hur få bättre väghållning på äldre hoj

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
jag undrar ifall ni har lite länkar eller tips på böcker ,sidor
som handlar om allt, som jag kan ha nytta utav för att bättra på väghållning på en hoj från 1985

gaffel/ram-vinklar
längre , kortare gaffel
hjul bredder
annat diverse

till att börja med hade jag tänkt bredda bakhjulet en del- från 140/90-15 till 180/55-17 är detta sämre eller bättre(utseendemässigt bättre iallafall :) )

jag har sett länkar till liknande här förut. men jag hittar inte dom när jag letat på senaste..

tack alla ni för att ni tar er tid Rickard

Kan vara bra att veta vad det är för hoj det rör sig om.

Är hojen från 85 så är det klokt att se över både dämparn och gaffeln, det bästa hade varit ny bakdämpare samt modenare gaffel.
På med nytt klibbigt gummi av bästa sort.
Vill du ha den mer lättstyrd kan du sänka gaffelkronan en aning alt. höja bak.

Lycka till!

Nya däck gör massor för väghållningen. Steg två, är som redan sagts, byte av fram- och bakfjädring samt ändring av styrgeometrin genom höjning av bakdelen/ sänkning av styrkronorna. Steg tre är att styva upp ramen på RÄTT ställen men det känns som grov överkurs. Nya däck kommer göra underverk och är det enda (enligt mig) prisvärda som behöver göras förutom vanlig service och reparation. Kom ihåg att kolla alla lager i chassit! Nya bromsar och bromsslangar blir man en del snabbare med ochså...

Bredden på bakhjulet beror på hur bred fälg du har.

Men prova ett 150 eller 160 däck för det finns det mycket att välja på eftersom alla motardförare kör på den dimensionen.

Jag hade 180 bakdäck och bytte till 160 och det gjorde min mc mycket mer kvickstyrd.

Bredare däck på en för smal fälg kan förstöra väghållningen totalt.

Att sänka hojen fram och höja den bak förbättrar i egentlig mening inte väghållningen. Däremot gör det hojen mer kvickstyrd.

Steg 1 är att serva gaffel och bakstötdämpare så dom är i gott skick. Oljan bak är sannolikt från -90 och framgaffelns olja är kanske aningen färskare.

Steg 2, lär dig köra

Har inget med väghållning att göra men byt bromsslangar fram och bak till stålomspunnet. Det är välinvesterade pengar.

hej vart o akut-hjälpt en polare i norge med flytt, nu är jag tillbaks

tack mickelin för tipsen med att man kan höja baken för att styra/kompensera (den kommande usd)framgaffeln o styr-förmågan, hade inte alls tänkt så långt

apropå bakhjulet så skall jag inte smälla på ett bredare däck på min gamla fälg utan det är en bredare fälg med den (ordinerade :) ) däck bredden på. som är 180/55-17 från en yamaha xjr 1300. vet en annan som gjort det,,kan han, kan jag. sa en lemmel en innan han hoppa ner för en klippa.

undrar dock ifall det blir någon skillnad i stabilitet med bredare hjul eller ifall det bara är jag som tror det. det kanske blir mindre kvickstyrt som MR HELMUT säger. och ja, det är ju inte precis dragracing jag skall syssla.
synd,,:( hmm får lura på det där med utseende kontra körglädje.
tycker dock att det är hejdlöst snyggt:-p

det blir att byta bromsslangar också..

får se vart det här slutar hursomhelst tusen tack för all hjälp
rickard

Last edited:
undrar dock ifall det blir någon skillnad i stabilitet med bredare hjul eller ifall det bara är jag som tror det. det kanske blir mindre kvickstyrt som MR HELMUT säger. och ja, det är ju inte precis dragracing jag skall syssla.
synd,,:( hmm får lura på det där med utseende kontra körglädje.
tycker dock att det är hejdlöst snyggt:-p

det blir att byta bromsslangar också..

får se vart det här slutar hursomhelst tusen tack för all hjälp
rickard
En polare hade en FZX, när vi på hojsemester i Europa tre grabbar körde han jämnt med den tredje killen på en sprillans ny GSX-R750... Hojen blir inte stabilare med bredare bakdäck, snarare tvärs om när det bredare däcket reagerar på kanter och ojämnheter och vill svänga hojen åt alla möjliga håll. Däck är inte instabilare för att de är smala... de kan bara inte hantera lika mycket effekt som bredare däck.

Satsa istället på nya dämpare bak samt en genomgång av framgaffeln med nya fjädrar och olja. Om jag inte minns fel är bakdäcket en udda dimension, montera Metzeler i 150-bredd. Det har även högre, rundare profil och kommer att ge mindre kantiga svängar.

Kolla sedan alla lager, framförallt styrlagret och byt dem. Ge dig sedan på att renovera bromsarna så ska du se att hojen går som den ska. Den är inte hård som ett järnspett men knappast instabil vad jag sett.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...