat med värme? Alu expanderar ju mer än stål vid uppvärmning, så med lite tur kanske det räcker för att lossa lagerbanan.
Börja försiktigt med värmepistol. Räcker inte det, så gå på med gasbrännaren :tummenupp

Ett annat sätt är ju att medelst dremel och slipstift inifrån skära en skåra i lagret, och sen bara peta ut den U-formade resten.

Den ligger kloss emot i underkant oxå förstås?

Ett annat sätt är ju att medelst dremel och slipstift inifrån skära en skåra i lagret, och sen bara peta ut den U-formade resten.

Inventerade bland mina dremelverktyg och hittade bara de mjuka sandstensstiften eller minirondeller som var väldigt för stora för att få plats (de som går sönder bara man tittar på dem, orkade inte riktigt slipa ner dem för att få dem att passa).

Den ligger kloss emot i underkant oxå förstås?

Självklart. Vid närmare inspektion visade det sig tom att nedre hålet är mindre än lagrets minsta punkt.

Har du provat med värme? Alu expanderar ju mer än stål vid uppvärmning, så med lite tur kanske det räcker för att lossa lagerbanan.
Börja försiktigt med värmepistol. Räcker inte det, så gå på med gasbrännaren :tummenupp

Funderade lite på det. Dock är min tillgängliga värmekälla en lödkolv så vi får se.

du kan inte ta lite tuggummi/lim på ett snöre o dra ? :tungan

ne men de sitter förjävla hårt eller?

Mina mest framgångsrika försök har varit att tjata upp den. Den var nästan uppe, sedan ångrade den sig och kila fast sig än värre.

Last edited:
När jag bytte lagret i kopplingskåpan använde jag mig av en dremel+ smalt slipstift, gasol brännare, hammare samt en liten skruv mejsel...
Jag skar alltså sönder lagret och plockade ut det i små bitar.

Ett annat sätt är att skruva ner en gängstång sedan försöka få ut den med en glidhammare :tummenupp

Det är inte lätt men det går :)

Som sagt lite grillning med migsvetsen brukar få lagerbanorna att krympa sedan har man ju en knöl att knacka imot

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman