Hur få man med sig allting, när man ska ut och köra

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Jag försöker att ta med mig så lite grejer som möjligt när jag är ute och kör, men vissa saker måste jag ha med mig. Nyckelknippan, Bilnyckel (stor klump) hojen står inklämd mellan bilen och väggen, så jag måste flytta blilen varje gång jag ska ta fram eller ställa tillbaks hojen. Ciggaretter, plånbok samt insulinspruta. Min nuvarande hoj har noll utrymme under sadeln. Mitt skinnställ är så tight så det gör riktigt ont när jag drar igen dragkedjan, nycklarna pressas hårt mot bröstet.
Jag vill helst inte ha ryggsäck eller liknande, för känner jag mig själv så kommer jag att glömma den vid först stopp jag gör.
Är det någon som bra tips?

Jag brukar ha en liten tankväska som är praktisk, får ner en hel del men lite mildare våld. Och att ha nycklar pressat mot bröstet kan göra riktigt ont om det vill sig illa.

lägg allt i en påse och tejpa fast på magen?

Låt bli att ta med dig alla nycklar du äger.
sluta röka
lämna plånboken hemma, ta med körkort och konto kort

Magväska. Det är nog det mest praktiska alternativet. För att kränga av sig överdelen på stället, helt eller delat, behöver man inte knäppa av sig den.

Annars tankväska. Men den riskeras ju att glömmas i högre grad litet här och där om man är en slarver... :)

Tjöp en midjeväska/ magväska och ha den tvärt om mot vad de tyska turisterna har. Dvs, på ryggen istället för på magen. Fungerar perfa och du märker inte av den! Syns knappt heller.

Midjeväska ligger nog bäst till. Den på kriega så ut att funka. Helst skulle jag vilja som en mini midjeväska fast man sätter fast den på armen typ, tyvär har jag aldrig sett någon sån. Känner jag mig själv så kommer jag garanterat glömma midjeväskan på muggen eller liknande om jag är tvungen att ta av den. Jag är sjukt tankspridd

Skaffa en liten midjeväska, där borde du få plats med de sakerna du tog upp. Själv kör jag med ett löst kreditkort, korkort och lös garagenyckel samt några mindre sedlar i innerfickan. Mobilen brukar ibland hamna i innerfickan också, men det händer även att jag lägger den i kutsen invirad i en liten plastpåse för att det är bekvämare. Inget av det är någon optimal lösning vid en krasch. Har jag ryggsäck lägger jag mobilen där.

Har du motorcykeln i enskilt garage kan du ju gömma bilnycklarna på något smart ställe. Kanske inte att rekommendera ur försäkringssynpunkt, men risken att någon ska bryta sig in i ett låst garage på dagen är rätt minimal. Risken att inbrottstjuvarna ska hitta eller ens förutsätta att det ligger en bilnyckel där är minimal.

Jag har satt en midjeväska mellan backspeglarna så att den ligger framför kåpglaset. Den sitter där den sitter och rör sig inte nämnvärt vid färd. Enkelt att lägga i och ur saker samt att den finns i synfältet när man kör.

Favoriserar inte biltema någe särskilt men deras lilla tankväska fyller mina behov större delarna av säsongen. Kör ganska mycket oavsett väder över nollan och även i monsunregn har den hållit tätt. Enda som har pajat är dragkedjeflärpen som jag ersatte med en nyckellring, i övrigt kostar dom skit och ingenting så det tar inte emot när det är dags att införskaffa en ny.

Enda nackdelen med tankväskor som fästs med magneter är reprisken, har man alltid ren hoj och alltid lyfter loss magneterna rakt upp så är det i regel inga problem men den där dagen man är trött och sliter åt sig tankväskan kan man kallt räkna med några repor. Kört kanske 1500-2000 mil med min och har några tunna förmodligen polerbara repor från tankväskan, ändå värt det enligt mig.

Bil nycklarna kan du ju lägga någonstans efter du tagit ut hojjen? behöver ju ta med dem... Har samma problem som du, har löst det sydde på en innerficka i stället själv, ska sluta röka 23 ( då jag ställer på hojjen) har jag bestämt mig för. Då är det bara MC nyckel och plånbok som man behöver ha med sig:)

Den här benväskan från louis.de tycker jag funkar riktigt bra.

Bifogat

• Skärmavbild 2012-03-17 kl. 05.49.33.jpg
    Skärmavbild 2012-03-17 kl. 05.49.33.jpg
    37.4 KB · Visningar: 530
Stoppa absolut inget tjockare än ett kreditkort innanför skinnstället. Brutna revben med pneumothorax som resultat är inte så trevligt och ganska vanligt vid vurpa.

*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back