Hur få NOD32 att sluta kapa skickade filer via MSN?

• Thread starter Thread starter Zee
  • Start date Start date

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Ja, som rubriken lyder. Använder anti-virus-programmet NOD32 från ESET och den sätter alla filer som skickas via t.ex. MSN i karantän direkct. Störigt som fan. Har fipplat runt i inställningarna med hittar inget vettigt.

Någon som vet?

NOD32 har för övrigt inte hittat ett enda virus sen jag började köra det, fastän jag uppdatera automagiskt (var 3:e dag typiskt). Har kört det 3-4 månader.

Under "AMON" kan du ställa in bibliotek som inte ska avlusas av NOD32. Kika sen lite på IMON->Misc-Scanner-Setup.

andersbrink skrev:
2651581 Under "AMON" kan du ställa in bibliotek som inte ska avlusas av NOD32.

Tack! Hur lyckades jag missa det? :)

Är Nod32 ett vettigt antivirus progg då? I min threat-log finns ingenting, dvs den har inte plockat ett enda virus eller intrångsförsök..

NOD32 är väldigt resurssnålt (stora delar skrivet i assembler) och räknas som ett av de bästa. Det är resurssnålast alla moderna AntiVirus-program. Jag kör det. Virus? Så länge man undviker Outlook och Internet Explorer är man rätt säker, även utan antivirus installerat. Det enda virus nån försökt prånglat på mig vad för ca 2 år sedan då det kom in mail med virus-attachments men det upphörde efter ca 2 månader. Smittad har jag varit en enda gång, 1990... med boot viruset Stoned.

andersbrink skrev:
2653716 Smittad har jag varit en enda gång, 1990... med boot viruset Stoned.

Smittad? Well har varit på SÖS ett par gånger men det har alltid varit cleant..:D

Skämt åsido så har jag och ett par polare till blivit utsatta för ett java.class virus som installerar sig i :
C:\Documents and settings\Ägaren\.jpi_cache

Det personifierar sig i att ge fan att öppna någon som helst inloggningssida, typ Handelsbaken MSN m.fl, jävligt irriterande och anti-virus progget märker aldrig det...

Nu vet jag var jag skall leta och kan fimpa det lätt men ändå..
jävligt irriterande

andersbrink skrev:
2653716 NOD32 är väldigt resurssnålt (stora delar skrivet i assembler) och räknas som ett av de bästa. Det är resurssnålast alla moderna AntiVirus-program. Jag kör det. Virus? Så länge man undviker Outlook och Internet Explorer är man rätt säker, även utan antivirus installerat.

Ok, låter bra. Assembler? Skriver folk fortfarande i assembler? Sånt fixar ju kompilatorerna (om ändock suboptimalt). Kewlt iaf. Påminner om assemblerhackandet man gjorde i plugget för 68000HC11 (Texas Instr.?). Det var grejer det! :hihi

Jag kör varken IE eller Outlook på hemmadatorn så det kanske förklarar de få intrångsförsöken/virusen.

Ang. virus:
Kommer ihåg när jag körde min gamla 200 MHz-burk (1997-2000) när jag var student, körde aldrig virusprog förrens efter 2-3 år. Då hittade antiviruset 211 virus kommer jag ihåg. Den satte berörda filer i karantän och så funkade inte datorn längre. Ironiskt va? :D

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg