Hur få DC++ att funka med en router?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
När jag skaffade en trådlös router så la Dc++ av att funka helt och hållet. Misstänker att det har att göra med IP adressen på nått sätt? Har inte haft några problem alls tidigare... Är det routerns IP adress jag ska ange som active IP i settings? Och hur vet jag isf vad routern har för IP?

Tacksam för hjälp

MackeNo1 skrev:
2216155 När jag skaffade en trådlös router så la Dc++ av att funka helt och hållet. Misstänker att det har att göra med IP adressen på nått sätt? Har inte haft några problem alls tidigare... Är det routerns IP adress jag ska ange som active IP i settings? Och hur vet jag isf vad routern har för IP?

Tacksam för hjälp

Du ska ange ditt externa IP, alltså inte routern

Sen får du öppna upp portar för Dc i routern med om du inte redan har gjort de

routern har ofta 192.168.0.1 som standard adress

(detta får du fram igenom Start --> Kör "cmd" ---> ipconfig)

Har bredbandsbolaget 100mbit med bredbandsuttag direkt i väggen. Efter vad jag kunde förstå från bredbandsbolagets hemsida har jag ingen extern IP utan tilldelas en ny Ip.adress varje gång jag går ut på nätet, kan det stämma?

En sanning med modifikation. Din router är den som får IP-adressen från BBB till låns. Lånet kan vara allt från 20 minuter till 20 dagar. Eftersom du aldrig stänger av din router, antar jag, så är du alltid ute på internet. I de fallen brukar servern bara förnya lånet på samma IP-adress hela tiden.

Man kan alltså säga att du inte förnyar din IP-adress, fast du gör det, eller nåt. Hoppas du förstår vad jag menar.

Olsson skrev:
2216267 En sanning med modifikation. Din router är den som får IP-adressen från BBB till låns. Lånet kan vara allt från 20 minuter till 20 dagar. Eftersom du aldrig stänger av din router, antar jag, så är du alltid ute på internet. I de fallen brukar servern bara förnya lånet på samma IP-adress hela tiden.

Man kan alltså säga att du inte förnyar din IP-adress, fast du gör det, eller nåt. Hoppas du förstår vad jag menar.
precis, väldigt sällan att man får en ny ip-adress ibland så får man inte ens en ny när man startar om modemet och routern

ok, och den Ip adressen som behövs får jag alltså genom att köra Start --> Kör "cmd" ---> ipconfig?

Lär testa på en gång

MackeNo1 skrev:
2216279 ok, och den Ip adressen som behövs får jag alltså genom att köra Start --> Kör "cmd" ---> ipconfig?

Lär testa på en gång

Nej!

Om du vill se vilken IP-adress du fått från BBB som visas upp på internet så måste du gå in på routern och se vilken adress den fått. Det brukar finnas en statussida med alla uppgifter den fått.

Om du bara kör en ipconfig så ser du bara vad routern delat ut till dig, typ 192.168.0.108 eller liknande.

MackeNo1 skrev:
2216279 ok, och den Ip adressen som behövs får jag alltså genom att köra Start --> Kör "cmd" ---> ipconfig?

Lär testa på en gång
japp, det ska komma upp typ som en ruta i cmdn där det står trådlöstnätverk typ under det står det, utgående, hostmask och det ip som du söker

Hmm, undrar om vi svarar på samma sak men ändå olika? :D

Jag menar att om du använder router och vill se adresssen du fått från BBB måste du in på routern och se vilken adress den har fått.

Använder du inte router kan du använda ipconfig för att se detta.

VOm du använder router och vill se vilken adress du ska slå in för att kunna surfa in på routern, standard gateway, använder du också ipconfig.

Tror det bidde rätt eller nåt nu liksom.

Olsson skrev:
2216295 Hmm, undrar om vi svarar på samma sak men ändå olika? :D

Jag menar att om du använder router och vill se adresssen du fått från BBB måste du in på routern och se vilken adress den har fått.

Använder du inte router kan du använda ipconfig för att se detta.

VOm du använder router och vill se vilken adress du ska slå in för att kunna surfa in på routern, standard gateway, använder du också ipconfig.

Tror det bidde rätt eller nåt nu liksom.
standard gateway är väl 250.250.250?

ok, nu är jag inne på statussidan på min router...

Följande finns att välja på:

Lan: Mac adress, IP adress, subnet mask

Wan: Mac adress, Ip adress, Subnet mask, Gateway, Domain name server

Vilken är det jag ska skriva in i settings i dc? Fattar inte ett skit av sånt här... :rolleyes:

Det är ip-adress under WAN som gäller ute på internet. Innanför routern, dvs din dator är LAN.

Du ska alltså välja inställningarna under WAN för DC

ok, nu har jag gjort det men det funkar ändå inte :huvet Har angivit den Ip adress som står under Wan på min routers statussida, men det är helt omöjligt att ens få hem en file list från nån. Oavsett vilken hubb jag går in på....

Ger upp för natten, måste orka åka hoj imorgon. Tack för hjälpen iaf, får fortsätta försöka senare :)

MackeNo1 skrev:
2216321 ok, nu har jag gjort det men det funkar ändå inte :huvet Har angivit den Ip adress som står under Wan på min routers statussida, men det är helt omöjligt att ens få hem en file list från nån. Oavsett vilken hubb jag går in på....

Ger upp för natten, måste orka åka hoj imorgon. Tack för hjälpen iaf, får fortsätta försöka senare :)

Varför krångla till det med att gå in på routern om du inte är säker på vilken ip adress du har?

www.showmyip.com
www.whatsmyip.com <- Använd inte den, de har gjort om den. Var bara en sökmotor nu.

kommer inte på några fler just nu, men de borde hjälpa.

Ang portforwarding:
Q: What ports does DC++ use? (#9796)
A:
Outbound:

TCP: 411 This is the default port hubs operate on. They also operate on other ports in attempts to bypass ISPs who block port 411 traffic.
TCP: 1025-32000 DC++ will use any outgoing port for file transfers and searches. This is the default behavior of any program establishing an outgoing connection.

Inbound:

TCP: 1025-32000 Unless a port is specified in the active mode port, DC++ will use any available port in that range for establishing file transfers. Searches are also returned from the hub on a port the client sets up (passive mode searching).
UDP: 1025-32000 Unless a port is specified in the active mode port, DC++ will use any available port in that range for returning search results

DC++ Change Log Related Entries:
0.668: Added option to use separate TCP and UDP ports
0.20: A random free port between 1025 and 32000 is now used in active mode, unless a port specifically has been set. This port is changed on every restart to avoid problems with networks where traffic on certain ports is limited or banned.

by USR56K
last modified:
(login to leave feedback on this)

Kontrollera om inte din router stödjer uPnP, om så är fallet så kan du ställa in i DC++ (nyare versioner) att den skall använda sig av uPnP för att forwarda portar och hitta rätt extern IP.

Då slipper du allt annat meck. De flesta nyare routrar stödjer uPnP.

Ett annat alternativ är att koppla din trådlösa router som en routerlös accesspunkt istället. Eftersom du får 5 IP-adresser från BBB så behöver du inte routerdelen för att dela uppkopplingen mellan flera datorer om du inte har fler än 5, men då missar du givetvis det skydd som en router/brandvägg ger dig.

För att använda routern som en accesspunkt istället, stänger du av all DHCP-funktionalitet i routern, och kopplar in kabeln från ditt BBB-jack i en av LAN-portarna istället för WAN-porten.

Detta kommer medföra (om du gjort allt rätt) att du får ett extern BBB-IP utdelat till ditt trådlösa nätverkskort, och allt fungerar som förut.

Last edited:
Höll själv på och fick byta IP-adress i DC nästan dagligen.
Men så visade brorsan hur man kunde fixa en sådan däringa "egen" adress på www.dyndns.org

Då tilldelas man en adress genom denna tjänst som man använder i stället.
Min IP-adress är alltså numera t.ex. gothmog.dyndns.org
Detta skriver man alltså överallt det där behövs sedan i stället för siffrorna.

Ja ja, det var inte så svårt iaf, men sedan dess behöver jag inte pilla med det så jag minns inte riktigt hur man ställde in det. Det är helt gratis och så iaf. på länken jag skrev. Finns kanske andra ställen också, vad vet jag.

Edit: Sporthojshubben använder ju denna metod med.
Adressen är ju inga siffror utan sporthoj.dyndns.org

Last edited:
*/ ?>
Back