Hur få loss packbox ur R6 gaffel?

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Lerum
Hoj
PW50
Jag har ägnat en del av kvällen åt lite fulmek - byte av packboxar i gaffeln (R6 -01).
Det verkade gå bra tills jag skulle få ut de gamla. Hur f*n gör man?
Tittade i mekmanual här: http://www.yzfr6.net/manual/R6_manual_chasis.pdf, men det står bara "Ta bort dammtätning, låsring samt packbox". HUR DÅ? :näsblod

Jag har sökt i gamla trådar och någon sa att man kunde rycka i innerbenet för att få ut packboxen, men det verkade vara ett mer generellt tips och jag vill veta att jag inte rycker sönder nåt dyrt i gaffeln.

Ska man lossa innerbenet innan packboxen pillas ut? Går det ens?

Någon som bytt R6 packboxar tidigare?


Förresten, när är det INTE fulmek? Vita silkesvantar i en Ferrariverkstad?
 
Last edited:
Ta och skruva ut hela innanmätet i gaffeln. Använd sedan innerbenet som en glidhammare, Eller spänn fast i skruvstycke och dra. Efter några om och men så löser det sig nog..
 
Värm packningen med värmepistol innan så bör det gå ganska lätt.
 
Glöm inte skruven i botten på gafflen! Skruva loss den med muttermaskin.....! Sen plockar du ut innehållet. Sen e det bara att slita....! (Glidhammar vertionen)
 
Jag hade ena jävla problem med mina packboxar för ett tag sen. En metod som funkade då var att borra ett litet hål i packboxen, och knipsa av den med avbitartång, sedan fick man lätt bort den med en stor mejsel!
 
Sweppe skrev:
Glöm inte skruven i botten på gafflen! Skruva loss den med muttermaskin.....! Sen plockar du ut innehållet. Sen e det bara att slita....! (Glidhammar vertionen)

Jag ringde min favvomek för ett tag sedan, och han sa som du att man behöver muttermaskin för att få loss muttern som håller innanmätet.
Provade - det tog ca 1.3 sekunder att få loss den! Hade hållit på några timmar tidigare... :huvet

Lyckades även med en mektabbe under resans gång...
Efter att väl ha fått isär benet så skulle det sättas ihop igen. Eftersom det var ganska trögt att få ner packboxen i sätet så satte jag den gamla ovanpå den nya som skydd. När den började närma sig sin rätta plats var jag rädd att inte få upp den gamla packboxen igen så jag skar spår i den för att kunna sätta fast små buntband. Tanken var att buntbanden skulle fungera som handtag.
Medan jag står och karvar i packboxen så börjar jag fundera var den andra nya tog vägen. SHIT POMMFRITT! Det var den nya som jag just skurit sönder! :huvet

Nåja, det var bara ena benet som läckte, och det blev fixat iaf.


Tack för tipsen! :Bugar
 
DOT4 skrev:
Jag ringde min favvomek för ett tag sedan, och han sa som du att man behöver muttermaskin för att få loss muttern som håller innanmätet.
Provade - det tog ca 1.3 sekunder att få loss den! Hade hållit på några timmar tidigare... :huvet

Lyckades även med en mektabbe under resans gång...
Efter att väl ha fått isär benet så skulle det sättas ihop igen. Eftersom det var ganska trögt att få ner packboxen i sätet så satte jag den gamla ovanpå den nya som skydd. När den började närma sig sin rätta plats var jag rädd att inte få upp den gamla packboxen igen så jag skar spår i den för att kunna sätta fast små buntband. Tanken var att buntbanden skulle fungera som handtag.
Medan jag står och karvar i packboxen så börjar jag fundera var den andra nya tog vägen. SHIT POMMFRITT! Det var den nya som jag just skurit sönder! :huvet

Nåja, det var bara ena benet som läckte, och det blev fixat iaf.


Tack för tipsen! :Bugar

Hahaha :rofl
Ja det e lätt hänt!
Men tänk på det till nästa gång :tungan
 
Ska man ha muttermaskin för att skruven i bottten troligtvis sitter hårt, eller är det nåt annat? Hade stora problem en av gångerna jag bytte boxarna på RDn, pga. att skruven (med insexskalle) var helt rundad.
 
PacMan skrev:
Ska man ha muttermaskin för att skruven i bottten troligtvis sitter hårt, eller är det nåt annat? Hade stora problem en av gångerna jag bytte boxarna på RDn, pga. att skruven (med insexskalle) var helt rundad.
Det låter som yamaha i ett nötskal.. :hihi
 
PacMan skrev:
Ska man ha muttermaskin för att skruven i bottten troligtvis sitter hårt, eller är det nåt annat? Hade stora problem en av gångerna jag bytte boxarna på RDn, pga. att skruven (med insexskalle) var helt rundad.

Muttermaskinen använder man för att lossa insexskruven i botten. Om man vrider skruven för hand så följer innanmätet med runt och skruven lossnar inte. Muttermaskinen "knackar" loss skruven.
 
DOT4 skrev:
Muttermaskinen använder man för att lossa insexskruven i botten. Om man vrider skruven för hand så följer innanmätet med runt och skruven lossnar inte. Muttermaskinen "knackar" loss skruven.

Ok, av nån anledning funkade det att skruva med insex-nyckel på RDn, även om jag tyckte att det inte borde ha gått.... :va

Nu är den såld i alla fall, och det är dags att lära sig köra (och mecka :rolleyes: ) 4-takt. :)
 
bjerka skrev:
ska man lossa översta skruven med? eller räcker det med insexskruven?

Om du bara lossar skruven i botten (nu pratar vi alltså inte USD-gaffel) så kanske du får isär grejorna, men jag antar att du hade tänkt göra något med benet oxå! Kanske byta fjäder/olja packbox? Om man inte lossar högst upp så blir det himla kinkigt att få i ny olja iaf.
 
PacMan skrev:
Ok, av nån anledning funkade det att skruva med insex-nyckel på RDn, även om jag tyckte att det inte borde ha gått.... :va

kanske för att du inte har upsidedown gaffel!!! funkade perfa för mig med på gammelbladen! :tummenupp
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top