hur få bort oönskade program på datorn

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag har fått in några skitprogram på datorn som jag inte kan få bort. det är tre stycken. jag har ritat pilar som pekar på dom på den ena bilden. om man försöker ta bort dom står det som på popuppen som är på den bilden.
det enda sätt jag lyckats få bort dessa tre program på är att köra ad-aware. då försvinner programmen, men så fort man startar IE så installeras dom igen och så poppar det upp en massa reklam och skit hela tiden. alltså dom installeras bara jag startar IE och tex går in på www.sporthoj.com det första jag gör. jag misstänker ju att det är ett fjärde program som ligger gömt någonstans som installerar dessa tre eftersom att det går att få bort de tre tillfälligt med ad-aware. hur får jag bort den här sortens skitprogram?
jag blir vansinnig på dom för det poppar upp reklam hela tiden, ofta står datorn och jobbar som en tok i flera minuter fastän att jag knappt gör något, jag kan inte välja startsida på IE, osv. HJÄLP!!

jag har även lagt in en bild hur det ser ut när jag startar IE och jag får en oönskad startsida samt en äcklig popup.

Bifogat

• programmen.jpg
    programmen.jpg
    72 KB · Visningar: 209
  • homesearch.jpg
    homesearch.jpg
    89.7 KB · Visningar: 153
Surfat lite för mycket porr? :hihi

Kör Adaware och sen Spybot så blir du nog av med skiten.

bmwjohan skrev:
läste din tråd. då är vi två som håller på att bli vansinniga på det här. jag körde spybot och lite annat smått och gott nu men det var ingenting som hjälpte. så jävla irriterande. det bara öser upp popureklam på min dator hela tiden :mad:

cwshredder fixar ditt problem, åtminstone "search"-delen+startsidebytet.

Skalman skrev:
cwshredder fixar ditt problem, åtminstone "search"-delen+startsidebytet.

Tog inte bort det....

Done!
Your system was completely clean.
Visst :mad:

bmwjohan skrev:
läste din tråd. då är vi två som håller på att bli vansinniga på det här. jag körde spybot och lite annat smått och gott nu men det var ingenting som hjälpte. så jävla irriterande. det bara öser upp popureklam på min dator hela tiden :mad:

Yahoos Popup-Blocker klarar av att blockera dessa popuper (MSNs klarar det inte) Finns att ladda ner här: http://www.yahoo.com/ Direkt: http://companion.yahoo.com/ Dock finns ju programmet kvar... :huvet

Last edited:
arv skrev:
Tog inte bort det....

Done!
Your system was completely clean.
Visst :mad:

Yahoos Popup-Blocker klarar av att blockera dessa popuper (MSNs klarar det inte) Finns att ladda ner här: http://www.yahoo.com/ Direkt: http://companion.yahoo.com/ Dock finns ju programmet kvar... :huvet

Då har du nåt mer/annat än bmwjohan. Johans problem på bilden till höger är typisk för CoolWebSearch som rensas med CWshredder. Du kom väl ihåg att stänga ner alla browserfönster innan du körde cwshredder? Annars rensar den inte.

Spybot Search&destroy är ett annat bra program för att rensa skit.

Nästa steg är annars att leta filer manuellt. Se i så fall till att ALLA filer visas och med ALLA filtyper, även de kända. Leta sen efter skumma dll, exe, ws, js-filer med skumma "tillverkningsdatum", du kan söka på datum så sök på det datum, eller där runtomkring, för när problemen startade. Skräpfilerna ligger vanligtvis i windows eller windows/system32-mappen. Känner du dig osäker på denna metod, fråga en erfaren datoranvändare.

Edit: Läste din tråd nu. Hijack loggen ser inte frisk ut. Du har antagligen mer än 1 variant i din låda. Allt som står under "runonce" kan tas bort. Den som heter "webdialer" i >Run ser inte heller fräsch ut. MEN: Här kan du få tips! De filer som plockas bort (runonce och/eller de rödmarkerade i din tråd) tenderar att ha SAMMA datum och tid som "moderfilen" som skapar nya dll/exe hela tiden. Det KAN vara en *.js-fil, jag kommer inte ihåg. Sök på datorn enl. ovanstående metod.

Slutligen: Ladda hem firefox och kör den istället för explorer så slipper du sådana här problem :)

Last edited:
Skalman skrev:
Då har du nåt mer/annat än bmwjohan. Johans problem på bilden till höger är typisk för CoolWebSearch som rensas med CWshredder. Du kom väl ihåg att stänga ner alla browserfönster innan du körde cwshredder? Annars rensar den inte.

Spybot Search&destroy är ett annat bra program för att rensa skit.

nu har jag laddat hem cwshredder och kört det. gjorde ingen skillnad alls. när cwshredder kördes så fick man se vilka filer programmet letade efter och så såg man ifall filerna fanns på min dator. cwshredder hittade inte en enda fil på min dator (jag hade alla browsers stängda)

min dator går knappt att använda längre nu. det öser upp reklam hela tiden och datorn är tokslö. att surfa på internet gick kanske 10ggr snabbare innan jag fick in denna skit på datorn. känns som att det bara är att boota om som gäller snart.

Men snälla ni, sluta köra med Internet Explorer...

Om webbläsare vore motorolja, skulle ni köra med den som skitar ner motorn mest?

Vore det inte smartare att köra med t.ex. Opera, Netscape, Mozilla eller annan webbläsare och då slippa plöja ner en massa timmar på uppstädning av mystiska program? Det är ytterst få funktioner som är IE-unika och som man i nio fall av tio kan leva utan.

Bara ett förslag... :tummenupp

tog ditt tips Fenix. kör opera nu och då är alla problem som bortblåsta. fuck IE

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back