hur få igång formaterad dator?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
min dator har varit helt cp på sista tiden så jag bestämde mig för att boota om den. jag hade tänkt att jag skulle köra win 2000 på den. körde win 98 innan, men hade inte skivor till det operativsystemet. jag skapar de fyra bootdisketterna för win 2000 och kör igång. allt flyter på bra och jag formaterar hårddisken och sen när hårddisken är formatterad får jag följande meddelande när hårddisken ska kontrolleras.

följande värde i sif-filen som används av installationsprogrammet är skadad eller saknas:
värdet 0 på rad i avsnittet [sourcediskfiles] med nyckeln "sp3.cab"

härifrån går det inte att komma vidare. det enda man kan göra är att avbryta installationen och datorn startas då om. när datorn startas om skiter det sig ju totalt eftersom att det inte finns någonting på den. det finns ju inget operativsystem. jag får detta meddelande: DTLDR saknas. tryck på valfri tangent för att starta om datorn. från detta läge går det ju inte att göra någonting. det enda sättet jag kan få kontakt med datorn på är att starta om med win 2000 bootdisketten i och då kan man ju inte göra något annat än att försöka göra om installationen, vilket jag har försökt göra tre gånger men får samma fel varje gång.alltså felet jag beskrev ovan. jag har provat att både formatera hårddisken som ntfs och som fat men det blir samma fel på båda.
vad gör man? hur kommer jag vidare från det här?

jag har även tillgång till en win XP skiva, men jag har kollat på den på en annan dator och jag kan inte hitta någon information om att det går att göra bootdisketter med den skivan. det verkar som att man måste bota om med cd-skivan. för mig funkar ju dock inte det eftersom att jag inte kan få någon kontakt med datorn överhuvudtaget så jag kan ju inte säga åt den att den ska boota från cd-rom. kan man kanske kopiera bara vissa filer från win XP skivan in på en diskett så att man kan få igång datorn så pass att jag kan installera win XP.

hjäääääääääääääääääääääääälp :4skrika

När datorn startar upp bör du nån gång få en textrad som ser ut ungefär:

"Hit Del to enter setup"

Kan även stå nåt om F10 eller F12. Korrekt?

Isåfall kan du komma in i BIOS, och om du har en relativt ny dator kan du där ställa in vilka enheter den ska boota ifrån, standard är A,C (först diskett sedan hårddisk). Den brukar gå att ändra till ex D,C eller CD-ROM,C eller nåt liknande.

Då bör du kunna boota från XP-skivan....

Starta på en hederlig startdiskett för w98 och kör fdisk.
Ta bort all partitionsinformation och börja om på nytt.
Edit:
Alltså skapa och formatera partitionerna på nytt.
Dock klarar inte fdisk i w98 hur stora diskar som hellst, men iaf wxp skivan kan man boota från direkt och sedan fixa till partitionerna.

Last edited:
Jåke skrev:
När datorn startar upp bör du nån gång få en textrad som ser ut ungefär:

"Hit Del to enter setup"

Kan även stå nåt om F10 eller F12. Korrekt?

Isåfall kan du komma in i BIOS, och om du har en relativt ny dator kan du där ställa in vilka enheter den ska boota ifrån, standard är A,C (först diskett sedan hårddisk). Den brukar gå att ändra till ex D,C eller CD-ROM,C eller nåt liknande.

Då bör du kunna boota från XP-skivan....

ja såna saker kom upp förut när jag fortfarande hade ett operativsystem i datorn. nu tar det bara kanske 10 sek sen står det att DTLDR saknas. man kan verkligen inte göra någonting. jag kan liksom inte ta mig in i bios.

ZX-9R skrev:
Starta på en hederlig startdiskett för w98 och kör fdisk.
Ta bort all partitionsinformation och börja om på nytt.
Edit:
Alltså skapa och formatera partitionerna på nytt.
Dock klarar inte fdisk i w98 hur stora diskar som hellst, men iaf wxp skivan kan man boota från direkt och sedan fixa till partitionerna.

jag har ingen startdiskett för w98. det var w95 från början på datorn och dom skivorna finns inte kvar. sen drog jag in 98 från en skiva som jag lånade av en kompis. den skivan finns inte kvar heller. sen fick jag tag på win2000 skivor och skapade bootdisketter. sen satt jag i klistret

jag kommer ju så långt så att jag kan välja att formatera partionen som ntfs eller att formatera partionen som fat. jag väljer nån av dom. det formateras och sen när det ska kontrolleras så tar det stopp. går liksom inte att komma förbi.

ifall det nu kan hjälpa så har jag en p2 400mhz med 9G hårddisk, så det är ingen ny dator direkt.

bmwjohan skrev:
jag har ingen startdiskett för w98. det var w95 från början på datorn och dom skivorna finns inte kvar. sen drog jag in 98 från en skiva som jag lånade av en kompis. den skivan finns inte kvar heller. sen fick jag tag på win2000 skivor och skapade bootdisketter. sen satt jag i klistret

jag kommer ju så långt så att jag kan välja att formatera partionen som ntfs eller att formatera partionen som fat. jag väljer nån av dom. det formateras och sen när det ska kontrolleras så tar det stopp. går liksom inte att komma förbi.

ifall det nu kan hjälpa så har jag en p2 400mhz med 9G hårddisk, så det är ingen ny dator direkt.

Nu har jag inte läst tråden så noga, men kan du inte stoppa i en XP skiva om du har någon eller kan få tag i. Stoppa i skivan, starta upp datorn igen & följ instruktioner.

Bland det första du ska få upp då är nå liknande "tryck på en tangent för att starta med XP/CD skivan" Då gör du det, sen trycker du dig fram tills du kommer till en sida där du kan ta bort partition/skapa partition mm. Markera en partion & välj ta bort, sen måste nog datorn startas om, gör om samma sak tilla allt är borta. När du fått bort alla aprtitioner så väljer du "skapa partition".

Nu kom jag på en sak, du kan ju inte få in nå annat OS förrutom XP om du inte har en start diskett. Och med din dator så skule jag nog inte rekomendera att installera XP= SLÖ :mad: :huvet :fatta! :7peta

Men du har ju nya fräscha partioner utan fel mest troligt :tummenupp

Nu har jag säkert glömt något, men prova det jag skrev

Last edited:
ok, nu har det löst sig. jag gick in på microsofts hemsida och lyckades hitta ett program som skapar 6 bootdisketter för windows XP. jag skapade dom disketterna med programmet och det funkade. kör nu XP på datorn och den känns faktiskt inte alls ett dugg slö. har bara 128 i ram.

128 megahopp räcker alldeles utmärkt för att köra exxpe.

bmwjohan skrev:
ja såna saker kom upp förut när jag fortfarande hade ett operativsystem i datorn. nu tar det bara kanske 10 sek sen står det att DTLDR saknas. man kan verkligen inte göra någonting. jag kan liksom inte ta mig in i bios.
BIOS har inget med operativet eller hårddisken att göra, så dit ska du komma ändå. Har du en Compaq kan det möjligen vara så att du tagit bort deras eget startprogram, men till BIOS kommer du även om det kanske inte visas nån dialog för det.

Nu löste det sig tydligen ändå, å att köra XP istf W2K är bara fördelar. Stänger man av mycket av fjompet är det både bättre och snabbare.

Jåke skrev:
Stänger man av mycket av fjompet är det både bättre och snabbare.
Bytte från WinME till WinXP på en trillskande bärbar med Duron700/128Mb och efter hård "städning" så både startar den och går snabbare än innan!
:)

ZX-9R skrev:
Bytte från WinME till WinXP på en trillskande bärbar med Duron700/128Mb och efter hård "städning" så både startar den och går snabbare än innan!
:)
Jupp, min personliga åsikt är att WinXP är det bästa de har gjort på M*host*soft, trots att jag inte är odelat förtjust i vissa lösningar. Å andra sidan är nog Win Me det sämsta, åtminstone i modern tid...kör själv Win98SE hemma fortfarande som funkar mycket bättre.

Sorry för lånet av tråden, problemet är trots allt löst.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien