hur fäster man dekaler på bästa sätt?

rydlinger

Medlem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Turbo laddad kärring cykel, 413 bhp, 23 kilo = 17.9hk/kg
Skulle smacka på lite nya dekaler på svingen till min KTM 525a, men ytan på svingen är typ skrovlig eller hur man ska beskriva det + att det är en kant mitt på svingen så den fäster inte alls!? har sätt andra som smackat på dekaler på svingen och vill gärna vet hur ni fått dit dom så bra!?
Tack på förhand / MVH Nico

Rengör ytan ordentligt med T-Röd eller annan avfettning. Har du däremot pressveck eller svetsar på profilen så kan det bli svårt att få det att fästa bra. Kan möjligen gå vägen om du värmer lätt med en varmluftspistol på dekalen.

Annars får du väl placera dekalerna nån annan stans.

Jag skulle försökt hitta någon lagom tjock dubbelhäftande tejp. Tillräckligt tjock för att "svälja" den skrovliga ytan, tunn nog att inte vara för mjuk. Värme och sprit har redan nämnts ovan!

Du får ta mitt tips med en nypa salt, har aldrig provat det.

Gör rent ordentligt, sätt övre halvan av dekalen först (dvs. biten ovanför kanten) och sedan drar du dit den sista biten. Alternativt värmer lite med varmluft när du drar dit den nedre biten.

Ett annat sätt är ju att fukta ytan med vatten+diskmedel, flabba dit klibban och sen pressa/värma ut bubblor och skit. Kan ta ett tag att få den att fästa dock.

få den på rätt plats är inga probs, det har jag rätt bra kläm på! den vill inte fästa bara! men får testa T-röd! körde med Vim och svinto innan och sedan torkade rent men ville inte alls fästa!

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back