Hur få bort/dit styrlåset?

polsk_dockfilm

Missis tjej som kör SM
Gick med
14 Apr 2007
Hoj
KTM 450cc
På min KTM måste jag nu ta bort styrlåset från ramen, hur gör man det? Har det något att göra med den bricka som sitter bakom en "plupp" på framsidan av låset?

Och när det är borttaget, hur får man dit det igen, svårt?

Kram på er!

Tja, gjorde det i somras. Du borrar bara rakt igenom låset. Som du nämnde bakom en "plupp" sitter det en bricka som ska bort. Sen sätter du bara dit nya låset och hamrar fast låsbrickan. Busenkelt. Va försiktg bara när du kommit tillräckligt långt in så du inte borrar i ramen!

Om du ska använda det befintliga låset så får du bort låspinnen som håller "locket" genom att fälla ner det och försiktigt knacka på locket så att den lilla låspinnen följer med ut.
Sen är det bara att stoppa i nyckeln,vrida och dra ut låscylindern.
Montering sker i omvänd ordning.

Om du ska använda det befintliga låset så får du bort låspinnen som håller "locket" genom att fälla ner det och försiktigt knacka på locket så att den lilla låspinnen följer med ut.
Sen är det bara att stoppa i nyckeln,vrida och dra ut låscylindern.
Montering sker i omvänd ordning.

Eller så kör du den varianten, men ja antar att du, som jag, saknade nyckeln till det befintliga låset!

Jag lånar tråden lite, TS har ju redan fått bra svar.

Jag skall köpa nytt tändningslås (med inkluderat styrlås) till FJ1100
Är det också busenkelt?
Förklara!
Sa jag att jag tappat den enda nyckel jag hadde (under färd...:va)

Är det också busenkelt?
Förklara!

Tappade du nyckeln till tändningen under färd? Borde du inte märkt det, typ stannat?? :)

Är det också busenkelt?
Förklara!

Inte riktigt samma grej, i denna ktm modell sitter styrlåset i själva ramen. Finns ingen tändning på hojen bara kick.

Hejsan

Jag har nyckeln till låset, och hojen är inte stulen, men jag ska måla om ramen på den och då ska allt bort, så det ska alltså bara bort, och inget fuffens:)!

Tappade du nyckeln till tändningen under färd? Borde du inte märkt det, typ stannat?? :)

Ja faktiskt så var det så, låset är gammalt och slitet (-84) så nyckeln gick att dra ur utan att stänga av så i nåt gupp på kälskadade vägar så har kyckeknippan hoppat ur. När jag kom hem så fick jag ta en skruvmejsel för att stänga av tändningen.

Inte riktigt samma grej, i denna ktm modell sitter styrlåset i själva ramen. Finns ingen tändning på hojen bara kick.

Just det, inte samma sak det var därför jag frågade.
Hur gör man med ett tändningslås som behöver bytas?
Hur får man bort det gamla (utan nyckel)?
Hr får man dit det nya?

Ja faktiskt så var det så, låset är gammalt och slitet (-84) så nyckeln gick att dra ur utan att stänga av så i nåt gupp på kälskadade vägar så har kyckeknippan hoppat ur. När jag kom hem så fick jag ta en skruvmejsel för att stänga av tändningen.
QUOTE]

Ah, det förklarar. Tyckte bara det lät knepigt.

Edit: Missade frågan... glöm det...

DSC00219.JPG

Den rödmarkerade brickan ska väck. Använd en mejsel eller kniv, nånting som du kan få in mellan och knacka ut skiten med en hammare. Sen vrider du in nyckeln och vo'ila så är låscylindern ute. :tummenupp

Sen skaffar du ett nytt låsbricka och pigg elelr vad de kallas för och hamrar in den så den sitter. :tummenupp

Alltså jag känner mig lite smått frustrerad då skyddet vägrar lossna... Nått förslag innan jag tar fram slagborren och går bananas på hela hojen? MVH

Alltså jag känner mig lite smått frustrerad då skyddet vägrar lossna... Nått förslag innan jag tar fram slagborren och går bananas på hela hojen? MVH

du ska inte använda slagborr i stål, använd vanlig borr/borrmaskin istället :tummenupp

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti