Hur få bra "häng"

Wasano

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2009
Hoj
Kawasaki Versys 09
Tjena,

Som ni säkert sett på riktigt grymma förare, när de hänger i kurvorna och skrapar knäna i marken då ser det riktigt coolt ut, men det är inte det som är den riktiga poängen antar jag.

Frågan är ju hur man genomför ett korrekt häng, alltså med kroppen och huvudet.
Vad jag förstått så ska huvudet vara 'rakt' alltså att man vrider nacken lite, och att knäet ska sticka ut från motorcykeln. Men jag vet inte hur kroppen ska vara!

Hur gör man ett korrekt häng i teorin, med huvud knä kropp och allting? Och vad för fördelar ger detta?
Förstår självklart att dessa frågor tas bäst på en bana, men nu när det är vinter får det nöjas med forum!

Mvh

Barhäng kan alla. Vart vill du ha ditt häng? gata eller bana. I min värld är det nämligen två helt olika situationer. Förmodar att du vill få till det på hojen med körställning för att göra bättre tider på just bana, för det handlar väl inte om att se snygg ut på kort eller?:D:D

Det blir vad man gör det till...alla är inte färdiglärda och kan allt.

Denna ger dig lite kött på benen [YOUTUBE-ID]sxODoscChNo[/YOUTUBE-ID]

Nä, precis. Problemet för TS blir ju å sila inläggen då endel kommer att säja att det inte spelar just nån större roll(min egen åsikt) till riktiga "sitta rätt gestapo".

Men det blir ju underhållning iof.

Vart vill du ha ditt häng?

Byxan?

Last edited:
Barhäng kan alla. Vart vill du ha ditt häng? gata eller bana. I min värld är det nämligen två helt olika situationer. Förmodar att du vill få till det på hojen med körställning för att göra bättre tider på just bana, för det handlar väl inte om att se snygg ut på kort eller?:D:D

Snygg på kort eller? Klart som fan det handlar om att vara snygg på kort!!!

Tror du jag tränar på gymet 4 dagar/vecka för att må bra!!?!?!
Nej, jag tränar för att vara snygg naken!

Samma sak med rejsing! Jag längtar till den dagen Mr fotogram Trapp tar den bild som jag kan förstora och göra affisch av när jag drar ett fett knäskrap!

Det är ballare att dra knät i backen i 70km/h och bli omkörd av en som lutar axeln lite o bålser om i 110km/h än tvärtom!

Den dagen den bilden... :D
hahahah

Ladda hem och läs pdf'en Full Kontroll från SMC på följande länk, där står lite grundläggande om hängteknik:
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=3713
Anmäl dej sedan till en kurs i vår så får du träna med duktiga instruktörer.
Kan även tipsa om boken "A twist of the wrist" av Keith Code (mannen bakom CSS) om du vill bli lite mer avancerad.

Sedan är det bara att träna! Första skrapet brukar komma ganska överraskande och kännas lite konstigt. Sedan tänker man inte mycket mer på det utan hängtekniken blir viktigare för kurvtagningen än för knäskrapet ;-).

Lycka till!
/B)

Det där med häng och utvinklade knän är överskattat!
Knät mot tanken sen är'e ba luta hojen tills knät skrapar i, då har du bra vinkel på både dig och ditt ekipage :5sure

Bifogat

• 2009-motogp-ducati-gp9-casey-stoner.jpg
    2009-motogp-ducati-gp9-casey-stoner.jpg
    141.7 KB · Visningar: 72
  • Casey Stoner.jpg
    Casey Stoner.jpg
    243 KB · Visningar: 74
  • Casey-stoner-qatar-test-1.jpg
    Casey-stoner-qatar-test-1.jpg
    91.9 KB · Visningar: 77
Seriöst grabbar, spelar det verkligen någon roll om pucken är i backen eller ej?
Jag menar på lek-nivå nu..

Känns som att man kan köra duktigt snabbt utan att hänga ut från hojen som en brunstig orangutang hänger ut från någon exotisk palm..

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti