Hur få bort pulverlack?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Som rubriken lyder, hur får man bäst bort pulverlack?
Kemisk betning? Blästring?

Använde färgborttagningsmedel på ett par fälgar som troligen var pulverlackade. Fördelen är att man inte får sliprepor att polera bort.

Antar att du ska polera för annars måste väl inte färgen bort...

Är det ramar och annat lite grövre stålgods är det "bara" att blästra. Blästerfirmorna brukar dock ta dubbla taxan när det är pulverlackat ty det tar dubbelt så lång tid. HD har ju kört pulverlack på ramarna och andra delar sedan 80-talet, så där är det dubbla priset direkt redan i tfn :(.
Dessutom får de ofta blåsa på så hårt med blästern att det kan vara smart att maska ramnumret och ta den fläcken separat lite mer försiktigt med vämepicka alt färgbortagningsmedel och kniv.

Hilsen
J

Frågan är varför du skall ha bort pulverlackeringen?

Skall du pulverlackera igen så är blästring det enda godtagbara.
Glasblästring är bäst på aluminium grejer. Det gräver inte lika djupt i aluminiumet. Det går att använda sand på aluminium också bara man är lite försiktig eller vet vad man håller på med.

Skall du lägga en vanlig 2-komponents lack på den nuvarande pulverlackeringen så räcker det med att slipa ned det lite grann. Behöver inte ta bort all pulverlackering för att lacken skall fästa.

Man kan även använda CRC Gasket Remover (Mekonomen 99:-) för att få bort pulverlackering. Spruta på, låt stå och skrapa bort. Man får upprepa några gånger för bra resultat.

Last edited:
Har köpt en uppsättning fälgar av en kille med BlingBling symptom som lackat dem i någon bisarrt ful färg med flakes och pärlemoeffekt. De skall lackas igen men har inte bestämt mig om det är pulver eller 2k jag skall ha.

Skall det pulverlackas igen så är det blästring som gäller annars fungerar kemisk bearbetning?

Last edited:
Jag blästrar alltid fälgar som är pulverlackade. Det som inte släpper, täcks av nya pulverlacken... Men jag kör alu-silicat i blästern, inte glas då det tar en jeffla tid..

Vi använder plast-bläster på jobbet (Du pont powder coatings) utan några problem. tar max 15min per fälg. Och det biter ej heller på materialet:tummenupp

*/ ?>
Back