Hur fäster ni p-biljetten?

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Hoj
Honda 2016 CB1000R BMW800f
Har ett problem. Har parkering betald av jobbet, plats i p-hus.
Dock ingen särskild plats utan p-kortet måste ligga i vindrutan. Men hur gör jag med hojen? Parkeringsbolagets förslag var att tejpa på det på tanken. Känns så där ...

Hur gör ni andra, har letat som en tok men hittar inget som är avsett för detta, helst vill jag ha något som går att ta loss eftersom jag ibland tar bilen och behöver kortet till den då.
/B

Om du har biljett, sätt den på styret i en ziplock-påse och ta ett kort med mobilen.
Får du en bot för att någon har snott den så har du bevis på att du åtminstone har gjort allt DU kan.

Eller så parkerar du någonstans i närheten där du står gratis. Läs i kommunens regler angående MC-parkering, du kan ha tur och få stå överallt så länge det inte är i vägen.

jo, idag står den ute på en gratis parkering. Men det hade varit gott att kunna nyttja min parkering inne.
Det med ziplock var ett bra tips. Skall testa på måndag.

/B

Känner du någon som är jävlig på airbrush kan du be denne airbrusha in den i tanken (i verklig storlek då). Så har du din riktiga i bilen, skulle parkeringsbolaget höra av sig kan du bara säga att du klarlackat över den på tanken.

Hmm vi byter kort var tredje månad, annars hade det funkat :)

(man betalar för ett kvartal i taget)

/B

En lösning är väl att köpa en "tax disc holder" från UK.
Bara att skruva fast den någonstans synligt :)

har samma på mitt jobb,parkering i garage så att säga,ja snackade bara med ansvarig för parkeringar på jobbet o så länge ja står på `våra` markerade parkeringar så behöver jag inte ha nått kort alls,perfekt :)

Har en kompis med samma problem.
Efter dialog med p-bolaget, genom sitt företag, står mc numera gratis.
Du kommer aldrig att kunna ha en "biljett låda/påse" för en kvartals/månadsbiljet. Den kommer att bli stulen varje kvartal.

Har en kompis med samma problem.
Efter dialog med p-bolaget, genom sitt företag, står mc numera gratis.
Du kommer aldrig att kunna ha en "biljett låda/påse" för en kvartals/månadsbiljet. Den kommer att bli stulen varje kvartal.

Fattar inte vem som är intresserad av att stjäla kvartalslappar. Lappen har ju ett individuellt nummer och givetvis anmäler man förlorad/stulen biljett till sitt p-bolag, som sedan älskar att busta den som har en stulen lapp i bilrutan. Böter - polisanmälan på två sekunder, inte ens tjuvarna är väl så dumma?

Fattar inte vem som är intresserad av att stjäla kvartalslappar. Lappen har ju ett individuellt nummer och givetvis anmäler man förlorad/stulen biljett till sitt p-bolag, som sedan älskar att busta den som har en stulen lapp i bilrutan. Böter - polisanmälan på två sekunder, inte ens tjuvarna är väl så dumma?
Jodå, det där med konsekvenser är det vääääldigt få som tänker på :huvet

Vad du än gör av biljetten så ta ett kort på den med mobilen om du har en sån där snofsig ny mobil som kan ta kort. Det har räddat folk från böter när biljetten stulits eller lapplisan läst fel. Dylika kort har funkat i domstol.

Last edited:
Vad du än gör av biljetten så ta ett kort på den med mobilen om du har en sån där snofsig ny mobil som kan ta kort. Det har räddat folk från böter när biljetten stulits eller lapplisan läst fel.

Jag brukar klämma fast biljetten på regplåten, sen ta en bild ifall någon tattare är i farten. Sen får biljetten sitta där, för där vet jag ju att lapplisan tittar iaf. Alltid funkat.

Vid årsskiftet tog ett nytt parkeringsbolag över garaget vid mitt jobb, och de tyckte inte att MC-platserna skulle vara gratis längre. Så jag hämtade ut ett årstillstånd på jobbet och ringde parkeringsbolaget och frågade vad de ville att jag skulle göra av det.

De sa bara att de inte kunde hantera årstillstånd för mc, men de hade andra förslag på lösning! Jag kunde ju överklaga de böter jag fick, och ett annat jättebra alternativ var att jag kunde lösa biljett varje dag och sen begära ersättning från mitt företag :tummenupp

Det hela blev ännu lite svårare eftersom de har ett externt företag som sköter driften, hur skulle dom veta att jag hade ett parkeringstillstånd? :va

Slutet gott allting gott, jag fick notera mitt reg nr på årstillståndet, scanna och maila in det till parkeringsbolaget som skulle informera företaget som skötte driften. Verkar ha funkat för jag har inte fått några böter hittills iaf :)

SMS parkering är ju bra smidigt med hojen (så väll bilen).
I Borås och Göteborg finns Easy Park.

Fick parkeringstillstånd (gällde ett år) från mitt jobb förut och det jag gjorde var att lägga den i en plastficka som jag häftade ihop. Fäste ett nyckelband i "påsen" och hängde över styret. Hoppades på det bästa. Fotade när jag lämnade hojen. Nu kanske jag hade tur men den blev aldrig stulen. Nu har de blivit smartare på jobbet och har speciell mc-parkering där tillstånd inte behövs för oss 5 som har mc. En av de nya cheferna har mc, det kanske hjälpte...

Solna har löst det bäst tycker jag.

För dig som kör motorcykel
Du får parkera din motorcykel utan avgift på gata, där parkering är tillåten, förutsatt att du placerar den vinkelrätt mot trottoarkanten.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park