Hur få bort klister från lack?

bmwjohan skrev:
denna fråga gäller en bil men det skulle lika gärna kunna vara en mc så jag frågar i alla fall. jag har en list på en bil som satt fastklistrad med någon stark dubbelhäftande tejp. jag har dragit bort listen och vill nu få bort tejpen/klistret från bilen utan att skada lacken. hur bär jag mig åt?

jag har testat med avfettningsmedel med det var för svagt. jag har även värmt försiktigt med värmepistol men det funkade inte så bra heller.
vad ska jag använda för något medel för att inte lacken ska pajja?

Testa med "cellulosa förtunning" finns hos färghandlarn.

fireblade skrev:
Kanske verkar ovidkommande men varför drar man bort en list? :va
Vad för bil var det det satt på? Bild?

listen hade lossnat till 30% så att den hängde. jag drog då bort den. listen satt på en mazda 323. jag använde t-röd och det funkade hur bra som helst. klistret försvann och lacken fick inga skador :tummenupp

3M har en beige gummirondell för borrmaskinen som "suddar" bort klister, dekaler med mer. Fungerar mycket bra på bilplåt men ska inte användas på plastdetaljer, det verkar som om dessa leder bort värmen för dåligt = lacken tar skada. Ska för övrigt användas med måttligt varvtal. Supergrej! Köps på Barkmans här i stan.
Biltema har nåt liknande, givetvis avsevärt billigare men jag har inte kollat om det fungerar liknande.

bmwjohan skrev:
listen hade lossnat till 30% så att den hängde. jag drog då bort den. listen satt på en mazda 323. jag använde t-röd och det funkade hur bra som helst. klistret försvann och lacken fick inga skador :tummenupp

För att låna tråden lite....

Hur sätter du dit listen igen?

Svärfar lackade om sin kärra och nu ska vi sätta dit listen igen, men vet inte riktigt vart man kan få tag i dubbel häftande tejp som pallar tvätt, avfettning m.m.....

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph