Hur fäster man magneten till Cykeldatorn?

Scorpio

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Växjö
Hoj
Highland Motard -07
Tja!

Jag har införskaffat en cykeldator från Clas Ohlson (139kr) som en extra mätare (mest för att det är klocka i den).
Min fråga är, hur i :censored skall man fästa den lilla magneten på ett bra sätt, så att den sitter kvar? Vill ju helst inte behöva förstöra fälgen.

Jag har monterat "läsaren" precis vid fälgkanten, för den fick inte plats utan modifikation någon annan stans. Men jag måste kanske sätta den närmare centrum?

*hoppas på många tips*
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Dubbelhäftande tejp?
Sätter du den dessutom på "insidan" av fälgen så kommer ju centrifugalkraften att hjälpa till att hålla kvar magneten mot tejpen.
 

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Kings Meadow
Hoj
Såld ZX9R
Scorpio skrev:
Tja!

Jag har införskaffat en cykeldator från Clas Ohlson (139kr) som en extra mätare (mest för att det är klocka i den).
Min fråga är, hur i :censored skall man fästa den lilla magneten på ett bra sätt, så att den sitter kvar? Vill ju helst inte behöva förstöra fälgen.

Jag har monterat "läsaren" precis vid fälgkanten, för den fick inte plats utan modifikation någon annan stans. Men jag måste kanske sätta den närmare centrum?

*hoppas på många tips*

Hej!

Jag fäste min magnet i ett av hålen i bromsskivan. Läsaren sitter sedan på gaffelbenet med några gummisnuddar.

Problemet var att det inte fick vara mer än 1 cm mellan magnet och läsare! Magneten satt gjuten i en plasthylsa. denna borrade jag två hål i och fäste sedan i skivan med 2 små plaststripes.

JB
 

Scorpio

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Växjö
Hoj
Highland Motard -07
Har provat med "vanlig" dubbelhäftande tejp, men det gick inge bra...

Kanske måste montera den vid bromsskivan då. Har bara typ 2cm mellanrum mellan gaffelbenet och skivan. Jag får väll ev. modda "läsaren" då.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Precis, finns magneter på Clas Ohlson som är perfa. Har satt den på bromsskivan.

En liten liten rackare. 10 st för en 45 spänn eller va det är. Är fortfarande inne på min första. Endast magnetkraften håller den. Vill du säkra kan du ju limma oxå.

Sök och du ska finna.
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Japp, jag limmade fast min magnet på bromskivan med epoxy och satt känsel saken runt gaffelbenet.
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Jas-95 skrev:
Hej!

Jag fäste min magnet i ett av hålen i bromsskivan. Läsaren sitter sedan på gaffelbenet med några gummisnuddar.

Problemet var att det inte fick vara mer än 1 cm mellan magnet och läsare! Magneten satt gjuten i en plasthylsa. denna borrade jag två hål i och fäste sedan i skivan med 2 små plaststripes.

JB
Ungeför så gjorde jag oxå, men satt fast givaren på insidan av framskärmen, framskärmen går som ner efter gafflarna på R1, vet hej hur det är på kawwa.

Det som är inringat med vitt, där på insidan satte jag fast givare 6 det fungerade bra
 

Bifogat

  • IMGP2729.JPG
    IMGP2729.JPG
    66.4 KB · Visningar: 206

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Börjar ni lägga av er eller? Ni har ju missat det uppenbara svaret:

Med valfett!

:-D
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Lime skrev:
Börjar ni lägga av er eller? Ni har ju missat det uppenbara svaret:

Med valfett!

:-D


Ok ok ,du har rätt :fakta
Men i vanliga fall så brukar ju Urban Tiger slänga in den på ett tidigt stadium,men som vi alla vet så är han på bröllopsresa till Grekland.
 

Hansa

Ny medlem
Gick med
8 May 2003
Ort
Denver
Hoj
XL600V vägkrigare :-), Firestorm, Buell XB12
Jag fölängde kabeln till givaren monterade den på svingen och satt en neodym magnet på bakdrevet.
Fungerar utmärkt.
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top